איך מחברים בין הקולינריה המודרנית לתזונה? במסגרת התואר הראשון בחוג למדעי התזונה במרכז האקדמי פרס, תלמדו לא רק את מדע התזונה, אלה גם כיצד לבשל אוכל בריא וטעים, בקורס הייחודי בהכנת מזון. ביקשנו ממיכל אנסקי, מרצת הקורס המשתתפת עם האחראית לקורס, ד”ר שרית ענבי , לספר לנו על חווית הבישול עם הסטודנטים למדעי התזונה.
המזון שאנחנו אוכלים היום הוא הרבה מעבר לרק אוכל. בתואר במדעי התזונה לומדים כיצד מזונות מסוימים יכולים להשפיע על מצב הרוח שלנו, ואפילו לעזור לנו להתמודד עם מחלות. אבל מעבר לכך שהאוכל צריך להיות מותאם אלינו אישית מבחינה קלינית, על מנת שאנשים יוכלו להתמיד ולאכול בריא הוא צריך גם להיראות מזמין, להיות מלא במרכיבים המוכרים לנו, והכי חשוב- שיהיה טעים! המרכז האקדמי פרס הינם הראשונים לשלב במהלך הלימודים התנסות מעשית בהכנת אוכל, בישול וברכישת מגוון כלים כדי שיוכלו לגלות הלכה למעשה לא רק “מה נכון” מבחינה קלינית, אלא גם מה אפקטיבי לסועד. ישבנו לשיחה עם מיכל אנסקי, גסטרונומית, עיתונאית אוכל ואחת מהשופטות במאסטר שף, כדי להבין למה אי אפשר להפריד בין העולמות האלה, ומה היא בעצמה לומדת מהסטודנטים בזמן השיעור.
גם טעים וגם בריא זו לא רק סיסמא
מה הוביל אותך ללמד במרכז האקדמי פרס?
“התחום של הקולינריה תמיד היה נפרד מהתחום של הגסטרונומיה. לצורך העניין, אמא שלי טבחית ודודה שלי (אחותה) תזונאית. הדיסוננס בין שני העולמות תמיד היה קיים בבית שלנו ואני חושבת שהתפיסה הזאת צריכה להשתנות – ומהר. מבחינתי, ללמד באקדמיה זה בגדר לא פחות מהגשמת חלום, אני מגיעה מהאקדמיה, במשפחה שלי כולם אקדמאים, מאוד מרגש אותי להיות חלק מארגון חינוכי ובעיקר אני מאוד נרגשת להיות הגשר בין שני העולמות האלה של התזונה והגסטרונומיה.”
למה היה לך חשוב להשתלב בלימודי תזונה?
“נורא חשוב לי שהתואר הזה ישלב בתוכו גם את המילה אוכל ולא רק תזונה. אם אני משווה את התפקיד של התזונאים לתפקיד של הרופאים, אז בעוד הרופאים מרפאים באמצעות תרופות, התזונאים מרפאים באמצעות אוכל. כדי לעשות את זה, צריך להבין לא רק את המדע שמאחורי המזון שלנו ואת חישובי הקילוגרמים והגרמים, אלא להבין שבאוכל יש זכרונות, יש זהות, יש געגועים. השילוב בין השניים – אוכל ותזונה – הוא זה שצריך להוביל אותנו, מכיוון שהפתרונות שלנו בתחום התזונה מגיעים כדרך חיים ולא דרך קפסולה של תרופה. ברגע שהסטודנטים ילמדו לבנות ללקוחות שלהם תפריט שיהיה נכון מבחינה תזונתית וגם טעים, מגרה, עונתי, רלוונטי, ובהתאם לז’אנר הבייתי של כל אחד, יהיה ללקוחות שלהם קל יותר להתמיד ולראות תוצאות.”
לדוגמא?
“אי אפשר להכריח אדם לאכול קציצות קינואה מאודות אם הוא גדל בבית שמגיש אוכל בסגנון אחר. חייבים ללמד את הכלים על מנת לייצר מנעד מאוד רחב של תפריטים וטעמים, ולקחת בחשבון לא רק את המדע, אלא גם את החשקים, את הטעם, את הפרזנטציה, את העונה, ובכך לתת ללקוחות העתידיים של הבוגרים שלנו יכולת להתמיד באותה דיאטה שהם יקבלו, ולא להזניח אותה כי לא טעים להם. בדיוק בנקודה הזאת אני נכנסת לתמונה.”
תזונה, גסטרונומיה והסטודנטים של המרכז האקדמי פרס
את גסטרונומית בהכשרתך, מה הקשר בין תזונה לגסטרונומיה?
“אי אפשר באמת להפריד בין השניים ולשמחתי העולם מבין את זה היום יותר מתמיד. תזונה היא כבר לא רק המדדים הטכניים, היא מרכיבה בתוכה גם את החלק של הגסטרונומיה. הסטודנטים לומדים להעריך חומרי גלם, לבחור אותם נכון ולהכיר את ההבדלים העונתיים. במסגרת התואר הם לומדים מהם חיי המדף של מוצרים וחומרי גלם, איך עובדים איתם, כיצד חותכים וקוצצים אותם נכון, איך משמרים את הסיבים התזונתיים שלהם ואפילו איך דואגים שהטעם ייצא טוב.”
השיעור שלך מגיע בשנה השלישית כשהסטודנטים כבר למדו על תזונה והערכים התזונתיים, כשאת עובדת במטבח איך את מרגישה שזה בא לידי ביטוי ?
“כל פעם מחדש נוצר דיאלוג בין התזונה לאוכל, ואני בעצמי לומדת מהמנחות של הסדנא ומהסטודנטים דברים שלא הכרתי. המפגש בין התיאוריה שלמדו עד אותו רגע לבין המטבח בו מתעסקים ביצירת האוכל הוא הרגע המשמעותי ביותר עבורי, מכיוון שזוהי בדיוק נקודת המפגש בין התיאוריה של לימודים לפרקטיקה של העולם האמיתי.”
איך המפגש עם הסטודנטים ?
“פשוט מרתק. כל סטודנט מביא את העולם שלו לקורס ואני תמיד שואלת למה הם בחרו ללמוד תזונה. הרבה מהסטודנטים מגיעים מעולמות הספורט, ונורא כיף לי לפגוש אנשים צעירים ולראות את הערכים שהם מבקשים להקנות לעצמם. זה תענוג גדול, בימים שאני מלמדת אני קמה עם שיר בלב.”
לסיכום : מה הדבר הכי חשוב לך שסטודנטים לתזונה ייקחו איתם כשהם מסיימים את הקורס שלך?
“חשוב לי שיזכרו שבצד השני נמצא בן אדם. לאותו בן אדם יש בן זוג או בת זוג, משפחה וחברים מסביב. ברגע שאותו אדם ישנה את התזונה שלו בצורה מדויקת עבורו, זה יהדהד למעגלים סביבו, וישפיע לטובה על הזוגיות, על המשפחה ואפילו מעבר.”
קורס הכנת מזון במרכז האקדמי פרס
בקורס הכנת מזון אשר לומדים הסטודנטים בשנה השלישית כיצד להכין מזון בריא, ומשלבים את כל הכלים והידע שצברו ואת הידע והניסיון של מיכל. בסוף הקורס, מיישמים הסטודנטים את עבודתם, ומגישים מזון בריא ואיכותי לצוות השופטים שלנו סגל החוג הכולל בנוסף למיכל אנסקי את פרופ’ זכריה מדר, ראש החוג למדעי התזונה וד”ר שרית ענבי, מרצה בכירה בחוג.
מעוניינים לשמוע עוד על תרומתה של מיכל אנסקי לקורס? המרכז האקדמי פרס מציע את הקורס ועוד רבים וטובים כחלק מהתואר במדעי התזונה. תואר זה נבנה על מנת לאפשר מצוינות אקדמית לצד הכנה לקריירה מיידית אחרי התואר, ומתאים גם לבוגרי תארים מדעיים שמעוניינים בהסבה.
תואר במדעי התזונה נבנה על מנת לשלב ידע כללי נרחב בפרדיגמות היסודיות של התחום יחד עם התמקדות פרטנית בתחומים קליניים שפותחים אפשרויות קריירה שונות כמו דיאטן קליני או תזונאי בתחום האקדמי. לימודים בתואר זה נותנים הזדמנות מיוחדת ללמוד עם מיטב המרצים, עם הרחבה בתחומי ידע כמו רפואת ספורט, פיתוח מזון פונקציונלי וקידום בריאות בקהילה. אין פלא, אם כך, שמדעי התזונה הפכו בשנים האחרונות לאחד התחומים המבוקשים – הירשמו היום!