ישבנו לשיחה עם ד”ר שרון עוזיאלי מירסקי – ראש תחום כלבנות טיפולית בחוג למדעי ההתנהגות במרכז האקדמי פרס, כדי להבין מה זה בעצם כלבנות טיפולית? למה חשוב שכל אדם ילמד את התחום – גם אם אינו מתכוון לעסוק בו? איך התחום קשור למדעי ההתנהגות? ואיך הכלב, חברו הטוב של האדם, יכול לעזור לנו לתקשר עם הסביבה שלנו בצורה טובה יותר?
במרכז האקדמי פרס תוכלו לקבל תעודה בכלבנות טיפולית כחלק מלימודי התואר הראשון במדעי ההתנהגות, יחד עם מכללת “מאי דוג” ללימוד מקצועות הכלבנות, שילבו המרכז האקדמי פרס באופן קבוע לימודי תעודה בכלבנות טיפולית כחלק מהתואר הראשון במדעי ההתנהגות.
את תחום הכלבנות הטיפולית ד”ר שרון עוזיאל מירסקי גילתה בזכות לידת בתה השלישית. אחרי שני ילדים בריאים, נולדה לה ילדה עם צרכים מיוחדים ועיכוב התפתחותי. לאחר שלוש שנים בהם הילדה לא דיברה או הלכה, המשפחה החליטה לעשות משהו קצת אחר ולהביא הביתה כלב. “הקטע המדהים הוא שברגע שהכלב נכנס הביתה היא התחילה לדבר, המילה הראשונה שלה לא הייתה “אמא” או “אבא” אלא “טובה”. ברגע הזה הבנתי שיש פה משהו חשוב. מהרגע שהכנסנו כלב הביתה משהו קרה ברמת הפתיחות, התקשורת ומצב הרוח של הילדה. הבנתי שאני רוצה להיכנס עמוק פנימה לתחום, גם כדי להבין אותה יותר טוב וגם כדי לעזור לאחרים במצב הזה.”
מה זה בעצם כלבנות טיפולית?
“כלבנות טיפולית הוא תחום עיסוק מאוד מיוחד, כדי להבין אותו בצורה הכי טובה הייתי מחלקת אותו ל-3 חלקים. החלק הראשון הוא שקודם כל מדובר בתחום טיפולי. אנחנו נעזרים בכלבים על מנת לטפל בבני אדם ולעזור לאנשים בעלי מוגבלויות או צרכים מיוחדים להשתלב בחברה ולתקשר איתה בצורה קלה וברורה יותר. לכלבים יש ערך מוסף מאוד מיוחד שאין לחיות אחרות. הכלב הוא חיה מאוד תקשורתית שמשקף לנו בכל רגע את מה שאנחנו מרגישים. אם למשל אנחנו נחייך, הכלב יחייך אלינו בחזרה, אם נתעצבן או נרים את הקול, הכלב יגיב אלינו בהתאם. למשל ישנם מקרים בהם ילדים עם צרכים מיוחדים לא מצליחים לשלוט ברגשות שלהם. במצב כזה אם הילד ירים את הקול או אפילו ילטף את הכלב חזק מידי, הכלב ינבח בחזרה או יברח ממנו ובכך הוא נותן למטופל שיקוף מיידי להתנהגות שלו. כשזה מגיע לאנשים המאובחנים עם אוטיזם ובעיות תקשורת זה כלי מצוין שיכול לעזור להם לייצר גשרים תקשורתיים לחברה ומודעות כלפי עצמם.
החלק השני של כלבנות טיפולית מתמקד בפיתוח יכולות מוטוריות דרך תרגילים, הפעלות ותנועה מכל סוג. במסגרת הטיפול אנחנו מייצרים תנועה בין הכלב למטופל באופן המאפשר למטופל לפתח את היכולות הללו.
החלק השלישי ואולי הכי חשוב הוא הנושא של ייצור חווית הצלחה אצל המטופל. רוב האנשים שהם בעלי צרכים מיוחדים הם חסרי ביטחון עצמי. חוסר הביטחון נובע בדרך כלל ממודעות מאוד גבוהה לקושי שלהם, גם אם אנחנו לא יודעים להגיד מהצד האם אותו אדם מודע למגבלות שלו או לא, החדשות הן שברוב המקרים מדובר באנשים עם מודעות עצמית מאוד גבוהה. בגלל המודעות לקשיים ברוב המקרים הם נמנעים מלייצר חיבור ותקשורת עם הסביבה. ואז מגיע הכלב ומשנה את כל התמונה. ברגע שאנחנו מנחים ומלמדים את המטופל לעבוד עם הכלב, הוא רוכש הצלחה ורואה את התוצאה בצורה מיידית. איך זה קורה? אם למשל מטופל לומד את פקודת ה-“ארצה” לכלב, ומצליח ליצור אסרטיביות מול הכלב ככה שהכלב נענה למה שהוא אומר ומתיישב, זו חווית סיפוק אדירה והמטופל מרגיש חווית הצלחה שמאוד מחזקת את הביטחון העצמי שלו. אפשר לראות את התהליך לאורך חודשים על מטופלים, ואת ההשפעה של הכלב על הביטחון העצמי שלהם וזה פשוט מטורף.”
אז מה בעצם לומדים במסגרת קורס כלבנות טיפולית?
“הלימודים שלנו עוסקים בשני נושאים מרכזיים. הראשון הוא קודם כל להכיר את הכלב, את שפת הגוף שלו ואת הלך הרוח שלו. אנחנו מלמדים את הסטודנטים לאלף ולנהל את הכלב כחיה טיפולית וכחיה בכלל, הם יוצרים חיבור אישי עם הכלב ולומדים להבין אותו, איך נראה מפגש בין כלבים שונים, איך מפרשים את תנועות הגוף של הכלב (אף, לשון, עיניים) ואיך לדבר את השפה של הכלבים. מעבר לרמה הפרקטית, הסטודנטים לומדים על ההתפתחות ההיסטורית של הכלב גם ברמה העיונית.
אחרי שלמדנו להכיר את הכלב אנחנו עוברים לנושא השני שהוא היכרות עם מגוון האוכלוסיות בהם אנחנו מטפלים. הסטודנטים לומדים על כל סוגי התסמונות, מוגבלויות ולקויות הלמידה שהכלב יכול לעזור לנו בטיפול שלהם. הם לומדים להתאים הפעלות לכל אוכלוסייה, להגדיר מטרות טיפוליות, ובסוף גם עוברים סטאז’ עם אוכלוסיות מיוחדות על מנת לממש עם מטופלים את כל מה שלמדו.”
איך נוצר החיבור בין לימודי הכלבנות הטיפולית לתואר במדעי ההתנהגות?
“קודם כל אני חייבת להגיד שזה נורא מרגש שהמרכז האקדמי פרס לקח את זה על עצמו. יש אמירה מאוד חשובה בכך שמוסד אקדמי משלב מסלול כזה במסגרת תוכנית הלימודים שלו. מדובר במסלול שכל המהות שלו היא הכלה וקבלה של האחר, ויש בחיבור הזה מסר מאוד מיוחד עבור הסטודנטים הלומדים שם. מעבר לכך אני חושבת שהחיבור למדעי ההתנהגות הוא מתבקש. סטודנטים שבוחרים ללמוד מדעי ההתנהגות הם אנשים שאוהבים לעבוד עם בני אדם. הכלי הזה של כלבנות טיפולית הוא אמצעי לתקשר ולהבין בני אדם בצורה טובה יותר. בין אם הם יעסקו בכלבנות טיפולית ובין אם לא, מדובר בכלי מאוד משמעותי לארסנל הכלים שלהם. אני מקווה שתינתן אפשרות גם לסטודנטים במסלולים נוספים כמו פסיכולוגיה, משפטים ועוד ללמוד את התחום הזה מכיוון שהוא יכול להיות משמעותי לכל מי שעובד עם אנשים.”
מה אפשר לעשות עם הכשרה ותעודה בכלבנות טיפולית?
“הכל. ברגע שמקבלים את תעודת המדריך אפשר להתחיל לעסוק בתחום. היום כלבנות טיפולית זו פעילות מאוד מבוקשת המוכרת גם במסגרות חינוכיות (גם מסגרות רגילות וגם חינוך מיוחד). ניתן להשתלב במסגרות טיפוליות כמו מוסדות שיקום, בתי אבות ועוד, ואפשר גם לפתח את עצמכם ברמה העצמאית, לקיים הפעלות מיוחדות לילדים, לפתוח פנסיון, או כל דבר אחר הקשור לכלבים. בנוסף לכך מי שמתכוון להמשיך וללמוד תואר טיפולי נוסף כמו פסיכולוגיה, הכלב יכול להמשיך ולהשתלב גם בעבודה טיפולית מסוג זה. מרגע קבלת התעודה אפשר למצוא פרנסה ולצבור ניסיון בתחום.”
למי מתאים ללמוד כלבנות טיפולית?
“ברמה הכי בסיסית הלימודים האלה קודם כל מתאימים לכל אוהבי הכלבים באשר הם. אבל לא רק, הם מתאימים גם לקיצון השני- למי שמפחד מכלבים- במקרה כזה כלבנות טיפולית הוא אחד הדברים שהכי עוזרים להתגבר על הפחד. כל אדם שיש לו רצון לגעת באנשים בצורה מיוחדת מתאים ללימודים האלה. מעבר לרצון לגעת באנשים, במסגרת הלימודים יש התנסות מאוד משמעותית באלמנטים הדרכתיים, הסטודנטים לומדים לעמוד מול אנשים, ולהעביר את המסרים שלהם בצורה ברורה. אז גם מי שמעוניין לחזק את יכולות ההדרכה שלו מאוד מתאים ללימודים.”
אמרת קודם שאת מאמינה שהלימודים האלה חשובים לכל אחד, גם אם לא יבחרו לעסוק בזה כמקצוע, מדוע?
“שאלה מדהימה, קודם כל כלבים ככלבים מלווים את האדם כבר שנים, והמסגרת הזו עוזרת לנו להכיר את החיה המופלאה הזו מקרוב. אבל זה ממש חלק קטן בכל הסיפור. הדבר המשמעותי ביותר הוא שהלימודים האלה מאפשרים לנו ליצור גשר, ולעבור תהליך של קבלת האחר, וזה לא משנה אם האחר הזה הוא אדם חריג בנוף האנושי, אם יש לו צרכים מיוחדים, או בכלל. אנחנו חיים בעידן שבו לרבים מאיתנו מאוד קשה לקבל את מי ששונה ממנו, ובמסגרת הלימודים האלה אנחנו לומדים לקבל את האחר מאיתנו בדיוק כמו שהוא, לתקשר איתו, לדבר איתו, ולייצר את הדרך להגיע לליבו. יש פה חוויה ברמה החברתית שהיא הכרחית בעיני, גם אם לא נבחר להתפרנס מזה.”
תואר ראשון במדעי ההתנהגות עם תעודה בכלבנות טיפולית
מעוניינים לשמוע עוד על לימודי תעודת כלבנות טיפולית? במסגרת תואר פלוס במרכז האקדמי פרס, בנוסף לתואר ראשון במדעי ההתנהגות שיקנה לכם ידע במשאבי אנוש, השמה, אבחון תעסוקתי וידע טיפולי, תוכלו לשלב בזמן התואר את הקורס בכלבנות טיפולית שיקנה לכם ידע הכולל רצף מפגשים חוויתיים עם אוכלוסיות שונות וכולל מרכיבים חברתיים, חינוכיים, התנהגותיים ושיקומיים בעזרת כלבים. במסגרת לימודי התעודה נלמדים מספר קורסים, כגון שיטות האילוף המוכרות בעולם הכלבנות והתאמת השיטה הנכונה לכלב ובעליו – הירשמו היום !