מעבר לאזור תוכן ראשי
הירשמו עכשיו!

MA תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני

תואר שני בייעוץ ארגוני פותח דלתות אל תפקידים בכירים בתוך ארגונים, ואף משתמש בסיס לקריירה עצמאית בתחום מתפתח זה. התואר הוא רב תחומי ומעניק כלים ומיומנויות במגוון נושאים רחב, הנדרש כיום מאלה המייעצים למנהלי חברות וארגונים.

מקצוע הייעוץ הארגוני הולך ומתפתח בשנים האחרונות, כאשר עוד ועוד חברות וארגונים שוכרים שירותי ייעוץ או פיתוח ארגוני, ולעתים אף מעסיקים יועץ פנים ארגוני קבוע במשרה מלאה.

היכולות הנדרשות מיועץ ארגוני או יועץ פיתוח ארגוני הן רחבות היקף: עליו לדעת לנתח מסמכים ומגמות עסקיות מחד, ולהבין התנהגויות אנושיות מאידך.

זו הסיבה שבגינה התואר השני בייעוץ ופיתוח ארגוני הוא רב תחומי ומתפרשׂ על פני תחומי ידע מגוונים מתחומי הניהול ומדעי ההתנהגות. בנוסף, התואר מעניק, מלבד ידע אקדמי, גם כלים מעשיים לביצוע אבחון, מדידה ומתן ייעוץ למנהלים בארגונים שונים תוך התייחסות לזוויות ראייה שונות.

למה במרכז האקדמי פרס?

תכנית לימודים מעשית
מסלול לימודים ייחודי ונוח
סגל מרצים מהמובילים בתחומם

תכנית הלימודים

תוכנית הלימודים מכשירה את הלומדים בה להפוך ליועצים ארגוניים אקדמיים ייחודיים, עם ראייה רחבה ורב נושאית, כושר ניתוח ואנליזה, והבנה אנושית מעמיקה של העובדים בארגון.

ייחודה של התכנית במרכז האקדמי פרס בא לידי ביטוי בכמה מישורים עיקריים:

עבודה מעשית מודרכת (פרקטיקום):

התכנית מאפשרת לסטודנטים להתנסות בעבודות ייעוץ, ולתרגל בפועל את כלל המיומנויות המקצועיות והבינאישיות שנרכשו במהלך הלימודים.
במסגרת העבודה המעשית המודרכת, מתנסים הסטודנטים בפעילות המעשית שמבצעים יועצים ארגוניים במהלך תהליך הייעוץ והפיתוח הארגוני. זאת, במטרה להעמיק ולהטמיע את המיומנויות והתובנות שנרכשו במהלך הלימודים. הפרקטיקום מבוצע בארגונים בליווי והדרכה אישית של יועצים ארגוניים מנוסים מסגל המרצים של התכנית והמוסד.

קולות מהשטח

מטרת הקורס לחשוף את התלמידים לדילמות ואירועי אמת בארגונים בתחום השינוי והפיתוח הארגוני וכיצד יועצים מובילים תהליכים אלה בארגון.
בקורס יוצגו ויבחנו לעומק אירועים ומצבי אמת המבוססים על הרצאות אורח שיועברו על ידי מנהלי משאבי אנוש ויועצים ארגוניים מנוסים וכן על ידי מנהלי ארגונים ויחידות אשר התמודדו עם תהליכי שינוי. בקורס ידונו נושאים כגון: הובלה והטמעה של תהליכי שינוי בארגונים, התנגדות לשינוי, תרבות ארגונית וכיצד משנים אותה, סוגיות במיון ופיתוח עובדים, יחסי יועץ נועץ ועוד.

קורס נועד לפתח מסגרת התייחסות שיטתית ומעמיקה להבנת מורכבותה של  ההתנהגות האנושית בארגונים ולהבנת מורכבותן של מערכות ארגוניות ביחסי הגומלין שלהן עם סביבותיהן. 

בקורס נציג מושגי יסוד וממצאי מחקרים מתחום ניהול משאבי אנוש, נאפשר לסטודנטים להכיר ולהבין את נושא המשאב האנושי בארגונים.

הקשר שבין הפירמה והפעילות העסקית שלה לבין הסביבה הכלכלית, המשפטית והחברתית בה היא פועלת. נתמקד בהיבטים שונים של היערכות הפירמה לפעילות יעילה במרחב הכלכלי, השיווקי, התפעולי, המשפטי והאסטרטגי.

מטרת הקורס הינה להקנות לסטודנטים ידע, כלים ומיומנויות בתחום האבחון הארגוני. 

בקורס זה נתמקד בבניית תהליך אבחוני נכון, מדויק ומקיף המהווה בסיס חיוני לשינוי אפקטיבי.

נעסוק במגמות עולמיות המשמשות זרז לשינויים הצפויים בעולם העבודה העתידי: גלובליזציה, שינויים טכנולוגיים, התגברות הניאו ליברליזם, שינויים בציפיות ובערכים ואי ודאות.

מטרת הקורס הינה להקנות לסטודנטים ידע, כלים ומיומנויות בתחום השינוי והפיתוח הארגוני מן הפרספקטיבה של היועץ הארגוני. במסגרת הקורס יוצגו תיאוריות ומודלים מרכזיים של שינוי בכלל ושינויים מתוכננים בפרט.

הקורס יחשוף את הסטודנטים לעולם ההתערבות ברמה הארגונית. יקנה למשתתפים ידע ומיומנויות בתכנון התערבות ברמת המערכת הארגונית, ביישומה, ובהערכת תרומתה.

  • לחץ, שחיקה בעבודה ודרכי התמודדות

הסמינר יעסוק בסוגיות נבחרות הקשורות בתחום הלחץ התעסוקתי והשחיקה, וכן בדרכי ההתמודדות עמם ברמת הפרט והארגון.

  • אישיות בעולם העבודה

הסמינר יעסוק בסוגיות נבחרות הקשורות בקשר בין עולמו הפנימי ואישיותו של האדם לתפקודו במערכות ארגוניות וחברתיות שונות, וביישומו של ידע זה במערכות ארגוניות.

בקורס נתמודד עם סוגיות עקרוניות בתחום המשפט והאתיקה של ייעוץ ופיתוח ארגוני. ניתן דגש מרכזי לסוגיות משפטיות ואתיות בתחום דיני העבודה בעלות חשיבות לעבודת היועץ הן בהקשר למשפט העבודה האינדיבידואלי והן בהקשר למשפט העבודה הקיבוצי.

הקורס יקנה לסטודנטים הבנה של תחום הניהול האסטרטגי ושל התהליכים שכרוכים בו. יילמד תהליך התכנון האסטרטגי והגורמים שיש להתחשב בהם בעת ביצועו.

חשיפת הסטודנטים לעולם ההתערבות המתוכננת והקניית ידע ומיומנויות בתכנון התערבות ייעוצית מתאימה, ביישומה, ובהערכת תרומתה, תוך התמקדות ברמת הפרט והצוות.

נציג ונבחן לעומק אירועים ומצבי אמת המבוססים על הרצאות אורח שיועברו על ידי מנהלי משאבי אנוש ויועצים מומחים שונים מתחום הייעוץ וההתערבות הארגונית, וכן על ידי מנהלי ארגונים ויחידות אשר התמודדו עם תהליכי שינוי.

מטרת הפרקטיקום באבחון ארגוני הינה לאפשר הכשרה מעשית ולהעמיק את התובנות והמיומנויות אשר נרכשו במסגרת הקורסים באבחון ויעוץ ארגוני וכן בהתערבות ברמת הפרט והצוות, תוך יישום ושימוש בידע שנרכש במהלך הלימודים. במסגרת עבודת שדה יתנסו הסטודנטים בתהליך של אבחון במסגרת ארגונית, בליווי והנחיה (supervision) של מרצים מסגל המרכז בעלי רקע וניסיון ביעוץ ארגוני. 

עבודת הגמר מביאה לידי ביטוי התמודדות עם שאלה או אתגר שמציג ארגון ליועץ, בעקבותיהם על היועץ לבצע איסוף מידע אינטנסיבי, אינטגרציה של המידע, מתן משמעות ופרשנות ולבסוף צמצום של המידע הרב שנצבר לתקציר אינפורמטיבי הכולל המלצות להנהלת הארגון.

העבודה נועדה לתת ביטוי למכלול התובנות מהלימודים העיוניים ומהפרקטיקום בתחום הארגוני והייעוצי.

סדנה בנושא ניהול קונפליקטים ומשא ומתן

בסדנה נעניק לסטודנטים ידע וכלים בתחום ניהול משא ומתן (מו”מ) וקונפליקטים בארגונים, ותשלב תיאוריה ומעשה. נעסוק בלימוד תיאוריות וממצאים עיקריים בתחום המאפיינים המבניים של משא ומתן או קונפליקט, כמו גם בתחום המאפיינים האישיים של המעורבים בו.

סדנה לפיתוח ולניהול עבודת צוות

הסדנא תעסוק בחשיבותם של צוותים בארגונים  ובאבחון ושיפור אפקטיביות העבודה בצוות, תוך התמקדות בתהליכים בצוות, ביחסים הנוצרים בין החברים, ובפתרון בעיות מפרספקטיבת המנהיגות בצוות.

סדנה בהנחיית קבוצות

בסדנה נעניק לסטודנטים ידע וכלים בהנחיית קבוצות. נעסוק בנושאים הבאים: מהי קבוצה, התפתחות קבוצה, תפקידים ותהליכים אופייניים בקבוצה, ועימותים ומתחים בקבוצה.

סדנת מיומנויות תקשורת ליועץ הארגוני

בסדנה נעסוק במיומנויות התקשורת הנחוצות ליועץ הארגוני. ירכשו כלים שיסייעו לפתח ולשפר את מיומנויות התקשורת. יילמדו הנושאים ניהול כריזמטי ואסרטיביות. הסטודנטים יפתחו את המיומנויות הבאות: העברת מסרים באופן אפקטיבי בעל פה ובכתב, עמידה מול קהל, התמודדות עם התנגדויות והקשבה.

ניהול אפקטיבי של התרבות הארגונית, תוך מודעות להשפעת הגיוון הבינתרבותי על הארגון הנם קריטיים להצלחה. הכרת המושג התרבות הארגונית, תוך דיון בדילמות הקשורות בזיהוי ואבחון של התרבות בארגון. דיון בהיבטים שונים של התרבות הארגונית ובקשר שלה לסביבה החיצונית והפנימית של הארגון, ובתפקיד בכל הנוגע לתרבות הארגון ,הצגת  סוגיות עכשוויות בתיאוריה בפרקטיקה ובמחקר העוסק  בתרבות ארגונית מתוך הפרספקטיבה של עולם גלובלי: גיוון תרבותי, התנגשות בין תרבויות, ודילמות בניהול של רב תרבותיות בארגונים.

בחינת המושגים התיאורית המחקרים והפרקטיקה של קריירה בעולם העבודה המודרני, הן מבחינת העובד והן מבחינת הארגון, באמצעות מודלים תיאורטיים מהתחום. עולם העבודה משתנה באופן מהיר ודינאמי ובכך גם האופן בו מנוהלות קריירות בארגונים, נתמקד בפיתוח מסגרת פסיכו-סוציולוגית הבוחנת פרטים וארגונים לאור הדינאמיקה של התפתחות קריירות בעידן המודרני בשתי רמות הקשורות זו לזו, הפרט והארגון. מבחינת הפרט, נציג מודלים של התפתחות קריירה, בחירת קריירה, שלבים בקריירה והצלחה בקריירה תוך התייחסות לתהליך שעבר התחום בשנים האחרונות. מבחינת הארגון, נבחן מודלים ומנגנונים של תכנון צרכים, ניידות ארגונית, קידום ופיתוח של עובדים בארגון.

הקניית ידע וכלים בתחום הערכת עובדים ותגמולם תוך דגש על מגמות חדשות בעולם העבודה והתגמול. נלמד את הפרקטיקות העוסקות בהערכת עובדים: שיטות למדידה ולהערכה של ביצועים, מהימנות ותוקף של מדדי ביצועים וניהול שיחת משוב לאחר הערכת הביצועים. נלמד את התיאוריות והמודלים העוסקים בתגמול עובדים: מודל התגמולים הבסיסי, אסטרטגיות של ניהול תגמולים, הוגנות חיצונית ופנימית בתגמול עובדים, הטבות נלוות למערך התגמול, ותגמול קבוצות בעלות מאפיינים ייחודים. נתייחס לשינויים בעולם העבודה ולצורות תגמול תואמות לעידוד מוטיבציה בעידן בו חשיבותה של הגמישות מתגברת, וצורות העסקה חדשות מתפתחות.   

נבחן את המושגים התיאורטיים השונים בתחום, את שורשיהם, כיצד הם באים לידי ביטוי ונדון בהשלכותיהם. נעסוק בפילוסופיה שעומדת בבסיס הפסיכולוגיה החיובית: התמקדות בכישורים, במשאבים ובכוחות ההסתגלותיים של הפרט לשם מקסום תפקודו ורווחתו האישית. נעסוק בנושאים: אופטימיות, תחושת ה”זרימה” בעבודה וחשיבה יצירתית נתמקד בהבנת השפעתה של הפסיכולוגיה החיובית על הארגון ועל חייהם המקצועיים והאישיים של עובדיוהכרת כלים יישומיים לקידום פריחה, סיפוק, וצמיחה בעולם העבודה ברמה האישית, הצוותית והארגונית.

רכישת ידע תיאורטי על תחום הלמידה בארגון, וכלים פרקטיים שיאפשרו בניית תכנית למידה.  בעידן הידע, הגלובליזציה והשינויים המהירים, רק ארגונים שחבריהם לומדים ללא הרף, ישיגו יתרון משמעותי. נשלב ידע תיאורטי עם כלים מעשיים. נגדיר מהי למידה ומהם הכוחות המשפיעים על למידה אפקטיבית בארגון. נסקור סוגי למידה ארגונית שונים ונדון בהשפעות הטכנולוגיה על הלמידה שלנו (e-learning, משחוק ועוד). נלמד לבצע ניתוח צרכים בארגון ולפתח תכנית למידה מתאימה. נעסוק בהבדל שבין למידה לפיתוח, ונדון בשאלה: מי נושא באחריות לפיתוח העובד בארגון.

הקניית הבנה ויכולת ניתוח של סוגיות יסוד במגדר בעולם העבודה ובניהול, תוך הכרות עם תיאוריות ומודלים העוסקים ביחסי הכוחות וחלוקת העבודה בין המינים. נחשף לידע עדכני הנוגע לגורמים, לתהליכים ולהשלכות של החלוקה המיגדרית של עולם העבודה והניהול. נעסוק במפגש שבין המושגים מגדר  (Gender) ועבודה ( Labor) במסגרת המפגשים נדון בגורמים הפסיכולוגיים והחברתיים לאי השויון בין גברים ונשים ונבחן את ההשלכות של תופעות אלו. נציג מחקרים עדכניים המתמקדים בסוגיות כגון: הבדלים בהעדפות תעסוקתיות בקרב נערים ונערות, בחירת קריירה, סגנונות ניהול גברי/נשי, איזון בית- עבודה ועוד , נפגוש אנשי מפתח מהשדה. נסיים בזוית אופטימית המנסה לבחון כיצד ניתן לשנות דפוסים ופרקטיקות אלו ולקדם דפוסים שויוניים בעולם העבודה.

הקניית מושגים וכלים בגיוס ומיון עובדים בעידן הדיגיטלי. הצגת ספרות מחקרית שעוסקת בשינויים שעוברים ארגונים המעוניינים לאתר מועמדים לעבודה בעלי ידע מתאים (כישרונות) כתוצאה מחדירת הכלים החברתיים/דיגיטליים לחיינו. הצגת נקודת מבט רחבה הכוללת הן את הארגון והן את המועמד, תוך הבנת יחסי הכוחות בין הצדדים והאסטרטגיות השונות שמפעיל כל צד. סקירת השיטות בהן הארגון ממתג את עצמו כמעסיק, את המעבר מגיוס אקטיבי לגיוס של מועמדים פאסיביים (שאינם מחפשים עבודה באופן אקטיבי), ואת המדדים לבחינת האפקטיביות של הערוצים השונים לאיתור מועמדים. נעסוק בסוגיות הקשורות למיתוג עצמי ברשתות חברתיות מצד עובדים המעוניינים לייצר תדמית דיגיטלית מתאימה עבור מעסיקים פוטנציאליים.

חשיפה  לגישות קלאסיות וחדשניות בתחום המנהיגות ברמת התיאוריה, היישום והביקורת. בעולם העסקי העכשווי ביצועים סבירים בלבד אינם מספיקים עוד. ארגונים זקוקים למנהלים שהם מנהיגים! מחקרים מראים שהוספת המרכיב המנהיגותי לניהול מעלה בצורה ניכרת את ביצועי הפרט והארגון. נעסוק בהתנהגויות מנהיגותיות אפקטיביות המביאות את העובדים למוטיבציה ולביצועים גבוהים. נצא מהתיאוריות הקלאסיות אל תיאוריות חדשניות למנהיגות ונעסוק בהיבטים שונים של תופעת המנהיגות על מרכיביה: המנהיגים, המונהגים והמצב בו מתרחשת המנהיגות, תוך סקירת פרקטיקות מנהיגותיות שנמצאו כבעלות השפעה על ביצועי הפרט והארגון.

ארגונים רבים מחפשים כלים לניתוח וחיזוי מגמות בסביבת הארגון המשתנה לצורך גיבוש תוכניות פעולה. נספק כלים יישומיים ליועץ המוביל תהליכי חיזוי ותכנון עם צוות ההנהלה. נעסוק בסקירה של שיטות מבוססות שיח לניתוח מצבים קיימים וחיזוי עתידים אפשריים, וכיצד ניתן לגזור מכך תוכנית פעולה. כלים אלה יכולים לשמש יועצים בארגון על מנת לסייע לצוות ההנהלה להבין את הסביבה הקיימת, לחזות את השינויים בסביבה הארגונית המשתנה ובהתאם לכך להתאים את התוכניות הארגוניות.

סגל אקדמי

לחץ למידע נוסף אודות דר' תמר איצקסון
דר' תמר איצקסון
Dr. Tamar Icekson

תמר היא חברת סגל בכירה בתכנית לפיתוח וייעוץ ארגוני במרכז האקדמי פרס. תמר בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה בהצטיינות יתרה, מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ותואר שלישי (כולל השתלמות פוסט-דוקטורט) מאוניברסיטת בן גוריון בנגב. מחקריה שפורסמו בכתבי עת מובילים, מתמקדים בתהליכים המובילים לצמיחה ושגשוג בעולם העבודה, כגון אופטימיות,...

קרא עוד אודות דר' תמר איצקסון
לחץ למידע נוסף אודות ד"ר עתליה תובל
ד"ר עתליה תובל
Dr. Atalya Tuval

חברת סגל ומרצה במרכז האקדמי פרס. בעלת תואר שני בהתנהגות ארגונית עם התמחות בייעוץ ופיתוח ארגוני (1993) מבית-הספר למינהל עסקים ותואר שלישי בהתנהגות ארגונית (2010)  מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. מלמדת גם באוניברסיטת תל-אביב. משנת 1995 ואילך יועצת ארגונית במסגרות ארגוניות שונות, ובתהליכי ייעוץ שונים,...

קרא עוד אודות ד"ר עתליה תובל
לחץ למידע נוסף אודות ד"ר ליעד ברקת-בוימל
ד"ר ליעד ברקת-בוימל
Liad Bareket Bojmel Ph.D

ראש התכנית לתואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני. בעלת תואר שלישי בפסיכולוגיה חברתית מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. חוקרת מוטיבציה בארגונים ואת עולם העבודה המשתנה. בעלת נסיון של 12 שנים בתחומים מגוונים של ניהול משאבי האנוש ויעוץ פנים ארגוני בחברת היי-טק גלובלית (אינטל). כיום במקביל לעיסוקה האקדמי מייעצת...

קרא עוד אודות ד"ר ליעד ברקת-בוימל

רישום וקבלה

יתקבלו לתכנית מועמדים העונים על התנאים הבאים:

לימודי השלמה:

  • יסודות הסטטיסטיקה, שיטות מחקר, מבוא לפסיכולוגיה, מבוא לסוציולוגיה.
  • ציון המעבר בכל אחד מקורסי ההשלמה הנו 75.
קרא עוד על רישום וקבלה

לשיחת חינם הירשמו עכשיו!