מדי שנה התאחדות הסטודנטים בישראל עורכת סקר בו משתתפים יותר מ10,000 סטודנטים וסטודנטיות מכלל המוסדות האקדמיים בישראל הבוחן את שביעות רצונם של הסטודנטים ממוסדות הלימוד.. בסקר שנערך בשנת 2024, קטף המרכז האקדמי פרס את המקום הראשון במדד שביעות הרצון, עם ציון המעניק לו את התואר מוסד שהכי טוב, לדעת הסטודנטים, ללמוד בו כבר בפעם השלישית ברציפות!
הציון הגבוה שהמרכז קיבל הינו ממוצע של מספר פרמטרים שביניהם: רמת הקורסים, איכות המרצים ויחסם לסטודנטים ושילוב טכנולוגיות למידה בהוראה, כאשר אלו מדרגים את איכות המוסד לפי ראות עיניהם של הסטודנטים הלומדים בו.
בכדי להבין כיצד המרכז הגיע להישג זה, שוחחנו עם גב׳ עפרה אלול, מייסדת ומנכ”ל המרכז האקדמי פרס. כבר בתחילת הראיון היא מספרת, כי עוד בשנת 2006, כשהחלום רק התחיל לקרום עור וגידים, היא ידעה ש”המרכז האקדמי פרס יהיה מוסד אקדמי שיאחה שסעים חברתיים וייצר הזדמנויות עבור צעירים וצעירות לעתיד טוב יותר”.
מה לדעתך אתם עושים שונה משאר המוסדות האקדמיים?
“הגישה שממנה אנו פועלים במרכז האקדמי פרס, היא שקהילה מתקיימת ומתחזקת באמצעות העצמת היחיד. אנו מאמצים גישה חברתית הנותנת מענה לסטודנטים, ומעודדים יצירת קשרים בין אוכלוסיות שונות, תוך תשומת לב רבה להתפתחות האישית והמקצועית של הסטודנט. בנוסף, אנו מסייעים לסטודנטים להגשים את החלומות המקצועיים שלהם על ידי שילוב קורסים ייחודיים כבר במהלך התואר, תעודות מקצועיות המקנות יתרון בשוק העבודה, התמחויות במשרות מגוונות במהלך הלימודים ואפילו באמצעות השמה מובטחת בתום הלימודים בחלק מהמסלולים.”
סטודנטים רבים דואגים ל”יום שאחרי התואר” מבחינת קריירה. איך אתם מתמודדים דאגות אלה?
“רוב הסטודנטיות והסטודנטים מגיעים לרכוש השכלה גבוהה במטרה להשתלב בשוק העבודה. הפתרון של המרכז האקדמי פרס ורסטילי ומתחלק לשניים: במסגרת תוכנית הלימודים, ובמסגרת כלים חוץ-לימודיים שהם אולטרה-מעשיים.
במסגרת תוכנית הלימודים – לסטודנט מוענקות תעודות מקצועיות כחלק ממסלול ״תואר פלוס״, בנוסף לתואר האקדמי. לדוגמא, סטודנט יכול לצאת לשוק העבודה גם עם תואר במשפטים וגם עם תעודת מגשר, גם עם תואר במנהל עסקים וגם עם תעודה במכירות בינלאומיות ועוד. זה נותן לו יתרון משמעותי על פני מועמדים אחרים בשוק העבודה.
אחד הדברים שהבנו במהלך הדרך, הוא שסטודנטים רבים לא יודעים אפילו כיצד כותבים קורות חיים, היכן מוצאים את המשרה הנכונה עבורם ואיך למעשה ניגשים לראיונות עבודה. לכן, במסגרת הכלים החוץ-לימודיים, המרכז האקדמי פרס מקדיש משאבים רבים ביחידה לפיתוח קריירה, שכל מהותה לשלב סטודנטים ובוגרים בתפקידים מובילים בחזית התעשייה הישראלית. היחידה עובדת בשיתוף פעולה עם חברות ומאפשרת לסטודנטים היכרות עם מגוון משרות ועזרה בלהתקבל אליהן.”
על פי הכתבה האחרונה שהתפרסמה בווינט לקראת פתיחת שנת הלימודים הנוכחית, נאמר כי 35% מהסטודנטים גרים אצל ההורים ו43% מקבלים סיוע כלכלי, ולצערנו, יוקר המחיה הולך ומאמיר. איך אתם עוזרים לסטודנטים להתמודד עם מציאות זו ?
“בתקופת הקורונה סבלה ישראל מהשלכות המגיפה, שלמעשה האיצה את הפערים החברתיים והכלכליים הקיימים בחברה הישראלית ואף יצרה פערים חדשים. לפיכך, המרכז האקדמי פרס הרחיב את פעילותו הפילנתרופית למען סטודנטים מוחלשים מבחינה כלכלית וסייע להם בעזרת מלגות להתמודד בהצלחה עם התקופה הקשה.
כמו-כן, אנו שמים דגש גדול על עזרה במציאת עבודה התואמת את מסלול הלימוד של הסטודנט או הסטודנטית, עוד במהלך הלימודים, כך שיוכלו להשתכר בכבוד כבר במהלך התואר וגם לצבור ניסיון שיועיל להם לאחר סיומו. “
אם כבר הזכרנו את הקורונה, זו תקופה שהכניסה לחיים של כולנו את האפשרות לעבוד מהבית, לנהל פגישות עם אנשים מרחוק, ועוד. האם הדבר בא לידי ביטוי גם במסגרת הלימודים במרכז האקדמי פרס?
“התפרצות מגפת הקורונה חידדה את נחיצותה של מערכת למידה מרחוק איתנה ומתפקדת. על מנת להבטיח מערכת יעילה המאפשרת למידה משמעותית וארוכת טווח, רכש המרכז האקדמי פרס תשתית טכנולוגית המותאמת לצרכים החדשים. גם במשימה מאתגרת זו, ידינו הייתה על העליונה והצלחנו לשדר קורסים בזמן אמת ובאיכות גבוהה וגם לשמר הקלטות עבור סטודנטים שלא היו נוכחים.”
אנו חיים כיום בעולם שהופך יותר ויותר לדיגיטלי. איך אתם מצליחים לשלב בין שיטות ההוראה המסורתיות לטכנולוגיה המתקדמת?
“את הלמידה המסורתית קל להטמיע בעולם הטכנולוגי, כך שמתפנה מקום לפתח דווקא שיטות לימוד שהן אנטי-טכנולוגיות במהותן. אנו משתדלים ככל האפשר, שהנוכחות הפיזית של הסטודנטים תידרש באמת רק כאשר שיטת הלימוד דורשת זאת. למשל, בחלק מהשיעורים במסגרת הלימודים לתואר השני בייעוץ ופיתוח ארגוני, הסטודנטים יכולים ללמוד באמצעות שיעורים מוקלטים או בזמן אמת, לבחירתם. בד בבד, שיעורים אחרים בתואר זה מתנהלים באופן סדנאי שדורש את נוכחותם, כמו בסדנת ODT המתקיימת ביער במסגרת קורסי מנהיגות״
באילו דרכים אתם דואגים לרווחת הסטודנטים כיום?
“דרך מרכז רעו״ת (רואים עתיד משיגים תוצאות) אנו מעניקים לסטודנטים כלים לניהול חיים סטודנטיאליים פרודוקטיביים ומהנים. דרך המרכז, הסטודנטים מקבלים סיוע לימודי, כלים לאסטרטגיות למידה, העצמה וליווי אישי, כאשר אלו מועברים על ידי צוות מקצועי ומיומן, הפועל ללא הרף לחיזוק ביטחון הסטודנט ולשינוי התפיסה שלו לגבי עצמו. בנוסף, מרכז רעו״ת מעודד את הסטודנטים לפעילות חברתית, מעניק להם מלגת לימודים בשל מעורבותם החברתית וכך מקנה רווחה כלכלית במהלך התואר.”
מאחר והסטודנטים במוסד הם אלו המעידים על איכות הפרמטרים הנשאלים בסקר התאחדות הסטודנטים, בחרנו להעמיק בהם עוד ולראיין את חלי עגיב, סטודנטית לתואר ראשון במשפטים LLB מובילה ומשפיעה בקמפוס.
למה בחרת ללמוד תואר במשפטים במרכז האקדמי פרס?
״כשחשבתי היכן אני אלמד את התואר שלי במשפטים, ידעתי שאחד הדברים החשובים ביותר עבורי זה ללמוד אותו במקום איכותי. לאחר שקרובת משפחה שלי למדה במרכז האקדמי פרס לשני תארים ושיבחה את המקום ללא הרף, החלטתי שזה המקום שאלמד בו. בנוסף, המרכז האקדמי פרס מדורג בכל שנה במקום מכובד במעבר מבחני לשכת עורכי הדין. גיליתי שבזכות ממוצע הבגרויות שלי, אוכל לקבל מלגת הצטיינות עם שכר לימוד מסובסד, כך שלא נותרה לי סיבה להתלבט.״
מה היתרון הגדול ביותר ללמוד במרכז האקדמי פרס?
״קשה לי להצביע על יתרון אחד, אבל אני יכולה לומר שאיכות ההוראה והיחס של המרצים לסטודנטים הם היתרונות הבולטים ביותר. מצאתי הקשבה והכלה אצל הסגל המנהלי והאקדמי במרכז בכל תחום.״
ברגעים מאתגרים לימודית, האם הרגשת שיש לך אוזן קשבת מצד סגל המרצים?
״חד משמעית כן. ישנם מרצים שאפילו הביאו לי את הנייד האישי שלהם לקראת המבחנים וענו בשעות מאוחרות, דבר שהוא לא מובן מאליו כלל והפתיע אותי מאוד.״
מה עוד הפתיע אותך במהלך תקופת הלימודים שלא חשבת שתקבלי כשנרשמת?
״היחידה לפיתוח קריירה. לא העליתי על דעתי שקיים ארגון כזה במוסד אקדמי שמסייע במציאת עבודה עוד במהלך הלימודים. כבר בשנה הראשונה שלי ללימודים התחלתי לעבוד במשרד עו״ד שהמרכז פרסם וזה לא היה קורה ללא העזרה שלהם לבניית קו״ח הראשוניים שלי.״
המרכז האקדמי פרס הינו מוסד אקדמי מוביל שימשיך לפעול עוד שנים רבות לעבר חתירה למצוינות, חיזוק הביטחון ומימוש הפוטנציאל בכל אחד ואחת מהסטודנטים בקמפוס תוך שמירה על איכות המרצים, רמת קורסים גבוהה, שילוב טכנולוגיות הוראה מתקדמות, התאמת מסלולי הלימוד לכל סטודנט וסטודנטית וסיוע בהשתלבותם בשוק העבודה. המקום הראשון בסקר התאחדות הסטודנטים הינו הוכחה מוצקה לכך שהמרכז מאגד בתוכו אנשי סגל והוראה הפועלים ללא הרף לשיפור החיים המקצועיים והאישיים של הסטודנטים כשכל זה למען מטרה גדולה וחשובה – ליצור עתיד טוב יותר