משכורות גבוהות, תנאים סוציאליים ועוד שלל פינוקים הופכים את תעשיית הייטק לאחד הענפים הכי מבוקשים במשק. לכן, לא מפתיע שצעירות וצעירים רבים מנסים לכוון את מסלול חייהם כך שיוכלו “להכניס רגל בדלת” ולהצטרף לענף. אך בעוד רבים מהם סבורים שרק לבוגרי 8200 או לבעלי תארים טכנולוגיים יש מקום בין הסטארט-אפים והחברות הטכנולוגיות השונות, המציאות בשטח מוכיחה שזה ממש לא המצב.
שמונה אופציות לקריירה בענף ההייטק שלא מצריכות השכלה טכנולוגית
פיתוח מוצרים ושירותים טכנולוגיים הוא ללא ספק ליבת העשייה של חברות ההייטק, אבל כמו שכל יזם מתחיל יודע – כדי שחברה תצליח למכור את המוצרים או השירותים שהיא מציעה, היא חייבת מעטפת שלמה של אנשים שיעסקו בכל ההיבטים הנלווים לקיומו של הארגון. אז אם אתם נמנים עם האנשים שרוצים להיכנס לענף ההייטק אבל לא בדיוק מתחברים לכתיבת קוד, גיבשנו עבורכם רשימת משרות ותחומי עשייה משמעותיים מאוד בתעשיית ההייטק, שאינם דורשים השכלה טכנולוגית.
1. שיווק, קריאייטיב ותוכן
בשנת 2021 המון חברות מחזיקות מחלקות שיווק ופרסום משלהן. יש לכך תועלות כלכליות ומקצועיות כאחד, ולכן נראה שהמגמה רק הולכת ומתעצמת. כתוצאה מכך, נוצרות המון הזדמנויות תעסוקתיות בחברות ההייטק לאנשים יצירתיים ובעלי מעוף שאינם בעלי השכלה טכנולוגית רשמית. בין התפקידים הרבים בתחומים הללו אפשר למצוא משרות למנהלי שיווק, אנליסטים שיווקיים, מנהלי קריאייטיב, רעיונאים (קופירייטרים), כותבי תוכן, מנהלי מדיה חברתית, מנהלי דיגיטל (CDO), מנהלי מרקום ועוד – האופציות רק הולכות ומתרבות עם התקדמות מהפכת הדיגיטציה והמקום שתופסות הרשתות החברתיות בחיינו. כדי להגיע למשרות בתחומים אלו תוכלו להיות בעלי תואר בשיווק דיגיטלי או מנהל עסקים, שיעניקו לכם את כל הידע הדרוש למקצועות המרקטינג.
2. גיוס ומשאבי אנוש
כמו בתחום המרקטינג, גם תהליכי גיוס בחברות גדולות ומתקדמות מתבצעים “אינהאוס”. זה מאפשר לארגון לבחור את האנשים שהכי מתאימים ל-DNA שלו, ולעבור איתם את כל תהליך ההיכרות, הקליטה וההכשרה מהרגע הראשון ממש. לאחר הקליטה, עוברים העובדים לניהולה של מחלקת משאבי האנוש, אחת הפונקציות החשובות ביותר בתחום ההייטק, שבה שמים דגש עצום על רווחת העובד. כדי להגיע למשרה בתחומים הללו תצטרכו תואר בניהול משאבי אנוש, במדעי ההתנהגות או בתחומים חופפים, וכמובן יכולות בינאישיות מעולות, אך לא יידרש ידע טכנולוגי.
3. פיננסים ופיתוח עסקי
בין שלל תפקידי המטה בחברות ההייטק, ישנן כמה משרות משמעותיות מאוד הנוגעות לפיתוח עסקי ומכירות. משרות אלו יצריכו ראייה עסקית, אנליטית ושיווקית, שאותן תוכלו לרכוש במסגרת תואר במנהל עסקים. בין המשרות הרלוונטיות לענף ההייטק תוכלו למצוא את תפקיד ה customer success-(מנהל הצלחת לקוחות), הנפוץ בעיקר בחברות B2B, שתפקידו לוודא כי הלקוחות מרוצים מהמוצר ומשרותי החברה, תפקיד ה- Growth Hackerשתפקידו לפתח אפיקי שיווק מבוססי דאטה ולהגדיל את ההכנסות של החברה, תפקיד ה-BizDev ומכירות שעוסק בפיתוח עסקי, יצירת שיתופי פעולה והגדלת מכירות החברה, וגם תפקיד האנליסט שתפקידו לחקור את הטרנדים והמגמות בשוק. זוהי רק רשימה חלקית של תפקידים בתחום הפיננסי שכאמור, אינו מצריך השכלה טכנולוגית.
4. ייעוץ ופיתוח ארגוני
עבור ארגונים שעוסקים בפיתוח טכנולוגי, הניהול הארגוני יכול להיות מאתגר במיוחד. כדי להישאר אפקטיבי, על הארגון להיות גמיש, ולהתאים את עצמו לצורת עבודה מהירה ומשתנה לצד אתגרים עסקיים, שיווקיים וניהוליים. לכן, סביר מאוד למצוא בחברות הייטק יועצים ארגוניים, שתפקידם לסייע להנהלת הארגון בפיתוח מתודולוגיות ניהוליות מותאמות ולהפוך לארגונים אג’יליים (גמישים). נוסף על כך, היועצים הארגוניים מסייעים בניהול ובשימור ידע ארגוני ובפיתוח מערכי למידה פנימיים לעובדים – אחת המשימות הקריטיות בתעשיית ההייטק, שבה הידע המקצועי מתעדכן בתדירות גבוהה. בעלי תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני יוכלו להשתלב בתעשיית ההייטק ללא תלות בהשכלה טכנולוגית.
5. ייעוץ משפטי
כיום, אפשר למצוא מחלקה משפטית בכול חברה בעלת היקף עשייה בינוני ומעלה. חברות הייטק שעוסקות בפיתוחים טכנולוגיים זקוקות לייעוץ ולסיוע על בסיס קבוע כדי להגן על הקניין הרוחני שלהן, לבדוק חוזים והסכמים עסקיים ולמעשה – כמעט בכל תהליך משמעותי שהחברה מבצעת יידרש סיוע משפטי. לכן, בוגרי תואר במשפטים יכולים למצוא את עצמם בתפקיד מעניין, מאתגר ובעל משמעות רבה בתעשיית ההייטק, שכולל לא רק שכר ותנאים מעולים, אלא גם סיפוק ועשייה משמעותית לצד הנהלה החברה.
6. חוויית משתמש UX
חוויית משתמש היא אחד הנושאים החיוניים להצלחה של מערכות טכנולוגיות. מדובר בתהליך שבמסגרתו נלקחים בחשבון כלל הצרכים של משתמשי הקצה, במטרה להפוך את השימוש במערכת לכמה שיותר קל, פשוט ונוח עבורם. יש מספר אנשי מקצוע העוסקים בפיתוח חוויית משתמש, וביניהם כותבים – האחראים, בין היתר, לספק אינפורמציה מותאמת למשתמשים, להניע אותם לפעולה הרצויה בכל שלב ולקדם כוונות רכישה. לימודי תואר ראשון בשיווק דיגיטלי בשילוב מנהל עסקים יעניקו לכם את הכלים הנדרשים לכתיבה שיווקית מותאמת חוויית משתמש, ויעניקו לכם כרטיס כניסה לתעשיית ההייטק.
7. ניהול משרד ואדמיניסטרציה
מי שעבד מספיק זמן בחברה רצינית יודע שמנהלי המשרד הם חוליה משמעותית וקריטית להמשך התפקוד התקין של הארגון. לא מדובר בתפקיד פקידותי זוטר, אלא בתפקיד עם אחריות ורגישות רבה. לרוב, מנהל המשרד יהיה האדם הקרוב ביותר למנהל הארגון, זה שתפקידו להיות העיניים והלב של המקום ולהזיז הרים כדי שדברים יקרו. דרישות התפקיד והמטלות ישתנו ממקום למקום, אך לרוב יידרשו יחסי אנוש מצוינים, ידע במשאבי אנוש, הבנה שיווקית ויכולות ארגון וניהול. כדי להבטיח את איכות המועמדים, רוב החברות דורשות תואר ראשון, אך במקרה הזה יידרש דווקא תואר בתחומים הקשורים לאנשים ולניהול כמו מדעי ההתנהגות, ניהול משאבי אנוש, מנהל עסקים, שיווק ועוד.
8. HELP DESK
מערך התמיכה הטכנית של חברות המספקות שירותים ומוצרים הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח של המוצר. ייתכן שזה נשמע כמו תפקיד לא מאוד משמעותי, אך מדובר בהשקעה משתלמת במיוחד, שכן חברות רבות מעדיפות לקדם אנשים מבפנים במקום לגייס עובדים מבחוץ. סטודנטים שרוצים להתחיל לחוש את הענף ולנסות לפתח לעצמם אפיק תעסוקה לעתיד יכולים לפנות לתפקידי תמיכה טכנית ולצמוח בתוך החברה לתפקידים ולתחומים אחרים או להתקדם למשרות ניהוליות בתחום.
קריירה בתחום ההייטק: לא צריך להיות גאון מחשבים
על אף שחברות ההייטק עוסקות בפיתוחים טכנולוגיים, יש להן צורך במגוון רחב של אנשים ותחומי ידע כדי לממש את המשימה העיקרית שלהן. בין אם אתם נמשכים לתחום השיווק, לניהול אנשים, לייעוץ ואסטרטגיה או לפיננסים – מרחב ההזדמנויות בענף גדול יותר ממה שנהוג לחשוב, ולכן תוכלו לנסות את מזלכם בדיוק כמו בוגרי תארים טכנולוגיים, וליהנות מהתנאים והעניין המוצעים במסגרתו.