תואר שני בייעוץ ארגוני פותח דלתות אל תפקידים בכירים בתוך ארגונים, ואף סולל את הדרך לקריירה עצמאית בתחום זה, הצומח במהירות. היכולות הנדרשות מיועץ ארגוני או מיועץ פיתוח ארגוני הן רחבות היקף: עליו לדעת לנתח מסמכים ומספרים מחד גיסא, ולהבין התנהגויות אנושיות מאידך גיסא. זו הסיבה שבגינה התואר השני בייעוץ ופיתוח ארגוני הוא רב תחומי ומתפרש על פני תחומי ידע מגוונים מתחומי הניהול ומדעי ההתנהגות.
תואר שני בייעוץ ארגוני: למי מיועד התואר?
תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני מתאים לבוגרי תואר ראשון ממגוון תחומים: פסיכולוגיה, התנהגות ארגונית, סוציולוגיה, מנהל עסקים, ניהול משאבי אנוש, עבודה סוציאלית, משפטים ועוד. כמו כן מיועד התואר לנושאי משרה בכירים בארגונים המעוניינים לתכנן את הקריירה קדימה.
בשל המנעד הרחב של לומדי התוכנית, תוכנית הלימודים לתואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני חייבת להיבנות תוך הסתכלות רחבת היקף על התחום ומתוך ידיעה כי הסטודנטים מגיעים מרקעים אקדמיים שונים.
תוכנית הלימודים לתואר שני במרכז האקדמי פרס נבנתה במטרה לשלב בין יכולות אנליטיות לבין יכולות אנושיות, שני תחומים שונים שמי שמצליח לשלב ביניהם הופך ליועץ ארגוני יעיל במיוחד. הסגל האקדמי המוביל את התחום במרכז האקדמי פרס כולל את דיקן בית הספר למדעי ההתנהגות, פרופ’ מלכה מרגלית, כלת פרס ישראל; את ד”ר גלית מייזלר, מומחית בפסיכולוגיה ארגונית, ביצועים בעבודה ואינטליגנציה רגשית; ואת פרופ’ עמוס דרורי, דיקן בית הספר למנהל עסקים, החתום על מגוון מחקרים בתחום ההתנהלות הארגונית כגון מנהיגות, ניהול משאבי אנוש, לחץ וקונפליקט, פוליטיקה ארגונית וניהול רושם.
יסודות תוכנית הלימודים לתואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני
תוכנית הלימודים במרכז האקדמי פרס מבוססת על 5 אדנים:
1. השוואת ידע: תוכנית הלימודים כוללת מגוון רחב מאוד של קורסים המעניקים מעטפת אקדמית רחבה באופן המיישר קו עבור בוגרי תארים ראשונים שונים. הידע הנרחב אף מעניק את שכבת הידע הבסיסית הדרושה לכל יועץ ארגוני.
2. כלים מעשיים: מלבד הקורסים האקדמיים הנלמדים כתשתית, התוכנית כוללת סמינרים והתנסות מעשית (פרקטיקום) בתחומים השונים של הייעוץ והפיתוח הארגוני. בהתנסויות פרקטיות אלה נדרשים הסטודנטים לאבחן, לזהות ולייעץ בפועל לעסקים ולארגונים.
3. פיתוח מיומנויות אישיות: יועץ ארגוני טוב לא רק יודע הרבה ובעל כלים מעשיים, עליו להיות בעל מיומנויות אישיות ובינאישיות. במסגרת הלימודים עוברים הסטודנטים במרכז האקדמי פרס סדנאות לפיתוח מיומנויות כאלה, וביניהן סדנת ניהול קונפליקטים ומשא ומתן, סדנת הנחיית קבוצות, סדנת מיומנויות תקשורת וסדנה לפיתוח ולניהול עבודת צוות.
4. עבודת פרט וצוות: בתוכנית הושם דגש על התהליכים ההתנהגותיים המאפיינים חברות וארגונים שונים ועל הממשקים שבין הפרט והקבוצה באופן המאפשר לבוגרים התמודדות עם משימות של פיתוח ושיפור העבודה הצוותית בארגון.
5. שילוב הידע הטכני והגורם האנושי: התוכנית שמה לה למטרה לשלב את הניתוח והאבחון הארגוניים עם ההבנה האנושית של הפרט והצוות בארגון, על בסיס הבנה מעמיקה של שני התחומים.
לסיכום: היכן לבחור ללמוד תואר שני בייעוץ ארגוני?
כדאי לבחור בתוכנית לימודים המתמקדת בנושא של ייעוץ ארגוני ולא בתוכנית תואר שני שבה הייעוץ והפיתוח הארגוני הם רק חלק מהתואר. כמו כן חשוב לבדוק את מודעות המערכת להטרוגניות תחומי הלימוד של הסטודנטים בתואר הראשון ולהבין במדויק אילו כלים מעשיים וסדנאות ניתנים לסטודנטים כבר במהלך התואר.