עזבו אתכם מהיי-טק. כל הסקרים הבוחנים מה יהיו מקצועות העתיד קובעים שהמקצועות הבטוחים ביותר הם מקצועות טיפוליים. בכל זאת: קשה מאוד כיום לדמיין רובוט כעובד סוציאלי או כפסיכולוג. אבל אם כבר למדתם תואר ראשון במדעי ההתנהגות או בפסיכולוגיה, השאלה כמה תרוויחו ואיך תתפתח הקריירה שלכם היא רק שאלה צדדית. למדתם את התואר הזה כי התחום מרתק אתכם וכי בוער בכם לסייע לזולת באופן ממשי.
העניין הוא שהביקוש הרב הפך את ההגעה לכורסה, הפנקס והעט הנחשקים של הפסיכולוג למפרכת במיוחד. על מנת להפוך לפסיכולוג קליני, למשל, יש להשקיע זמן רב: עם שלוש שנות תואר ראשון, שנתיים של תואר שני, המתנה ארוכה להתמחות מפאת חוסר תקנים, וההתמחות עצמה האורכת מספר שנים, פסיכולוגים רבים מסכימים שמדובר בדרך ארוכה וסיזיפית.
מה שברור הוא שכיום, תואר שני פותח אפשרויות תעסוקה רבות ומתגמלות בתחום מדעי ההתנהגות. תואר שני הפך לסוג של חובה, והשוק מציע מגוון סוגים של תואר שני בתחום הפסיכולוגיה: פרט לתואר הנפוץ של פסיכולוגיה קלינית, קיימים תארים בפסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה ארגונית, פסיכולוגיה תעסוקתית, פסיכולוגיה התפתחותית ועוד. אין ספק שהמבחר יכול לבלבל.
תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית: לא רק מעניין – אפשר למצוא עבודה
אחד התארים הצומחים בתחום מדעי ההתנהגות הוא תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית. בעוד בלימודי פסיכולוגיה רבים נתקלים בבעיות של מחסור בתקנים ובתור ארוך להתמחויות, פסיכולוגיה חינוכית היא מקצוע שבו תמיד ישנה תעסוקה באופק, וזאת בשל העובדה שכיום יש שירותים פסיכולוגיים חינוכיים (שפ”ח) ברחבי הארץ: מהצפון ועד לדרום. למעשה, כבר בזמן הלימודים הסטודנטים עושים התמחות בשירותים הפסיכולוגיים, וכפועל יוצא מכך מוצאים משרה לעיתים עוד טרם סיום לימודיהם.
מה בדיוק עושים פסיכולוגים חינוכיים? הם מועסקים על ידי השירותים הפסיכולוגיים, עוסקים באבחון לקויות למידה בבתי ספר ובקהילה, עובדים בקליניקות פרטיות ועוד. תחומי התמחות ספציפיים בפסיכולוגיה חינוכית הם, למשל, אבחון לקויות למידה מסוגים שונים דוגמת דיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות או אבחון התפתחות תקינה בגיל הרך.
פסיכולוגים חינוכיים עוסקים בעבודה המשרתת את הקהילה ודורשת רגישות גבוהה בצד נכונות מתמדת ללמידה. בשנים האחרונות הופכים הפסיכולוגים החינוכיים לראשי חץ בעבודה הפסיכולוגית בתחום החינוך, וניכרת תחושה של גאוות יחידה אצל מי שבחרו במסלול זה של קריירה.
תנאי הקבלה לתואר, בדומה לקבלה לתואר שני אחר בתחום הפסיכולוגיה, אינם נמוכים: נדרש ממוצע של 90 בתואר הראשון, וציון מתאם של 95 ומעלה. אך כאמור מדובר בתואר מרתק בתחום מתפתח, אשר בנוסף גם מתגמל מיד עם סיום הלימודים.
פרופ’ מלכה מרגלית, כלת פרס ישראל: “זו התוכנית הטובה ביותר בארץ”
בראש התוכנית ללימודי פסיכולוגיה חינוכית במרכז האקדמי פרס עומדת פרופסור מלכה מרגלית, כלת פרס ישראל לשנת 2017, אשר קובעת בנחרצות כי התוכנית של המרכז האקדמי פרס היא “התוכנית הטובה ביותר בתחום הפסיכולוגיה החינוכית בארץ”.
מה הופך את התוכנית לטובה יותר מאחרות? פרופסור מרגלית מסבירה כי התוכנית מקנה ידע מעמיק במודלים מחקריים, בעיות התפתחותיות ובגישות באבחון ובטיפול פסיכולוגי. התוכנית מעמיקה גם בלימוד גישות לקידום התפתחות פסיכולוגית תקינה ואבנורמלית, תוך התייחסות להערכה, זיהוי ומניעה של קשיים תפקודיים ורגשיים בקבוצות סיכון ותוך התנסות מבוקרת באבחון ובטיפול פסיכולוגי בילדים, במשפחות ובמערכת החינוכית, כולל עבודה עם צוות רב מקצועי.
“אנחנו שמים דגש על הצד היישומי והמעשי לצד לימודים תיאורטיים ברמה גבוהה מאוד, וזאת גם ביחס לתוכניות אחרות בעולם”, מדגישה פרופ’ מרגלית.
נשמע מבטיח? גם לנו. מה שבטוח הוא שעם תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית תוכלו למצוא משרה מאתגרת ומרתקת המשרתת את הקהילה מיד עם סיום הלימודים, ולפתח קריירה רבת שנים בתחום מתפתח.