קבלו נתון מדאיג: מחקרים בינלאומיים מצביעים על כך שרוב העובדים אינם נהנים או אינם אוהבים את העבודה שלהם. אנחנו לא מדברים רק על מדינות כמו סין, שבה יותר מ-90% מהעובדים אינם נהנים בעבודתם, אלא על מדינות מערביות מתקדמות עם רמת חיים גבוהה כמו ארה”ב, שבה כ-85% מהעובדים אינם אוהבים את עבודתם. בישראל, המצב מעט טוב יותר – “רק” 73% מהעובדים ציינו כי אינם נהנים מעבודתם, אולם המספרים האלה שעוסקים במקום שבו נבלה נתח עצום מחיינו הבוגרים מתסכלים מאוד.למה זה קורה? מה אנחנו עושים לא נכון ואיך אפשר למצוא קריירה שתיתן לנו סיפוק והנאה?מתברר שמציאת קריירה שאפשר באמת להתאהב בה וליהנות ממנה היא תהליך הרבה יותר מורכב ממה שאנחנו חושבים. כדי למצוא את הקריירה הזו שמתאימה בדיוק לנו, אנחנו צריכים קודם כול להכיר את עצמנו היטב.
המשרה “מושלמת” לפי מודעת הדרושים? המציאות בשטח שונה
יכול להיות שנתקלתם בתיאור של משרה שנשמעת ממש מושלמת. היא בתחום שאתם מחפשים, יש לכם את כל הדרישות המתאימות ואיזה יופי – היא גם ממוקמת חמש דקות מהדירה שלכם. אתם בעננים. רק מה? אחרי כמה שבועות אתם מתחילים לגלות שהמשרה המושלמת היא בעצם לא כל כך מושלמת. אפילו ההפך. אתם מתקשים לקום מהמיטה בבוקר, ומגיעים לעבודה חסרי חשק. איך זה יכול להיות?
מציאת קריירה שתגרום לנו להרגיש בנוח עם עצמנו ועם סביבתנו תלויה בהרבה יותר מאשר התאמה בין קורות החיים שלכם למילים שמתארות את המשרה. מעבר לנתונים יבשים כמו תואר בתחום מסוים או ניסיון בעבודה עם תוכנה כלשהי, צריכה להיות התאמה מובהקת וייחודית בין מבנה האופי שלנו לבין אופי התפקיד והתרבות הארגונית של מקום העבודה הספציפי. כל עוד אין סינרגיה בינינו כאנשים לבין הארגון והעובדים, וכל עוד אנחנו לא זוכים להגשים את שאיפותינו האישיות, המשרה החלומית על הנייר תהפוך לסיוט במציאות. התוצאה: תחלופה מהירה בין מקומות עבודה.
המסקנה היא כפולה: ראשית, בחיפוש אחר קריירה אנחנו צריכים לשים לב לא רק למשרה המתוארת, אלא גם להבין את התרבות הארגונית של החברה המפרסמת את המשרה. שנית, אנחנו חייבים להבין את עצמנו, השאיפות שלנו, נקודות החוזקה שלנו ומה גורם לנו להרגיש שאנחנו מגשימים את עצמנו.
הכירו את שיטת בירקמן: לפצח את הקוד האישיותי שלכם
שיטת בירקמן היא שיטת הערכה אישיותית מדעית, שעזרה למיליוני אנשים ברחבי העולם. אחד היישומים של השיטה הוא מתן מבט אישי, מקצועי ומעמיק על תכונות אישיות המשפיעות עלינו במהלך אינטראקציות עם אנשים אחרים. השיטה לוקחת בחשבון שאנשים שונים מגיבים בצורה שונה לסיטואציות שונות, בין אם בחיי העבודה או בחיים הפרטיים, ומנסה לפצח את הקוד האישיותי שלנו דרך סדרה של שאלות פשוטות.

“השיטה עוזרת לנו לראות, ולעיתים אפילו לגלות, מה המוטיבציות שלנו ולאילו תחומים אנחנו נמשכים באופן טבעי”, מפרטת אורית אמיר, מנכ”לית חברת EarlySmart לייעוץ ופיתוח ארגוני, שבין היתר עושה שימוש נרחב בשיטת בירקמן ובכלים מדעיים נוספים. “הרעיון הוא לא לטפל בחולשות ולתקן אותן – כמו שבדרך כלל אנחנו מנסים לעשות – אלא למצוא את המקורות שאנחנו מצוינים בהם, נמשכים אליהם באופן טבעי, ומביאים בהם לידי ביטוי באופן מקסימלי את היכולות שלנו, ולנסות לראות כיצד אנחנו יכולים להתאים קריירות שיתאימו לנו ולאופי שלנו.”
בסיום מילוי השאלון, נערכת פגישת ייעוץ עמוקה, מתקבל דו”ח אישיות ייחודי ומקיף, ומצטיירת תמונה מפורטת להפליא של ארבעה פקטורים משמעותיים: החוזקות שלנו, התנאים שמסייעים לנו לבצע את המשימות שלנו בצורה אופטימלית, הגורמים שמביאים אותנו למצבי לחץ והצרכים הייחודיים שלנו. “התמונה שמתקבלת היא עמוקה ופנימית, ומתקבל כלי חיזוי מאוד מהימן ומשמעותי להתנהגות שלנו במקום העבודה,” מוסיפה אורית.
מה אתם יותר: ביצועיסטים, תקשורתיים, מנתחים או חושבים?
לאחר ביצוע השאלון, אפשר להנפיק יותר מ-40 דו”חות המנותחים על ידי מומחי בירקמן. הדו”ח הבסיסי מחלק את האישיות שלנו לארבע התנהגויות ליבה (Core):
- DOER/ביצועיסט – מדובר על אותם טיפוסים שהם ישירים, מכווני פעולה ומטרה ויעניקו את כל תשומת הלב למשימה. אנשים שהם ביצועיסטים אוהבים לעבוד עם הידיים, לבנות דברים מאפס, לארגן אנשים ופרויקטים, לפתור בעיות פרקטיות ולראות את התוצאות בעיניים. אלה אנשים אובייקטיבים, אנרגטיים, מנהלים טבעיים שאוהבים תחרות.
- Communicator/תקשורתי – אלו אנשים שחייבים תמיד להיות בסביבת אנשים. יש להם רצון עז לתקשורת ולעבודת צוות. מדובר על אנשים שיהיו טובים במכירות, שכנוע, מתן מוטיבציה וכן במשרות ייעוץ והדרכה. טיפוסים תקשורתיים יודעים להשפיע על אחרים באופן טבעי, והם אהובים ומוכרים בסביבתם.
- ANALYZER/מנתח – אלה אנשים שאוהבים לעבוד עם תהליכים, פרטים, חוקים והגדרות. אלו אנשים שאוהבים לבצע חישובים זהירים ומלאי פירוט, לנהל לו”זים, לנתח דו”חות ולהתעסק בתהליכים מערכתיים. למנתחים נוח עם מספרים והם זהירים ומחושבים. הם מכווני מטרה ולעתים מעדיפים תקשורת לא-ישירה העוברת דרך טפסים, חוקים ורגולציות.
- THINKER/חושב – הטיפוס האחרון הוא מסוג האנשים שאוהבים רעיונות, אוהבים להיות יצירתיים ולתכנן לטווח הארוך. אנשים כאלו ייהנו מחשיבה אבסטרקטית ומגילוי של דרכים חדשות לפתרון בעיות. מדובר על אנשים אינטרוספקטיביים שאוהבים להתבונן בעולם הפנימי וליצור יש מאין.
קריירה שאפשר להתאהב בה? במרכז האקדמי פרס נעזרים בשאלון בירקמן
במרכז האקדמי פרס, ששם לו למטרה ללוות סטודנטים באופן אישי עד הקריירה ולהכין אותם בצורה הטובה ביותר לשוק העבודה, הבינו את היתרונות העצומים של מבחן בירקמן. כחלק מהגשמת מטרה זו, סטודנטים מצטיינים במרכז האקדמי פרס זוכים להזדמנות להיחשף לשיטת בירקמן ולקבל ניתוח מעמיק על ידי המומחים של חברת EarlySmart.

שרון עוזיאל, האחראית על תוכנית המצטיינים במרכז האקדמי פרס, מסבירה את ההחלטה לעשות שימוש בשיטה: “מה שהנחה את ההחלטה לשלב את שיטת בירקמן בתוכנית היה ההבנה כי את ההחלטות הכי משמעותיות בחיים שלנו – המקצוע והקריירה שלנו – אנחנו מקבלים מוקדם מאוד, כשעדיין לא ברור מי אנחנו, מה אנחנו ומה מיטבי עבורנו. השיטה עוזרת לסטודנטים להבין את עצמם טוב יותר, מה מתאים להם והיכן יוכלו למצות את הפוטנציאל שלהם מבחינה מקצועית,” היא מוסיפה. “תהליך הפיתוח שחברת EarlySmart מעבירה אותנו באמצעות שיטת בירקמן עולה בקנה אחד עם מטרת המרכז – להכווין את הסטודנטים למקצוע שלהם בצורה המיטבית לעבר קריירה שאפשר להתאהב בה”.
אז בין אם אתם ביצועיסטים, תקשורתיים, אוהבי רעיונות או אנשי פרטים ותהליכים – במרכז האקדמי פרס תוכלו לקבל הכוונה לקריירה שהכי מתאימה לכם. על באמת.
איך להתאים את קורות החיים שלכם לדרישות המשרה?