לימודי מנהל עסקים מורכבים משילוב בין דיסציפלינות רבות ולכן הם שער מצוין למי שרוצה להיכנס לעולם העבודה ומדרגה טובה למי שרוצה להתקדם בתוכו. תוכלו לראות בוגרי תארים במנהל עסקים במגוון תפקידים מרכזיים במשק: תפקידים שדורשים “עבודה עם אנשים” כמו ניהול עובדים או ניהול משא ומתן, תפקידים שדורשים “עבודה עם מספרים” כמו מימון או ייעוץ כלכלי ותפקידים שדורשים יכולת תכנון, הובלה וראיה לטווח ארוך במציאות של חוסר ודאות. מילון המונחים שיצרנו מציג כמה מהתפקידים המרכזיים והמעניינים בתחומי מנהל העסקים.
1. אנליסט
אנליסט הוא חוקר. אנליסט עובד עבור גוף פיננסי כמו בית השקעות, בנק או חברת אשראי, עבור גופים ממשלתיים, עמותות או חברות. האנליסטים שייכים לחטיבת המחקר של ארגון שעיקר עיסוקו אינו במחקר. תפקידם הוא ללמוד על החברה או על הארגון ועל הנושאים המעניינים אותם, להוציא ולהציג דוחות ולהציע כיווני פעולה. בעבר תפקיד האנליסט התמקד בקריאת דוחות ומסמכים וכיום ניתן לראות בשוק יותר תפקידים של אנליסט נתונים שעיקרם עבודה עם מאגרי מידע ממוחשבים.
2. אסטרטג
לרוב, אנחנו מתוודעים אל מקצוע האסטרטגיה בתקופות של בחירות בהן מקצוע האסטרטג הפוליטי זוכה ל-15 דקות התהילה שלו. אולם תפקיד באסטרטג אינו רק בשדה הפוליטי, אלא בהחלט גם בשדה הכלכלי והמסחרי. תפקיד האסטרטג הוא להתוות כיוון רעיוני לפעולות של ארגון. אסטרטגים עוסקים בשאלות המאקרו של הארגון, בשאלות הגדולות, ועם זאת מתוך החשיבה האסטרטגית נגזרות המון החלטות מיקרו על תקציבים, אופן היישום בשטח ועוד.
3. זכיין
זכיין הוא בעלים מקומי של סניף של רשת בעלת ניהול מבוזר. בניגוד לרשתות בהן כל מנהלי הסניפים מועסקים על ידי הרשת, רשתות שעובדות בשיטה של זכיונות חותמות על הסכמי זיכיון בהם ניתנת לזכיין הרשות לעשות שימוש בשמה של החברה ולמכור את מוצריה הייחודיים תמורת תשלום והתחייבות לעמוד בסטנדרטים ואופני התפעול של הרשת. חשוב לשים לב כי הזכיין אינו בהכרח המנהל בפועל של הסניף. לעיתים קרובות הזכיין עוסק בניהול כללי של הזיכיון על מרכיביו השונים ומעסיק תחתיו מנהלי סניפים.
4. יועץ פיננסי
יועץ פיננסי מייעץ לאנשים ולחברות כיצד לחסוך, להשקיע ולנהל את הכסף שלהם, בדגש על הסכומים המשמעותיים כמו חיסון פנסיוני וקרנות השתלמות. הן אנשים פרטיים והן בעלי חברות יודעים כי לכסף יש “חיים משלו”. הכסף חייב במס, יש לשים חלק ממנו בפנסיה ובחסכונות וחלים עליו חוקים ייחודיים. תפקידו של היועץ הפיננסי הוא להבין בחוקים, בכללים ובאפשרויות השונות ולעזור לאנשים פרטיים ולארגונים לערוך תוכנית כלכלית- להגעה לאיזון כלכלי, לחיסכון או לבחירת אפיקי השקעה. בתוך התחום של ייעוץ פיננסי ישנם יועצים לתחומים ספציפיים כמו יועצי פנסיה, יועצי מס או יועצי השקעות.
5. יזם
יזם הוא אדם שמקים עסק משלב הרעיון וזיהוי הביקוש למוצר או שירות מסוים עד לשלב הביצוע בשטח. לעיתים היזם הוא גם המממן של העסק, אך אין זה הכרחי. לעיתים קרובות חלק חשוב בעבודתו של היזם הוא למצוא מקורות מימון, אם על ידי הלוואה או על ידי גיוס ספונסר חיצוני שיתמוך ברעיון העיסקי.
6. מאמן עסקי
מאמן עסקי הוא מקצוע חדש יחסית שמושפע מעולמות הטיפול הרגשי והייעוץ האירגוני, העסקי והפיננסי. תפקיד המאמן העסקי הוא ייעוץ לבעלי עסקים. בניגוד לייעוץ קלאסי, המאמנים לרוב יוצרים תהליך הוליסטי (שלוקח בחשבון את הצדדים הרגשיים, ההתנהגותיים, הפיננסיים ועוד), ממוקד מטרה, שנועד ליצור הרגלים עסקיים נכונים אצל בעל העסק. בגלל אופי ההתערבות הממוקד של מאמנים עסקיים המאמנים עובדים בדרך כלל כעצמאים או כשכירים בעמותות וארגונים שמספקים ייעוץ עסקי לעסקים.
7. מנהל דיגיטל
מנהל דיגיטל אחראי על כל הממשקים הדיגיטליים שבין ארגון ללקוחות שלו. בעבר, תחום הדיגיטל של חברות וארגונים היה חלק מן המחלקה השיווקית וכלל בעיקר פרסומות וייצוג המעסיק ברשתות החברתיות ואמצעי התקשורת. כיום, תחום השירות הדיגיטלי התרחב ובחלק מן הארגונים מגיע לסדרי גודל של עסק בפני עצמו. התחום כולל, בנוסף לשיווק, גם מכירות אונליין, ניהול אתרים, מתן שירות ומידע דיגיטלי ללקוחות וסיפוק שירותי תוכן. מנהל הדיגיטל אחראי על כל אלה. הוא אחראי לנהל את התקציב והעובדים במחלקת הדיגיטל ולעבוד מול ההנהלה, הספקים הרלוונטיים, מחלקת השיווק ועוד גורמים בארגון ומחוצה לו.
8. מנהל הפצה
מנהל הפצה אחראי על העברת מוצרי החברה ממקום למקום. ישנם מנהלי הפצה שאחראים על משלוח ללקוחות ולחנויות בהן נמכרים המוצרים, במשלוח מקומי או בינלאומי וישנם כאלה שאחראים גם על הפצה מן המחסן המרכזי של החברה אל הסניפים השונים. אם בעבר הדואר המרכזי היתה האפשרות היחידה למשלוח, בימינו, כשהעולם הוא “כפר גלובלי” ואמצעי השילוח מגוונים, תפקיד מנהל ההפצה הפך למרכזי ביותר בחברות השונות. ישנן חברות עם מערך הפצה עצמאי הכולל צי רכב ושליחים. בחברות אחרות, מנהל ההפצה אחראי על יצירת הקשר עם חברות השילוח השונות. גם בחברה שמעבירה את השילוח לספק חיצוני מנהל ההפצה הוא בעל האחריות הניהולית למשלוח, מקצה אל קצה, מול הלקוחות.
9. מנהל חדשנות
מנהל חדשנות הוא תפקיד חדש יחסית, שהגדרותיו משתנות ממקום למקום. באופן כללי, הוא אחראי להיות עם “אצבע על הדופק” בכל מה ההתפתחויות המתרחשות בענף הרלוונטי, ולבחון כיצד ניתן ליישמן בפיתוח העסק.. במילים אחרות, תפקידו הוא לקדם את העסק אל עבר מוצרים משופרים או חדשים, אל עבר שירות טוב יותר ונהלי עבודה יעילים יותר. מנהל החדשנות אוסף רעיונות ותהליכים מההנהלה, העובדים, הלקוחות ומתוך מאגרי הידע המקצועי הרלוונטיים לעסק, יוצר תוכניות ומניע תהליכים. תפקיד מנהל החדשנות נוצר מתוך הבנה ש”אם אין לזה אחראי- זה לא יקרה”. לא כל ארגון מעסיק מנהל חדשנות. קיומו של תפקיד כזה בארגון מעיד על ארגון עם מבט קדימה, לטווח הרחוק.
10. מנהל לוגיסטיקה
תפקידו הקלאסי של מנהל לוגיסטיקה הוא אחריות על רכש ומלאי. מנהל רכש אחראי על קנייה ואספקה של מוצרים לשימוש הארגון שנקנים מספקים חיצוניים: מציוד משרדי פשוט, רכבי חברה ועד חומרי הגלם והמכונות העומדים בבסיס העסק.. אחריות על המלאי היא אחריות לאכסון ושינוע של מוצרים שהעסק מייצר. בנוסף, מנהלי לוגיסטיקה אחראים על תחומים שונים ומגוונים שיכולים לכלול אחריות על המשרדים, על הניקיון והתחזוקה, אחריות על מבנים ורכבים בבעלות החברה ועוד.
11. מנהל משאבי אנוש
בעבר, מנהלי משאבי אנוש היו אחראים על ניהול העסקת העובדים משלב קבלתם לעבודה, דרך אחריות על משכורות ועד לפיטורין, במקרה הצורך. כיום, קיימת תפיסה רחבה יותר של התפקיד כאחריות כללית לרווחת העובדים. במקומות עבודה רבים מבינים שרווחת העובדים חשובה לתפקודו התקין של העסק. מחלקת משאבי האנוש, תחת פיקוחו של מנהל משאבי האנוש, הפכה כתובת לפניות בנוגע למוגנות במקום העבודה, והיא אחראית על השתלמויות, פעילויות העשרה, גיבוש ופנאי ובחלק מן הארגונים גם על שירותי מעונות יום וקייטנות לילדי העובדים ועוד שירותים שנועדו לדאוג לרווחת העובדים בחברה.
12. מנהל פרויקטים
מנהל פרוייקטים אחראי לביצוע משימה אירגונית מסויימת מקצה אל קצה. הוא אחראי לתאם בין העובדים השונים שעובדים על הפרוייקט, ולעיתים גם על רכש ואדמיניסטרציה שקשורים לפרוייקטים בניהולו. מנהל פרויקטים הוא אדם עם יחסי אנוש מעולים שיודע להניע אנשים לפעולה, להבין על מה כל אדם בצוות עובד וליצור אינטגרציה ביניהם, ומכיר שיטות ניהול מתקדמות, בתנאים של חוסר וודאות ועבודה מול לוחות זמנים מוכתבים מראש. ניהול פרוייקטים מתבצע בעזרת כלים כמו Scrum, Kanban, XP וכלים דומים שמאפשרים תיאום עבודה של משתתפים רבים על אותו הפרוייקט.
13. מנהל שיווק
מנהל שיווק אחראי על קידום המותג ומוצריו בשוק הרלוונטי, תוך יצירת ביקוש מתמיד למוצרים או לשירותים של העסק, בידולם משירותים או מוצרים דומים, וקידום ערכי המותג והעסק. מנהל השיווק אחראי על בניית אסטרטגיית השיווק של הארגון, ועל הדרכים ליישומה בפועל, תוך שימוש בכלי פרסום כמו תקשורת המונים, שלטי חוצות, מודעות בעיתונות, כלים דיגיטליים, רשתות חברתיות, ניהול מועדוני לקוחות, ועוד.
14. פלנר
פלנר הוא שם לשני מקצועות שונים: בתחומי הפרסום ובתחומי התעשייה. בתעשייה, פלנר הוא מנהל פרוייקטים (ראו ערך מנהל פרוייקטים) עם אוריינטציה תעשייתית. בעוד מנהל פרוייקטים אחראי על עבודה של צוות עבודה או מספר צוותים בארגון מסויים, פלנר אחראי על פרוייקט ייצור מול הלקוח שהזמין אותו ותפקידו הוא לוודא רציפות ויעילות של תהליך הייצור עד האספקה ללקוח. הפלנר מניע את תהליך הייצור משלב הזמנת חומרי הגלם דרך תהליכי הייצור שונים ומתווך את התהליך ואת לוח הזמנים שלו ללקוח. פלנר בעולמות הפרסום הוא מנהל האסטרטגיה השיווקית של מוצר או עסק מסוים.
15. קניין
קניין עובד במחלקת הרכש של חברה ואחראי על קנייה של מוצר מסוים עבור החברה. ישנם קניינים שעיקר עבודתם הוא בסקרי שוק, ניהול מכרזים, משא ומתן ורכישה בפועל של המוצרים. ישנם קניינים שעבודתם דומה יותר לאוצרות: יש משמעות לטעם ולבחירה שלהם במוצר מסוים, כמו במקרה של קניינות לרשת אופנה או מוצרים לבית שבה בוחר הקניין מוצרים שמתאימים לאופי הרשת שלו ולקו העיצובי בו בחרה. ישנם קניינים שמופקדים מטעם החברה בה הם עובדים על רכישות במדינה מסוימת ותפקידם לנסוע לשם, להכיר את השוק הרלוונטי באותה מדינה ואת חוקי הייצוא והייבוא ולטפל בענייני המשלוח.