בתוך ענפי הפסיכולוגיה יש תחום שצומח במהירות בשנים האחרונות: פסיכולוגיה חינוכית.
פסיכולוגיה חינוכית היא תחום שעבר מהפכה של ממש בשנים האחרונות בישראל והפך לתחום שנחשב לא רק למבוקש מאוד, אלא גם ליוקרתי בקרב הברנז’ה הפסיכולוגית, ומלוּוה בגאוות יחידה גדולה.
איך נראה המקצוע בפועל ואילו מיומנויות מקצועיות הוא יקנה לכם? נסקור על קצה המזלג כמה מיומנויות וסוגי תפקידים שימחישו את מהות המקצוע.
פסיכולוגיה חינוכית: מיומנויות וסוגי תפקידים

עבודה בתוך צוות בית ספרי
סטודנטים שהשלימו את לימודיהם בתואר השני לפסיכולוגיה חינוכית, לרוב ימצאו את עצמם בתפקידים שונים במוסדות הלימוד של משרד החינוך. התפקידים, חשוב שתדעו, מורכבים ממגוון תחומי אחריות שבמסגרתם תעניקו ליווי מקצועי בכל ההיבטים הפסיכולוגיים של ההוראה, לרבות איתור ואבחון סימני מצוקה אצל ילדים וגיבוש תוכנית התערבות לסיוע, הכוללת עבודה מול המורים, ההורים וכמובן – הילדים עצמם.
אם תחום החינוך המיוחד מדבר אליכם, דעו כי בתום הלימודים תוכלו להשתלב במסגרות החינוך המיוחד השונות, שבהן מתחנכים ילדים בעלי צרכים מיוחדים. מבחינת תחומי האחריות, העבודה דומה מאוד לזו הנדרשת במסגרת החינוכית הרגילה וכוללת הנחיית צוותים חינוכיים, מעקב פסיכולוגי אחר הילדים, איתור צרכיהם הייחודיים ובניית תוכניות התערבות מתאימות. עם זאת, לעבודה במסגרת החינוך המיוחד יש רובד נוסף והוא בניית תוכנית שיקומית–טיפולית לילד, הנוגעת בפן ההתנהגותי, התפקודי והרגשי ומותאמת באופן אישי לקשיים של הילדים במסגרת החינוכית.
הדרכת הורים
התפיסה הבסיסית העומדת בגרעין לימודי הפסיכולוגיה החינוכית רואה את הילד כמכלול הוליסטי הכולל לא רק אותו – אלא גם את הוריו, ההקשר התרבותי שבו גדל, חבריו, הצוות החינוכי והקשרים נוספים. כיוון שכך, חלק מההכשרה עוסק גם במתן סיוע והכוונה להורים לילדים המתמודדים עם קשיי הסתגלות, קשיים רגשיים, הורים לילדים במסגרת החינוך המיוחד ועוד.
בפועל, ההכשרה הזו מאפשרת לפסיכולוג חינוכי ליזום הדרכות הורים פרטניות וממוקדות או קבוצתיות (עבור הורים לילדים המתמודדים עם קושי דומה), הן במסגרת העבודה במערכות חינוך והן כפסיכולוגים עצמאיים. מטרתן של ההדרכות הללו היא להעניק ליווי ותמיכה להורים ולסייע להם להתמודד עם הקשיים על הצד הטוב ביותר.
ביצוע אבחונים
כחלק מהכשרתכם כפסיכולוגים חינוכיים, תלמדו כיצד לערוך אבחונים מגוונים – ובסיום ההתמחות תוכלו לעסוק גם בתחום זה. מלבד שיקוף מצב הילד ומתן אבחון, תוכלו להמליץ גם על תוכנית טיפול מתאימה.
כחלק מהכשרתכם כפסיכולוגים חינוכיים, תלמדו כיצד לערוך אבחונים מגוונים – ובסיום ההתמחות תוכלו לעסוק גם בתחום זה. מלבד שיקוף מצב הילד ומתן אבחון, תוכלו להמליץ גם על תוכנית טיפול מתאימה. אלו סוגי האבחונים הרווחים ביותר בתחום:
- אבחון דידקטי – סיוע בקשיים בתחום הלמידה על ידי בדיקת יכולות קוגניטיביות, מיומנויות קריאה וכתיבה ועוד.
- אבחון פסיכודיאגנוסטי – אבחון פסיכולוגי מלא המשלב סוגיות ספציפיות שבהן מתקשה הילד. לרוב ניעזר בסוג אבחון זה עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
- אבחון ליקויי למידה – ברוב המקרים, נערוך אבחון ליקויי למידה כחלק מהאבחון הדידקטי, שכן מטרתו של האבחון הוא לזהות אם קשייו של הילד נובעים מקושי לימודי או מקשיים אחרים. במהלך האבחון, יידרש הילד להתמודד עם מטלות שונות הבוחנות את המיומנויות הלימודיות שלו.
פסיכולוגיה חינוכית: סוגי מקומות עבודה
השירות הפסיכולוגי החינוכי (שפ”ח) הוא גוף מקצועי הכפוף לשירות הפסיכולוגי הייעוצי הארצי של משרד החינוך. הצוות הפסיכולוגי בכל אחד מהשפ”חים הפרושים ברחבי הארץ מופקד על קידום בריאות הנפש של הילדים במערכת החינוך ובקהילה.
השפ”ח הוא אחד ממוקדי התעסוקה המרכזיים המוצעים לבוגרי פסיכולוגיה חינוכית. למעשה, במרכז האקדמי פרס הסטודנטים עובדים בשירותים הפסיכולוגיים כבר במהלך הלימודים במסגרת פרקטיקום, וזאת החל מהשנה הראשונה, ומתנסים באתגרים השונים שמציב התפקיד. התוצאה, בסופו של דבר, יעילה עבור שני הצדדים: הסטודנט מבין כיצד עובדת המערכת ומקבל הזדמנות להתנסות בה בעצמו, והשפ”ח מכיר את הסטודנט עוד לפני שהוא משלים את לימודיו.
חלק מהשפ”חים עשויים להחתים אתכם על חוזי עבודה קבועים עוד לפני שתסיימו את התואר. והבונוס? השירותים הפסיכולוגיים פרושים בכל רחבי הארץ, ובכל אחד מהם צפויה לכם עבודה מרתקת ומאתגרת במיוחד.
טיפול פסיכולוגי בקליניקה פרטית
לצד הפעילות בגזרה הציבורית–חינוכית, לא מעט פסיכולוגים חינוכיים בוחרים להציע שירותים לילדים במסגרת פרטית – בקליניקה. ההקשר החינוכי שבו עובד הפסיכולוג החינוכי, ההיכרות העמוקה עם עולמם הרגשי של הילדים ועם המסגרת שבה הם מתחנכים, מאפשר לכל מטפל ומטפלת לגשת אל מלאכת הטיפול הפרטנית מתוך ניסיון רב ויכולת לזהות ולהתמודד עם מגוון קשיים שיש לילד – החל מהפרעות התנהגות, דרך היעדר מיומנויות חברתיות ועד לחרדה ודיכאון.
חלק מהפסיכולוגים החינוכיים צוברים ניסיון משמעותי בשפ”ח ולאחר מכן פוצחים בקריירה עצמאית, תוך שימוש בידע ובמוניטין שצברו בתוך המערכת.
הניסיון שתצברו בלימודים – חשוב

אם אתם רוצים ליהנות מיתרון תעסוקתי ביום שאחרי התואר, כדאי ללמוד תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית במוסד אקדמי המשלב גם חלק מעשי ופרקטי. פרופ’ מלכה מרגלית, כלת פרס ישראל ודיקנית בית הספר למדעי ההתנהגות במרכז האקדמי פרס, התייחסה לכך לאחרונה: “בתואר השני בפסיכולוגיה חינוכית אנחנו שמים דגש על הצד היישומי והמעשי לצד לימודים תיאורטיים ברמה גבוהה מאוד, וזאת גם ביחס לתוכניות אחרות בארץ ובעולם”.
התוכנית שבנתה פרופ’ מרגלית שמה דגש על שני אספקטים של פסיכולוגיה חינוכית שצוברים תאוצה רבה בישראל בשנים האחרונות:
- טרום וראשית בית ספר: הקניית כלים המתמקדים בילדים טרם היותם בבית הספר. כיום אנו יכולים לאבחן אם צפויים קושי רגשי, התפתחותי או בעיה כזו או אחרת בבית או בראשית בית הספר, מה שמאפשר התערבות טיפולית מהירה ומדויקת שהופכת לאפקטיבית מאוד.
- לקויות למידה: הכשרה מעמיקה בתחום של לקויות למידה והשפעותיהן הרגשיות על המתמודד איתן, כמו גם גורמי סיכון, שיטות לשיפור והדרכת הסביבה הקרובה לגבי אופני ההתמודדות.
אין זה פלא, אם כן, שהסטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית במרכז האקדמי פרס נחטפים כבר תוך כדי הלימודים לעבודה.