בשנים האחרונות, ובעיקר מאז משבר הקורונה, צומח בישראל תחום הייעוץ הארגוני בקצב מואץ. חברות פרטיות, גופים ציבוריים ועמותות מתחומי המגזר השלישי – כולם נעזרים כיום בשירותי ייעוץ ארגוני באופן קבוע או לפי פרויקטים, ומנהלים רבים מבינים שללא התאמה מתמדת למציאות המשתנה – הארגון עלול לאבד את כושר התחרות שלו. בתוך כך, עולה בהתמדה הביקוש ליועצים ארגוניים שיש להם ידע תיאורטי ומעשי מקיף, ויכולת להניע תהליכי שינוי והתחדשות מבפנים.
יועץ ארגוני אינו רק גורם מייעץ מהצד – בעידן הנוכחי, זהו איש מקצוע המסייע למנהלי חברות וארגונים להוביל את ההון האנושי שלהם לכיוון הנכון: החל מהטמעת טכנולוגיות חדשות, דרך שינוי מבני ועד ליצירת תרבות ארגונית תומכת ומטפחת. ארגונים גדולים רבים מעסיקים כיום יועץ פנים-ארגוני במשרה מלאה, וכך מתאפשר ליישם תהליכים ארוכי טווח, לתכנן קדימה ולהתמודד עם אתגרי השוק והתחרות.
צמיחת תחום הייעוץ הארגוני בישראל: סקירה כללית
אם בעבר היו ארגונים מעטים בלבד מזמינים יועצים לצורך רה-ארגון או התמודדות עם משבר נקודתי, הרי שכיום יותר ויותר חברות רואות בתחום זה נדבך אסטרטגי. קיימים שני אפיקי העסקה עיקריים:

- יועצים ארגוניים פנימיים: משתלבים במשרה מלאה בארגון, לרוב בחברות גדולות או בגופים ממשלתיים. תפקידם כולל ליווי שוטף של מנהלים ועובדים, פיתוח והטמעת תוכניות הדרכה, שיפור תהליכי עבודה ובניית תהליכי שינוי ארגוני מעמיקים לטווח הרחוק.
- חברות ייעוץ ארגוני חיצוניות ויועצים פרילנסרים: נותנים שירות למספר לקוחות על בסיס פרויקט, או מלווים ארגונים באופן מתמשך. בשנים האחרונות גדל מספרן של חברות אלה, וחלקן אף התמקדו בנישות ייעודיות כגון הטמעת טכנולוגיות למידה דיגיטלית, פיתוח מנהיגות, עיצוב תהליכי משאבי אנוש או הובלת שינוי אסטרטגי ומיתוג ארגוני.
בין אם תשאפו לפתח קריירה כיועצים פנים-ארגוניים ובין אם כאנשי צוות באחת מאותן חברות ייעוץ ארגוני, המקצוע טומן בחובו אחריות, יצירתיות ובעיקר אתגר מרתק. פרופ’ ליעד ברקת-בוימל מציינת כי:
“הזינוק בביקוש ליועצים ארגוניים נובע מהצורך ההולך וגובר של ארגונים להסתגל לשינויים, בין אם מדובר בטכנולוגיות חדשות, תרבות ארגונית או מעבר לעבודה היברידית. תקופות של אי-ודאות מחדדות את הצורך ביועצים שיודעים לאבחן את המצב ואת המורכבות של הסביבה ולזהות פתרונות רלוונטיים”.
קהלי יעד מגוונים: הסבה מקצועית, שדרוג מקצועי ובוגרי תארים שונים
אחד המאפיינים הייחודיים של תחום זה טמון ביכולת להשתלב בו גם אם הגעתם מרקע תעסוקתי אחר לגמרי. כיום ניכר כי:
- מורים ואנשי קבע (פורשי צה”ל וכוחות הביטחון) – רבים רואים בייעוץ ופיתוח ארגוני הסבה מקצועית מעניינת. הם מביאים איתם יכולות ניהול ועבודה תחת לחץ, כישורי הדרכה והובלת צוותים, מה שהופך אותם ליועצים ארגוניים מצוינים.
- יועצים ארגוניים קיימים – חלקם בעלי ניסיון שטח עשיר ללא השכלה אקדמית מתקדמת – מעוניינים לעיתים בתואר שני בייעוץ ארגוני כדי לשפר את מעמדם, לפתוח דלתות חדשות או להשלים פערים תאורטיים-מדעיים שיחזקו את יכולתם לתת שירות מקצועי.
- בוגרי תארים ראשונים – כגון מדעי ההתנהגות, משאבי אנוש, מנהל עסקים ואפילו משפטים, מעוניינים להעמיק ולעבור להסמכה יותר ממוקדת בעולמות הייעוץ הארגוני. כיוון שהמרכז האקדמי פרס מציע גם תארים אלה במסגרת לימודי התואר הראשון, רבים מהבוגרים מוסיפים את התואר השני בייעוץ ופיתוח ארגוני כשלב הבא בקריירה.
כך נוצר מצב שבו כיתות הלימוד לתואר השני בייעוץ ארגוני כוללות שילוב מרתק של אנשים מחברות היי-טק לצד אנשי חינוך, קצינים במיל’, עורכי דין או אנשי משאבי אנוש – מה שתורם לגיוון מחשבתי וללמידה משותפת מעשירה.
ייעוץ ארגוני – מהות התפקיד וההזדמנויות הטמונות בו
על אף המגוון העצום של הגדרות ותפקידים, אפשר לומר שייעוץ ארגוני מתמקד ביצירת שיפור מתמיד בתהליכים, בתרבות ובמנהיגות בארגון. בתוך כך, יועץ ארגוני חייב להחזיק בשורה של מיומנויות, שחלקן באות מעולמות הפסיכולוגיה, ההתנהגות הארגונית והניהול, וחלקן משולבות בהדרכה, מדידה והערכה, פיתוח ארגוני וטכנולוגיה.
- זיהוי צרכים ואתגרים: במסגרת תהליכי אבחון ארגוני, היועץ מזהה נקודות חולשה ודרכי שיפור, כמו גם חוזקות שניתן למנף כדי ליצור יתרון תחרותי.
- פיתוח תוכניות שינוי: לאחר שלב האבחון, עובר היועץ לבניית תהליך הפיתוח הארגוני, הכולל הגדרת יעדים, דרכי פעולה ומתודולוגיה ברורה להתקדמות.
- יישום והובלת התערבויות בארגון- תהליכי פיתוח ארגוני: זהו השלב שבו היועץ מטמיע פתרון בארגון, על פי הצורך. בין אם מדובר בתכנית אסטרטגית לניהול ההון האנושי, פיתוח מנהיגות, תכנון סדנאות, הדרכות פנים-ארגוניות ואף ליווי מנהלים באופן אישי (Coaching).
- ליווי בהטמעה ובקרה: כל שינוי צריך להיטמע בשטח ולהתבסס לאורך זמן; לכן יועצים ארגוניים נשארים בדרך כלל עם הארגון למשך תקופה מסוימת, מנחים את המנהלים והעובדים ומוודאים את יישום התכנון ברמה היומיומית.
כתוצאה מכך, יש מגוון רחב מאוד של תפקידים שאליהם ניתן להתפתח באמצעות ייעוץ ארגוני תואר שני, למשל:
- מנהל פיתוח ארגוני (OD Manager)
- מנהל/ת משאבי אנוש (HR) עם התמחות בייעוץ ותהליכי שינוי
- מנחה קבוצות בארגונים
- יועץ גיוס והשמה
- מפתח למידה בארגון
- יועץ עצמאי או פרילנסר המספק שירותים למספר ארגונים במקביל
תואר שני בייעוץ ארגוני: למה הוא חיוני?
כדי להיכנס לעולם הדינמי הזה ולהתקדם בו במהירות, תואר שני בייעוץ ארגוני (או בשמו המלא – תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני) נחשב כיום להכשרה שעושה את ההבדל. הסיבה לכך כפולה:
- העמקה תיאורטית ורכישת בסיס מדעי: במסגרת תואר אקדמי מתקדם, הסטודנטים נחשפים למחקרים עדכניים מכל התחומים הרלוונטיים – משאבי אנוש, ניהול, פסיכולוגיה, ועוד. שילוב זה מקנה ראייה רחבה על האופן שבו ארגונים מתנהלים מבפנים, ועל ההשפעות התרבותיות-חברתיות על העובדים והמנהלים.
- כלים פרקטיים לעבודה בשטח: החלק המעשי בתכניות תואר שני מקבל משנה תוקף בשנים האחרונות, ומוסדות אקדמיים מובילים משלבים קורסים וסדנאות יישומיות. אלו כוללות סימולציות, פרויקטים מול ארגונים אמיתיים וצבירת ניסיון תוך ליווי של מרצים מנוסים.
בנוסף, זהו מקצוע החופף חלקית לעולמות אחרים כגון ניהול משאבי אנוש, הדרכה ארגונית, פיתוח מנהיגות ועוד. תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני מעניק יתרון תעסוקתי ממשי ומשמש ככרטיס כניסה למשרות בכירות ולתפקידים המובילים את ההון האנושי בארגונים.
ייעוץ ופיתוח ארגוני במרכז האקדמי פרס: דגש על ניסיון מעשי ומומחיות מגוונת
אחד ממוסדות האקדמיה הבולטים בתחום זה הוא המרכז האקדמי פרס, המפעיל תכנית מקיפה לתואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני. פרופ’ ליעד ברקת-בוימל, ראש התוכנית לתואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני ודקנית בית הספר לפיתוח ההון האנושי, מסבירה:
“התכנית לתואר שני במרכז האקדמי פרס היא אחת התכניות המתקדמות ביותר שאפשר למצוא כיום באקדמיה. כראיה, בוגרי התכנית שלנו נמצאים כיום בעמדות מפתח בחברות המובילות בישראל: מחברות ייעוץ, דרך ניהול משאבי אנוש בארגונים מסקטורים שונים, ועד לתפקידי מפתח שונים כיועצים עצמאיים, יועצים פנים ארגוניים ובעלי תפקידים שונים בפיתוח ההון האנושי.”
מתכונת הלימודים הגמישה
מתכונת הלימודים במרכז האקדמי פרס מותאמת לאנשים עובדים ולסטודנטים המעוניינים לשלב קריירה עם לימודים:
- לימודים בשעות הערב או ביום שישי בבוקר במספר מסלולים שונים: מבנה המאפשר לסטודנטים לעבוד במשרה מלאה או חלקית במקביל ללימודים.
- מסלול מואץ או דו-שנתי: ניתן להשלים בשנה קלנדרית אחת (שלושה סמסטרים ברצף), או לבחור במסלול דו-שנתי (ללא סמסטר קיץ).
- קורסים מקוונים: חלק מהקורסים מוצעים בשעות נוחות באופן דיגיטלי, לעיתים מחוץ לימי הלימוד הפורמליים.
מעבר לכך, התוכנית במרכז האקדמי פרס היא אחת מהתוכניות היחידות בישראל שמציעה לימודים גם בסמסטר אביב (מרץ), ובכך מאפשרת לסטודנטים להתחיל את התואר באמצע השנה האקדמית ולהרוויח בפועל שנה שלמה – במקום להמתין עד לפתיחת שנת הלימודים באוקטובר. כך מקבלים הסטודנטים גמישות מרבית במועדי ההתחלה, ומי שמוכן לצאת לדרך במהירות, יכול לקצר את משך המסלול הכולל.
השילוב עם תעודות ייעודיות – “תואר פלוס”
המרכז האקדמי פרס משלב בתוכנית גם את מסלול תואר פלוס, במסגרתו הסטודנטים יכולים לרכוש מיומנויות ספציפיות המוכרות בשוק, עם תעודה מקצועית נוספת כגון:
- ניהול למידה דיגיטלית בארגונים – בשיתוף חברת מתודיקה
- הנחיית קבוצות – המתמקדת בהנחיית קבוצות בארגונים
- פיתוח צוותים בארגון ובשטח – פיתוח צוותים בארגון וגם בפעילויות שטח, תעודה המאפשרת לפתח סדנאות חווייתיות(Outdoor Training), ועוד
- פיתוח מנהיגות וצוותים – דגש על פיתוח ארגוני באמצעות פיתוח רובד המנהיגות בארגון וצוותי העבודה
- ניהול משאבי אנוש – בשיתוף העמותה לניהול משאבי אנוש בישראל
- ייעוץ קריירה – המתמקדת בכלים ומיומנויות לתהליכי ייעוץ קריירה ליחידים
- ייעוץ אישי למנהלים (Coaching)
- ייעוץ אסטרטגי – ייעוץ אסטרטגי למנהלים, כולל קורס דירקטורים וקורס מתקדם באסטרטגיה
התוצאה: הסטודנטים מסיימים לא רק עם תואר אקדמי בתחום הייעוץ הארגוני, אלא גם עם תעודות ייעודיות שמעניקות יתרון תחרותי בשוק העבודה – ומבססות אותם כיועצים ארגוניים בעלי סל כישורים רחב.
התמחות מעשית (פרקטיקום) בחברות מובילות
דגש מרכזי נוסף במסלול הוא החיבור לשטח. במסגרת הפרקטיקום, הסטודנטים מיישמים תהליכי ייעוץ הלכה למעשה מול חברות מובילות. הם זוכים להכיר מקרוב אתגרים ארגוניים אמיתיים, תוך הנחייתם של מרצים מומחים מתחום הייעוץ והניהול. בין נושאי הפרויקטים:
- עיצוב מדיניות עבודה היברידית
- בניית תהליכי Onboarding לעובדים חדשים
- שיפור וייעול מערכי הלמידה הארגונית
- הטמעת תהליכי חדשנות ושינוי תרבותי בארגון
סטודנטים הלוקחים חלק בפרקטיקום מדווחים על תהליך למידה מאתגר ומשמעותי, ויוצאים לשוק העבודה עם ניסיון מעשי וביטחון מקצועי מוגברים.
תכנית פרקטיקום מתקדמת המשלבת סטודנטים בייעוץ לארגונים ועסקים קיימים, שתעניק לכם ידע מעשי, כלים אמיתיים ויתרון ברור בשוק העבודה, בשיתוף עם: פוקס, רמי לוי שיווק השקמה, חברת אזורים, ADIKA ועוד.
כמו-כן הקורס קולות מהשטח הוא קורס מעמיק בו יתארחו מרצים מומחים מטעם חברת הייעוץ הבינלאומית Deloitte שיציגו בעיות אמיתיות ופתרונות יישומיים אליהן.
התכנית תיתן דגש על פתרונות טכנולוגיים בניהול ההון האנושי בארגון: בינה מלאכותית יוצרת, חדשנות בלמידה, people analytics, ניהול המשרד הגמיש ועוד.
בוגרי הקורס אשר ישלימו בהצלחה את הקורס יזכו לתעודה ייחודית בחדשנות יישומית בתחום ההון האנושי בשיתוף Deloitte.
התכנית Mentor HR
תוכנית מנטורינג ייחודית נוספת, MentorHR, מפגישה את הסטודנטים עם בכירים מעולם הגיוס ומשאבי האנוש, אשר מלווים אותם ומקנים להם הבנה מעשית לגבי המציאות היומיומית של ה-HR: בניית תהליכי גיוס, ניהול הון אנושי בהייטק, הטמעת מערכות טכנולוגיות, פיתוח תרבות ארגונית ועוד. החיבור הישיר למנהלים בשטח פותח דלתות ומעניק השראה לסטודנטים סביב כיווני הפיתוח בקריירה העתידית.
שילוב ייעוץ ארגוני בעולמות ההייטק ובשוק העבודה העתידי
עולם ההייטק ידוע כעתיר שינויים ותחרות, ולכן חברות טכנולוגיה מובילות פונות לחברות ייעוץ ארגוני או ליועצים עצמם, כדי לגייס ולשמר טאלנטים בצורה מושכלת יותר, לפתח תרבות ארגונית אטרקטיבית ולעודד חדשנות מתמדת. מכאן שבוגרי תואר שני בייעוץ ארגוני ממוסד מוכר ומוערך יכולים להוות תוספת כוח משמעותית בחברות ההייטק – אם בתפקידי ניהול משאבי אנוש או ייעוץ פנים-ארגוני, ואם כיועצים חיצוניים (פרילנסרים) שמלווים את החברה לאורך הפרויקטים השונים.
בהקשר זה אומרת פרופ’ ליעד ברקת-בוימל:
“המון סטודנטים באים מוכוונים לעבודה בהייטק, ואכן בהייטק מונהגות פרקטיקות משאבי אנוש וייעוץ ארגוני מתקדמות ביותר. לכן, בנינו קורס ייחודי יחד עם העמותה למשאבי אנוש שמכשיר את הסטודנטים בשני תחומים מאוד מבוקשים: מיומנויות ניהול משאבי אנוש בהייטק, וניהול גיוס טכנולוגי. אלו מעניקים להם יתרון ניכר עם היציאה לשוק.”
ארגונים מכל הסקטורים (תעשייה, קמעונאות, מגזר ציבורי, פיננסים ועוד) מאמצים בהדרגה גישות חדשניות – פרקטיקות ניהול אג’יליות, עבודה היברידית והטמעת כלים דיגיטליים לניהול ההון האנושי. מכאן עולה הדרישה ליועצים ארגוניים בעלי גמישות מחשבתית ויצירתיות, שמסוגלים להוביל שינויים חוצי ארגון ולא רק לספק ייעוץ נקודתי.
למה ללמוד תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני במרכז האקדמי פרס?
- תוכנית אקדמית עדכנית: התכנים משלבים בין ידע תאורטי מבוסס מחקר, לבין פיתוח כלים מעשיים המתאימים לצורכי השוק המשתנה.
- פרקטיקום מעשי והכשרה בשטח: הלימודים כוללים פרויקט ייעוץ לארגונים גדולים ובולטים, בהנחיה צמודה של סגל המרצים והמנהלים בארגונים.
- תעודות מתקדמות לצד התואר (“תואר פלוס”): הסטודנטים יוצאים עם תעודה מקצועית ייעודית נוספת (כגון ניהול משאבי אנוש, למידה דיגיטלית, הנחיית קבוצות וכד’), המעניקה יתרון משמעותי בקורות החיים.
- גמישות ונוחות מקסימליות: יום לימודים בערב + שישי מקוון, מסלול מואץ של שנה או דו-שנתי, וקורסים מקוונים מותאמים לאנשים עובדים.
- התחלה בסמסטר אביב (מרץ): בניגוד לתוכניות רבות בשוק, התכנית מאפשרת להתחיל במועד אביב (מרץ), מה שמקצר לסטודנטים זמן יקר ומאפשר להשלים את התואר מוקדם יותר בכשנה לעומת המסלול האקדמי הרגיל.
- השתייכות לבית הספר לפיתוח ההון האנושי: המסלול ממוקם תחת בית ספר ייעודי לפיתוח ההון האנושי, המספק מעטפת אקדמית ותמיכה מקצועית ענפה.
- מתאים לאנשים הבאים מרקעים מגוונים: מורים, אנשי קבע, יועצים ותיקים, ובוגרי תואר ראשון מתחומים מגוונים (מדעי ההתנהגות, משאבי אנוש, מנהל עסקים, משפטים ועוד) – כולם מוצאים בתכנית מסלול שמתכתב עם הניסיון והשאיפות שלהם.
מה עושים עם התואר? אפשרויות תעסוקה וקריירה
בוגרי ייעוץ ארגוני תואר שני מהמרכז האקדמי פרס מסיימים עם שילוב של ידע מעמיק וניסיון מעשי משמעותי. הם יכולים להשתלב בתפקידי מפתח בארגונים או להקים קריירה עצמאית:
- יועצים פנים-ארגוניים: ארגונים גדולים מעדיפים להחזיק יועץ קבוע שמלווה את הנהלת הארגון ואת היחידות השונות בתהליכי שינוי והתייעלות מתמשכים.
- יועצים עצמאיים: למי שרוצה לפתוח עסק משלו או לעבוד כפרילנסר במקביל, השוק המקומי והבינלאומי מציע הזדמנויות רבות.
- מנהלי משאבי אנוש (HR): הרקע בייעוץ ארגוני מאפשר הבנה עמוקה של דינמיקות בארגון ומציב את הבוגרים בעמדות מובילות בניהול הון אנושי, במיוחד בתעשיית ההייטק.
- מנהלי פיתוח ולמידה בארגונים: פיתוח מערכי הדרכה ומתן מענה לצורכי הלמידה המתמשכים בעידן הדיגיטלי וההיברידי.
- מנחי קבוצות, מאמני מנהלים ומפתחי תוכן ארגוני: דגש הולך וגובר מושם כיום על עבודת צוות והתפתחות מנהלים – תחומים שהיועץ הארגוני בעל הכישורים הבין-אישיים והאקדמיים יכול לתת בהם ערך מוסף.
לאור ההתפתחויות בשוק, עתידם של הבוגרים נראה מבטיח, כפי שמציגה גם רמת ההשתלבות הגבוהה של בוגרי התוכנית במרכז האקדמי פרס במשרות מפתח.
סיכום: הדרך להיות יועץ ארגוני מצליח מתחילה בבסיס חזק
אין ספק שתחום הייעוץ הארגוני בישראל זוכה לפריחה מתמשכת. ארגונים מכל המגזרים מפנימים שבמציאות מרובת שינויים, נדרש גורם מקצועי המרכז את הפן האנושי, הניהולי והתרבותי גם יחד. הכוח העיקרי של יועצים ארגוניים טמון בתפיסה הוליסטית, המשלבת בין הבנת המבנה הארגוני והתרבות הפנים-ארגונית לבין פיתוח ההון האנושי – העובדים והמנהלים גם יחד.
למי שחולם/ת למלא תפקיד מפתח בתחום, תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני הוא מקפצה כמעט הכרחית. השילוב בין ידע עיוני מוצק לפרקטיקום ותרגול מעשי יוצר תשתית מצוינת להשתלבות מהירה בשוק העבודה – בין אם בתפקידי מפתח בתוך ארגונים, בחברות ייעוץ ארגוני מובילות או בקריירה עצמאית פורחת.
המסלול במרכז האקדמי פרס מדגיש לא רק תיאוריות וגישות ניהול, אלא גם פיתוח כישורים אישיים ובין-אישיים (כגון הנחיית קבוצות, ניהול למידה דיגיטלית, ועוד), לצד התנסות בארגונים אמיתיים.
להשלמת התמונה מוסיפה פרופ’ ליעד ברקת-בוימל:
“מה שהכי חשוב כדי להצליח, ואת זה למדתי מהסטודנטים שלי, זה נחישות. מי שאומר ‘אני עושה את זה’, לומד, רוכש את הכלים המתאימים והולך עם זה עד הסוף – מצליח. ראיתי את זה אצל בוגרים שלנו שהשתלבו בהצלחה יתרה במקצוע, ואני באמת מאמינה שזהו המפתח העיקרי להגשמה.”
מי ששואף להיות גורם מוביל בארגון, להניע שינוי ולהשפיע על רווחתם והתפתחותם של העובדים, ימצא בייעוץ ארגוני תואר שני נתיב מבטיח. במקום להמתין לאוקטובר הבא, אפשר להתחיל את לימודי האביב כבר במרץ – ולהרוויח שנה שלמה במסלול מרתק, שמפתח את דור העתיד של היועצים הארגוניים בישראל. מדובר בקריירה מגוונת ודינמית, המציעה אופק צמיחה בלתי מוגבל וכלים מעשיים שהופכים הכרחיים בכל ארגון, מכל מגזר ובכל סדר גודל. אין ספק שהעתיד של מקצוע הייעוץ הארגוני בישראל נראה מבטיח ומלהיב – וזה הזמן הנכון להשתלב בו.