עבדתם על קובץ קורות החיים שלכם. השקעתם, ליטשתם, נתתם לחבר לקרוא וגם לאיש מקצוע להציץ. עכשיו, כשיש לכם יהלום ביד, אתם מפיצים אותו לכל מודעת “דרושים” שליקטתם ברחבי האינטרנט. ובכן, גבירותיי ורבותיי, טעות.
מה מגייסים מחפשים? התאמה לתפקיד ספציפי
מגייסי כוח אדם לא מסתפקים בלבחון אם עברתם את תנאי הסף למשרה. הם רוצים להבין אם אתם מתאמים לתפקיד הספציפי שאותו הם מחפשים. לכן, כדי שקובץ קורות החיים שלכם יבלוט, הוא צריך לשקף התאמה ספציפית שלכם למשרה.
העניין הוא שלא כל המשרות נולדו שוות. יכולות להתפרסם שתי משרות עם שם זהה, לחברות מאותו ענף, אך בפועל נדרשים בהן כישורים שונים. כך, למשל, משרה של מנהל שיווק יכולה להצריך בארגון אחד יכולות של עבודת צוות ובארגון אחר – פעילות עצמאית לחלוטין. בארגון אחד יידרש ידע אנליטי של ניתוח קמפיינים ובארגון אחר יכולת לנהל ספקים.
כפי שאין משרה אחת זהה לחברתה, כך קובצי קורות החיים שאתם שולחים לא יכולים להיות זהים. זה לא אומר שאתם צריכים להתחיל לכתוב בכל פעם מחדש את קורות החיים, אך בהחלט עליכם לדעת איך לבצע התאמות קטנות בגוף הקובץ, שיכולות לעשות שינוי גדול.
העקרונות הקבועים מול העקרונות המשתנים
לכל קובץ קורות חיים עוגנים קבועים; אלה הם הפרטים הטכניים הכוללים את סוג ההשכלה שלכם, המקומות שבהם למדתם, שמות המשרות והארגונים שבהם עבדתם, שפות שרכשתם וכדומה. אלה הם פרטים עובדתיים קשיחים שנשארים זהים תמיד.
אולם, בצד כל נתון קשיח, אפשר לפרט בכמה מילים מה כללו הלימודים בפועל או מה כלל התפקיד ביום יום. זהו המקום לבצע התאמות בין קובצי קורות החיים שלכם, בהתאם למשרה המבוקשת. לכן, כדאי לברר במדויק מה דרישות המשרה הספציפית שאליה אתם מציעים מועמדות, ולהתייחס לכך בתיאור הניסיון שלכם.
לדוגמה, ניקח את יואב, עורך דין צעיר שעובד כיום במשרד עורכי דין כהן את כהן, משרד קטן בתחום האזרחי-מסחרי, שבו הוא צבר ניסיון מעשי בתחומים שונים. יואב מגיש מועמדות לשתי משרות: האחת, משרה של עורך דין במחלקה משפטית של חברת טכנולוגיה, והשנייה – של עורך דין במחלקת הליטיגציה של משרד עו”ד גדול. הנתון הקשיח הוא שליואב ניסיון מקצועי שצבר במשרד עורכי דין. הנתון המשתנה הוא הדרך שבה יבחר יואב לתאר את הניסיון המקצועי שלו:
- [למחלקה משפטית] 2017–2019 – עורך דין במשרד כהן את כהן: במסגרת עבודתי עסקתי בניסוח חוזים עבור לקוחות עסקיים באנגלית ובעברית, וכן במחקר משפטי בארץ ובחו”ל ובעבודת צוות מול מחלקות אחרות.
- [למשרת ליטיגציה] 2017–2019 – עורך דין במשרד כהן את כהן: במסגרת עבודתי ייצגתי לקוחות עסקיים בכל הנוגע לדיני חוזים ותאגידים, החל משלב ניסוח המסמכים המשפטיים ועד הייצוג בערכאות השונות.
אותו היגיון מתקיים גם בתיאור ההשכלה שלכם. אם, למשל, למדתם מנהל עסקים ואתם מגישים מועמדות למשרה בניהול כוח אדם – פרטו מה למדתם בתחום זה במהלך התואר, בדגש על פרקטיקום, קורסים מעשיים ועבודות מחקר. אם, לעומת זאת, אתם מגישים משרה הנוגעת לניהול כספים, הדגישו את הפן המעשי שצברתם בלימודים בתחום זה. במובן זה, לימודי תעודה במסגרת “תואר פלוס” במרכז האקדמי פרס צריכים להיות מוזכרים במובלט לגבי משרה הנוגעת לתחום שלמדתם.
מה קודם למה: ההשכלה או הניסיון?
גם התשובה לשאלה אם להתחיל מההשכלה או מהניסיון מקצועי יכולה להיגזר מסוג המשרה שאתם מחפשים. לצורך העניין, יכול להיות שעסקתם בצבא בתחומים של בקרת איכות– QA, ומייד לאחר השחרור התחלתם ללמוד לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול.
במידה שאתם מתראיינים למשרת QA בעולם האזרחי, הניסיון התעסוקתי שרכשתם בצבא הוא משמעותי יותר מהתואר האקדמי שאתם לומדים. למשרות מהסוג הזה, הניסיון המקצועי חשוב יותר מההשכלה הרשמית, וצה”ל נחשב לגוף שמעניק ניסיון מקצועי טוב. לכן, מתאים להתחיל דווקא בניסיון המקצועי, ואת ההשכלה, עד כמה שהיא מרשימה, להוריד פסקה למטה. אם, לעומת זאת, המשרה שאליה אתם מועמדים ציינה במפורש שנדרש תואר בהנדסה כתנאי סף, התחילו בהשכלה כדי להבהיר שאתם מתאימים, ועברו לאחר מכן לניסיון המקצועי.
התובנה המרכזית היא שקובץ קורות חיים הוא מסמך דינמי, ויש להתאים אותו לכל משרה.
התשובה לכותרת הכתבה צריכה להיות: “מי סופר?”
עכשיו הגענו ל”תכלס” – איך עושים את זה בפועל? הדרך הפשוטה ביותר היא להכין קובץ שייקרא “קורות חיים – בסיס”. בקובץ הזה כתבו את קורות החיים שלכם בדרך קלאסית, לפי הפרמטרים של העקרונות הקבועים – השכלה, ניסיון וכדומה, ופרטו את כל הכישורים שצברתם בלימודים או בעבודה באופן הנרחב ביותר.
לגבי כל סוג משרה שאליה אתם מגישים בקשה, צרו קובץ חדש המבוסס על מסמך הבסיס. לאחר שביררתם מה תנאי הסף של המשרה הספציפית, מה אופי הארגון ומה תיאור המשרה כולל, “גלחו” פרטים לא רלוונטיים מתיאור הניסיון המקצועי ודייקו את הניסיון המקצועי שצברתם ומוכיח את התאמתכם למשרה. המטרה היא להוכיח למגייס שחייכם עד כה “הכינו” אתכם בדיוק למשרה הספציפית.
עם הזמן תגלו שכבר יצרתם את רוב הגרסאות הנדרשות לסוג התפקידים הרלוונטי עבורכם, ומידת ההשקעה בכל מסמך תהיה מינימלית. זוהי השקעה לא גדולה, שיכול להיות לה אפקט גדול ומשמעותי.
חורים בקורות חיים: כך תתמודדו איתם