קצב השינויים המהיר בעולם התעסוקה, שאף התגבר בעקבות משבר הקורונה, מחדד צורך חדש בארגונים: ניהול הידע הארגוני והכשרת העובדים בהתאם, גם בלמידה מרחוק. בין הקורסים היישומיים שמציע המרכז האקדמי פרס במסגרת מסלול “תואר פלוס”, המאפשר לימודי תעודה במקביל ללימודי התואר, הושק לאחרונה הקורס “ניהול למידה דיגיטלית בארגונים”.
מהי למידה דיגיטלית, על איזה צורך היא עונה וכיצד להשתמש בה כמנוף לצמיחה עסקית?
הינה המדריך המלא.
ללמוד מכל מקום ובכל זמן: המהפכה הדיגיטלית
למידה מוגדרת כשינוי קבוע שחל בהתנהגות הנצפית שלנו כתוצאה מרכישת ידע או כלים חדשים. עד לפני 20 שנה, למידה התבצעה בעיקר באופן פרונטלי: היו מורה ותלמיד, הם היו נפגשים בכיתה, והמורה היה מעביר לתלמיד את הידע שלו בכלים שהוא מכיר. המשמעות היא, שעל מנת לרכוש ידע היה צורך להגיע פיזית למקום מסוים ולהקשיב למה שיש למורה להגיד, ואם רצינו להעמיק את הידע שלנו יכולנו לגשת לספרייה או לרכוש ספרים ולקרוא אותם, מה שהצריך מאיתנו השקעה נוספת של משאבים.
ב-20 השנים האחרונות התרחש שינוי דרמטי באופן שבו אנחנו יכולים לרכוש מידע חדש: המהפכה הדיגיטלית אפשרה נגישות מלאה למידע רב, כמו גם כלים המאפשרים למידה מרחוק, או בקיצור: למידה דיגיטלית. למידה דיגיטלית, או למידה מתוקשבת, היא למידה המתקיימת בעזרת אמצעי אלקטרוני שמחובר לתקשורת אינטרנט. מה שמאפיין ומייחד את הלמידה הדיגיטלית מהלמידה הפרונטלית הן זמינות, גמישות והתאמה: הלמידה הדיגיטלית זמינה לכולם ומאפשרת לרכוש ידע חדש בכל זמן ובכל מקום, באמצעים, בקצב ובאופן הנכונים לכל אדם ללמוד.
ארגונים וחברות: למה הם צריכים ללמוד?
כאשר עובד חדש נקלט לארגון, מוטלת על הארגון האחריות לקלוט אותו באופן מיטבי מבחינה מקצועית וחברתית, תוך התאמה לתרבות הארגונית. אם מדובר בארגון גדול, ההכשרה תכלול ידע על מערכות, כלים יישומיים, נהלים וידע מקצועי הרלוונטיים לאותו ארגון. מעבר לתהליך הקליטה הראשוני הכרוך בלמידה, קיים גם נושא הכשירות המקצועית, הנדרשת כיום מכל עובד בכל תחום. הצורך להכשיר ולשמור על כשירות מקצועית מתמדת הפך לאתגר לימודי בארגונים שרוצים לשמור על ההובלה המקצועית שלהם, ועד לאחרונה נעשתה ההכשרה באמצעות מפגשים פרונטליים כגון כנסים וימי עיון.
לשיטת הלימוד הפרונטלית יש יתרונות מסוימים, אך בעידן של תחלופה מהירה של תוכן וצורך ללמוד באופן גמיש, ממוקד, נוח ומותאם אישית, היקף הלמידה הדיגיטלית בארגונים הולך וגדל. לכך נוסף משבר הקורונה, שנכנס לחיינו לאחרונה והגביל משמעותית את היכולת לארגן עובדים בחלל אחד למטרת למידה פרונטלית. כאן נכנסת לתמונה הלמידה הדיגיטלית, המספקת מענה לכל האתגרים הללו: היא מעניקה את האפשרות ללמוד בקלות, במהירות, בתנאים מותאמים והכי חשוב – באמצעים אלקטרוניים הנגישים לכל אחד, מכל מקום.
למידה דיגיטלית בארגונים: כך היא תורמה להצלחה עסקית
הלמידה הדיגיטלית בארגונים מאפשרת העברת ידע בצורה מהירה ומדויקת, בזמן ובמקום שבהם נוח לעובד ללמוד ובזמן אמת. כך, לדוגמה, באחד הבנקים המובילים בישראל מתבצעת הכשרת הבנקאים באופן כזה שבו העובד לומד שלוש פעמים בשבוע במשך שלוש דקות בלבד. השיטה הזו מאפשרת לעובד ללמוד באופן עקבי ובלי שיתעייף מהלמידה שניתנת במנות קטנות – ממש כמו אימון כושר מנטלי. האפשרות להכשיר בקלות עובדים מאפשרת לארגונים לשמור על רמה מקצועית גבוהה ולהנגיש לעובדים יותר כלים באופן מיטבי ובזמן שבו נוח להם לקלוט את המידע.
הצורך בלמידה בארגון הוא לא רק מקצועי אלא גם מיתוגי: כיום, מועסקים פוטנציאליים בוחרים את מקום העבודה שלהם לא רק לפי תנאי השכר, אלא גם לפי היכולת ללמוד ולהתמקצע במקביל לעבודה. לכן, ארגונים ומעסיקים נדרשים ליצור אסטרטגיית למידה ברורה, שתענה על הדרישה הקיימת מצד מועסקים במאה ה-21. כאשר הארגון שומר על העובדים שלו מצד אחד מעודכנים מקצועית, ומצד שני מרוצים מתנאי ההעסקה שלהם ומהיכולת לקבל כלים נוספים, הוא מקבל עובדים מרוצים יותר, מחויבים לארגון ולכן גם פרודוקטיביים יותר – מה שמשפיע על הפן העסקי.
תואר פלוס: קורס ניהול למידה דיגיטלית בארגונים
בכל ארגון מתקדם קיים לפחות תפקיד אחד הנוגע ללמידה דיגיטלית, וגם מנהלי משאבי אנוש צריכים להכיר את הזירה הדיגיטלית לצורכי למידה ארגונית. התפקיד יכול להיות ניהול הלמידה בארגון, שכולל איתור חולשות וצרכים מקצועיים, או פיתוח הלמידה בארגון, שכולל בניית מערכי תוכן באמצעים שונים: שאלונים, מצגות, משחקים, אודיו, וידיאו ועוד. תפקיד הפיתוח מצריך יכולות יצירתיות כמו כתיבה והפקה, לצד היכולות הנדרשות מיועץ ארגוני כמו ניהול, תכנון והטמעת תהליכי למידה בארגון. במקרים רבים, תפקיד ניהול ופיתוח למידה ארגונית נמצאים באחריותו של מנהל משאבי האנוש או היועץ הארגוני.
השילוב בין לימודי ייעוץ ארגוני לניהול למידה בדיגיטל מעניק יתרון מקצועי עצום ליועצים העתידיים, שנמצאים בתפקידי מפתח בניהול המשאב האנושי ובתמיכה במנהלים. מדובר בערך מוסף שעשוי להתבטא גם בשוק התעסוקה, ולהוות יתרון יחסי על פני אנשי משאבי אנוש ויועצים ארגוניים שלא הוכשרו בתחום.
במסגרת הקורס הייעודי של המרכז האקדמי פרס, תוכלו לקבל את כל הכלים לניהול למידה דיגיטלית בארגונים. תלמדו על מגמות הלמידה הדיגיטלית הקיימות בעולם, תכירו את ההבדלים בין למידה “חיה” לבין למידה עצמית, האתגרים הכרוכים בכל סוג של למידה, המתודות לבניית מערכי למידה חכמים ואפילו תתנסו בפיצוח אתגר למידה אמיתי, שבמסגרתו תוכלו ליצור פתרון הדרכה אפקטיבי משלכם, כדי שתגיעו לשטח מוכנים.
קורס ניהול למידה דיגיטלית בארגונים מתקיים באמצעות שיתוף פעולה עם חברת “מתודיקה” – חברה מנוסה ובעלת מוניטין מקצועי בתחום הלמידה האפקטיבית בדיגיטל, העוסקת כבר 20 שנה בפיתוח שיטות למידה שיושמו עד כה בארגונים גדולים, באקדמיה ובמשרד החינוך.
לסיכום
“הארגון הלומד” זו לא רק סיסמה. העולם שלנו משתנה במהירות, וארגונים נדרשים להכשיר את עובדיהם ביעילות ולמקצע אותם לאורך הקריירה. האתגר הזה מצטרף לאתגר הלמידה הכללי במאה ה-21, המחייב תחכום ויצירתיות שנדרשים כדי לפתח למידה בקצב ובסגנון המתאימים לדורות הנוכחיים של העובדים. המגמה כבר קיימת שנים רבות, אך משבר הקורונה רק הדגיש את מה שכבר היה ידוע קודם: הביקוש לאנשי מקצוע המסוגלים לנהל ולפתח את מערכי הלימוד הדיגיטליים בחברות וארגונים עתיד רק לעלות.