רונית מנדלבליט
שוב הסמסטר עומד להסתיים ועונת הבחינות בפתח. אצל רבים היא מלווה בתחושת חרדה שלא נצליח לעמוד בעומס, שניכשל בחלק מהבחינות או שלא נצליח להביא את הידע שלנו לביטוי בבחינה עצמה. במקום להדחיק את התחושות האלה, כדאי לתכנן מראש כיצד לעבור את תקופת הבחינות באופן שיוביל אותנו למינימום של חרדות ולמקסימום של הצלחות.
מבט לאחור: מה היינו יכולים לעשות אחרת?
כאשר שואלים סטודנטים, לאחר תקופת הבחינות, מה לדעתם היו יכולים לעשות אחרת כדי להתכונן אליה היטב, מקבלים מגוון רחב של תשובות, למשל:
- כשל בתכנון מקדים של מועד תחילת הלימודים לבחינה, שלא אפשר להם לשנן את החומר מספיק פעמים.
- לימודים לקראת הבחינות בסוף היום, כאשר הגוף והמוח תשושים וקשה לשנן או להבין חומר מורכב.
- שימוש יתר בטלפון הנייד, לצורכי בידור ותקשורת, שקטעו רצפי לימוד איכותיים.
- כניעה ללחץ חברתי ויציאה לבלות יותר מדי פעמים על חשבון חלונות זמן שנועדו ללמידה.
- ימי לימוד לא מנוצלים בשל אי תכנון סדר יום מדויק.
מבט מעמיק בתשובות מגלה שלכולן מכנה משותף אחד: ניהול זמן. היכולת לנהל זמן באופן יעיל חשובה לאורך כל השנה, אך היא קריטית בתקופת המבחנים, במיוחד כאשר על הסטודנטים לשלב עבודה, חיי חברה, זוגיות או חיי משפחה.
מטרה ותכנון: היסודות לניהול זמן בתקופת בחינות
ניהול זמן הוא כמו כל ניהול אחר. כדי לעשות זאת נכון עלינו להגדיר מטרה ולתכנן את האמצעים שבעזרתם נשיג מטרה זו. בתכנון האמצעים יש לקחת בחשבון את הגורמים המסייעים מצד אחד ואת הגורמים המעכבים מצד שני.
הינה כמה טכניקות לניהול זמן אפקטיבי בתקופת הבחינות:
- קבעו מטרות לטווח קצר ולטווח ארוך. למשל: החלטה לסיים קריאה ראשונה של החומר בתוך שבוע, במטרה לאפשר עוד מספר ימים לחזרה עליו, היא מטרה לזמן ארוך, בעוד הגדרת מספר העמודים שיש לקרוא בכל ערב היא מטרה לזמן קצר.
- הכינו רשימת מטלות שבועית ויומית ודרגו אותן לפי פעולות חשובות ודחופות מול פעולות חשובות ולא דחופות. אפשר גם להוסיף את הפעולות שאינן חשובות ואינן דחופות, שלהן ניתן סדר עדיפות אחרון בביצוע. לדוגמה:

- בסופו של כל יום הכינו את רשימת המטלות של יום המחר.
- דרגו את חשיבות המטלות: קבעו את שתי המטלות החשובות ביותר, אלה שאם תספיקו לבצע רק אותן, עדיין תחושו תחושת סיפוק.
- בררו מהם “מבזבזי הזמן” שלכם ונסו לצמצמם. למשל: החליטו על שעות שבהן אינכם משתמשים בסמארטפון בכל ערב.
- נסו להעריך כמה זמן יידרש לכם להתכונן לכל מבחן או לבצע תרגיל/עבודה .
- ערכו לוח זמנים לתקופת המבחנים.
- רשמו ביומן אילו ימים אתם מקדישים ללמידה. לדוגמה: אם יש מבחן ביום ה’ שנראה לכם שמספיק שתקדישו לו שלושה ימי לימוד, חלקו את החומר ליחידות ובכל יום למדו יחידה אחת בלבד וחזרו על הקודמת.
- רשמו את תכנון הזמן במדויק. כיום אפשר להיעזר באפליקציות במכשיר הטלפון הנייד או במחשב, שיספקו לכם תכנון נכון ותזכורות.
- דאגו לעשות הפסקה של עשר דקות בכל שעה: קומו, התמתחו, הרפו את שרירי הכתפיים. שתו ואכלו משהו. מילת המפתח בלמידה היא איכות ולאו דווקא כמות.
- אין טעם ללמוד כל הלילה לפני מבחן – המוח זקוק למנוחה. השינה חיונית לריכוז ולערנות בשעת המבחן.
- אם אתם מתכננים זמן בילוי – עם החברים, המשפחה או לבד, דאגו קודם להשלים את המטלות שהצבתם לעצמכם לאותו היום – שיעורי בית, תרגיל, עבודה, למידה למבחן או קריאת חומרי העשרה לקראת השיעור הבא.
- קחו בחשבון מצבים בלתי צפויים ואל תשאירו דברים לרגע האחרון. כולנו מכירים תקלות בלתי צפויות כמו מדפסת שהתקלקלה דווקא ערב לפני מועד הגשת עבודה.
- בלמידה מהבית – קבעו לעצמכם סדר יום ברור: מתי מתחילים ללמוד, מתי הפסקת צוהריים ומתי ממשיכים.
- סוף מעשה במחשבה תחילה: תחסכו הרבה מאוד זמן בלמידה לקראת מבחנים אם במהלך הקורס חזרתם על החומר לאחר כל שיעור במשך 10–20 דקות.
- והטיפ החשוב ביותר: הימנעו מדחיינות.
זכרו: זמן הוא משאב מוגבל, ואם לא תנהלו אותו – הוא יתבזבז לכם לבלי שוב.