בעולם שבו קשרים הם שם המשחק, אין ספק שנטוורקינג (או בעברית יפה, “רישות עסקי”) הוא כלי יעיל במיוחד לצמיחה של עסקים וארגונים וגם למיתוג אישי. מה זה נטוורקינג? גישה העושה שימוש בקשרים חברתיים של אנשי עסקים ובעלי מקצועות חופשיים למטרת יצירת הזדמנויות עסקיות ושיתופי פעולה. נטוורקינג נכון יעזור לכם להיות בולטים בשטח, ליצור קשרים משמעותיים בעולם העסקי ולהגיע למקומות שאליהם אתם שואפים.
מה זה נטוורקינג? על נטוורקינג שטחי מול נטוורקינג עמוק
כולם מדברים על נטוורקינג, אבל לא כולם מתכוונים לאותו דבר. יש כאלה שעבורם נטוורקינג הוא סוג של רשת קשרים שטחית ומלאכותית, ויש כאלה שעבורם זו רשת מהותית ועמוקה.
נבהיר את ההבדל באמצעות דוגמה. יצא לכם פעם לבקש המלצה לאיש מקצוע, ולקבל תשובה מעורפלת כמו: “אני מכיר איזה רואה חשבון, הוא היה איתי במפגש נטוורקינג”? אולי חיפשתם מעצבת פנים וקיבלתם המלצה שנשמעת כמו, “אהה… הייתה איתי פעם מישהי באיזה מפגש נטוורקינג… רגע, אני אנסה למצוא את הפרטים שלה…”? מטרתם של מפגשי הנטוורקינג שמולידים תוצאות כאלה היא להפגיש בין אנשים שעיסוקיהם שונים זה מזה, כך שיכירו ויוכלו להמליץ זה על זה בהזדמנויות שונות.
הבעיה? הנטוורקינג הזה הוא נטוורקינג שטחי; בעלי המקצוע לא באמת מכירים זה את זה לעומק, לא מבינים את הייחוד והבידול של בעלי המקצוע שעליהם הם ממליצים ולאילו סוגי מקרים הם מתאימים במיוחד. כתוצאה מכך, ההמלצות אינן אמיתיות, הקשרים בין חברי הקבוצה רופפים, והמקסימום שאפשר להפיק מהמפגשים השטחיים האלו הוא לקוחות אקראיים שאולי יתקשרו אליכם במפתיע ולבסוף יימצאו כלא מתאימים במיוחד.
מה שאתם באמת מחפשים הוא נטוורקינג עמוק, שמשמעותו ליצור קשרים אמיתיים ומשמעותיים, שבאמת יעזרו לכם לצמוח. באמצעות נטוורקינג עמוק תצליחו לגרום לאנשים הנכונים לשים לב אליכם, להכיר אתכם, לדעת שאתם שם ולדעת מה יש לכם להציע ומה נקודות החוזקה האמיתיות שלכם. מדובר על נטוורקינג שייצור סביבכם רשת של אנשים שאתם מעריכים, שילוו את הקריירה שלכם ואתם את שלהם. במקום ליצור רשת קשרים רוחבית, שטחית ומלאה בפרצופים מעורפלים, המטרה שלכם היא ליצור רשת עמוקה, אישית, אפקטיבית, וכזאת שתביא אתכם למקומות שאתם רוצים להגיע אליהם ושתביא אליכם אל הלקוחות שמתאימים לכם.
חמש דרכים שעובדות ליצירת נטוורקינג עמוק ואפקטיבי
אז איך עושים נטוורקינג עמוק? איך מגיעים לאנשים הנכונים ויוצרים איתם קשרים משמעותיים ועמוקים, שיישארו איתכם לטווח הארוך? חמש הדרכים הבאות הן מקום מצוין להתחיל בו:
-
- בדיגיטל: הדרך האידיאלית לגעת בדיוק באנשים הנכונים ביותר בסביבה העסקית שלכם היא דרך רשת לינקדאין. לינקדאין היא רשת חברתית מקצועית המאפשרת ליצור קשרים מקצועיים, עסקיים ומשמעותיים שילוו את הקריירה שלכם. באמצעות פעילות תוכן רלוונטית, עדכנית ותדירה, שדרכה תראו במה אתם עוסקים, תפגינו את הידע ואת הייחודיות שלכם ותתחברו לקבוצות נכונות ולמעגלים משמעותיים, תוכלו למצוא בדיוק את האנשים הנכונים לנטוורקינג עמוק ואפקטיבי. אם תלמדו איך להשתמש נכון ברשת הזאת, אתם עשויים למצוא בה זהב. למדריך המלא לניהול חשבון בלינדקין לחצו כאן
-
- פנים אל פנים: למרות שהעולם כבר לגמרי עבר למסך הנייד שלנו, אסור לשכוח שגם בחיי היומיום אנחנו נתקלים באנשים משמעותיים שיכולים לעזור לנו יותר משנדמה לנו. במעגלים החברתיים שסביבכם נמצאים כבר היום אנשי מפתח מקצועיים שיכולים להתחבר לקריירה שלכם. תתחילו במשפחה: מי מבני המשפחה – דודים, בני דודים ואחרים – עוסקים בתחומים עסקיים שמעניינים אתכם? המשיכו במקום העבודה שלכם: אילו מנהלים או עובדים אחרים מעניינים אתכם כאנשי מקצוע? גם במהלך הלימודים. תוכלו להתחיל להתחבר למרצים שלכם, שילוו אתכם במהלך הקריירה, באותם אנשים שסביבכם מגולם מאגר שלם של ידע, עצות, קשרים ודרכים לקדם אתכם קדימה.
-
- כנסים והשתלמויות: גם כנסים והשתלמויות יכולים להיות יעילים אם יודעים כיצד לנצלם בצורה נכונה. נסו לברר מראש מי הולך להגיע לכנס, מי עשוי להיות קשר משמעותי וכיצד תמצאו את אותם אנשים. גם אם אתם משוחחים עם “סתם” אנשים שישבו לידכם בהרצאה בכנס, נסו ליצור שיחות אמיתיות, כאלו שייצרו “מפגשי המשך”; הימנעו משיחות חולין סתמיות שיסתכמו בהחלפת כרטיסי ביקור. הכרטיסים האלו ייאספו לתוך ערמה שתגיע לארנק במקרה הטוב ולפח במקרה הרע. אגב, ללינקדאין יש אפשרות לזהות עבורכם אנשים שאליהם אתם מחוברים ונמצאים יחד איתכם באותו כנס – שילוב יעיל של דיגיטל ומפגשי פנים אל פנים.
-
- מצאו מנטור: אחד היתרונות המדהימים ביותר של העידן הטכנולוגי הוא הדרך המהירה, הישירה והכמעט-קסומה ליצור קשר ישיר כמעט עם כל אחד. אם יש אנשי מקצוע שאתם מעריכים במיוחד, כאלו שאתם רוצים להיות כמותם כש”תהיו גדולים”, וכאלו שמהווים עבורכם השראה, למה לא לשלוח להם הודעה נחמדה ולשאול אם יפגשו אתכם לקפה? תופתעו לשמוע כמה פעמים תשמעו מהם תשובה חיובית. נסו להפוך את האנשים שאתם הכי מעריכים למנטורים שלכם, כאלו שייעצו לכם, יסייעו לכם ויחשבו עליכם כשהצעה עסקית תעמוד בפתח.
- לתת כדי לקבל: לבסוף, אחת הדרכים הכי טובות ליצור קשרים משמעותיים לטווח הארוך היא להיות נדיבים בעצמנו. המטרה של נטוורקינג היא ליצור קשרים הדדיים היעילים לשני הצדדים; העשירו את האדם השני בידע שלכם וסייעו היכן שאתם יכולים. פיסת עצה מבעל ניסיון יכולה להיות שווה זהב אצל הצד המקבל, ומעבר לקארמה הטובה, העזרה ההדדית הזו היא שתהפוך קשר עסקי רדוד לקשר עסקי שנמצא כאן כדי להישאר.
לסיכום: התשובה לשאלה מה זה נטוורקינג היא פשוטה – התחברות אמיתית לקהילה עסקית ולאנשי מקצוע בעלי תחומי עניין משותפים. אל תנסו למצוא לקוחות באמצעות נטוורקינג. אל תנסו למצוא את התפקיד הבא שלכם על ידי נטוורקינג. נסו להתחבר באמת לאנשי מקצוע. הלקוחות והתפקידים כבר יגיעו בעצמם בהמשך.
היחידה לפיתוח קריירה במרכז האקדמי פרס: סיירת מטכ”ל של עולם התעסוקה