תקופת המבחנים היא תקופה המלווה במתח רב. הכנה טובה לקראת המבחנים מפחיתה את תחושת הלחץ ומעלה את תחושת המסוגלות.
להלן טיפים להתמודדות נכונה עם תקופה זו:
לפני המבחן
הכנה טובה לקראת המבחנים מפחיתה את תחושת הלחץ ומעלה את תחושת המסוגלות חופשת סמסטר היא לא חופשה אלא תקופת מבחנים.
- שלושה שבועות לפני מועד הבחינה, השלימו חוסרים וודאו שיש לכם את כל החומר.
- כתבו ביומן את כל מועדי המבחנים וארגנו לו"ז שבועי וחודשי: שבצו בלו"ז החודשי את תאריכי המבחנים. בלו"ז השבועי כתבו פירוט של תוכנית הלמידה.
- הגדירו תזכורות במייל/טלפון. בתקופת עומס יש נטייה לשכוח דברים.
- סכמו עם סביבתם הקרובה (בני זוג, הבוס בעבודה וכו') להירתם למענכם, על מנת להפחית למינימום את הדרישות והחובות.
- חשבו מראש על הדרך המועדפת לכם ללמידה – לבד, בקבוצה או בזוג.
- עבדו את החומר לייצוג חזותי – טבלאות, תרשימי זרימה, מפות מושגים, מרקור מאמרים.
- אל תחמיצו את השיעור האחרון של הסמסטר, בשיעור זה המרצה שם דגשים לקראת המבחן.
- אספו מידע על סוג המבחן והמבנה שלו. בשאלות אמריקאיות חשוב לזכור את הפרטים והמושגים המדויקים. בשאלות פתוחות, לעומת זאת, חשוב לזכור את החומר, לשלוף אותו ולארגנו בתשובה מסודרת.
- בדקו אם קיימים מאגרי שאלות או מבחנים משנים קודמות.
- על מנת לשלוף את החומר בצורה יעילה, השתמשו בכמה שיותר חושים בשלב הקידוד: מילולי (לדבר על החומר בקול רם), ויזואלי (סיכומים, תרשימים, גרפים, טבלאות) ותחושתי (כתיבה).
- הקפידו על שינה, על תזונה נכונה ועל פעילות ספורטיבית.
- למדו בסביבה ובזמן האופטימליים עבורכם, נטרלו מסיחים כמו טלפון, אינטרנט, אינסטגרם וכו'.
בזמן המבחן
- חלקו את הזמן בצורה יעילה: הקדישו זמן לקריאת השאלות, לכתיבת התשובות ולבדיקה עצמית חוזרת.
- קראו קריאה מרפרפת את כל המבחן.
- ענו תחילה על שאלות שאתם יודעים היטב או על שאלות עם ניקוד גבוה.
- בדקו אם קיימת אפשרות בחירה.
- בשלב קריאת השאלה – הדגישו את מילות ההוראה, הדגישו נתונים ומספרים חשובים.
- בסיום המבחן – קראו את כל התשובות ובדקו אותן.
- פנו למרצה אם נתקלתם בשאלה לא ברורה.
אחרי המבחן
- ביום המבחן, לאחר הבחינה, מומלץ לבחור בפעילות שממלאת אתכם כספורט, בילוי וכדומה.
- חשוב מאוד להגיע לפתיחת מחברות, לעבור על המבחן ולהבין על מה ולמה ירדו נקודות. הסתכלו על המבחן כדרך ללמוד ולהשתפר למבחנים הבאים.

רונית מנדלבליט הינה מאבחנת דידקטית, מורה מומחית לאסטרטגיות למידה ורכזת הנגשה אקדמית "במרכז האקדמי פרס".