האם ניתן לשלב ידע עסקי, מיומנויות בינאישיות ופרקטיקות ניהוליות באופן שיכשיר את “היועץ הארגוני האולטימטיבי”? תכנית חדשה במרכז האקדמי פרס טוענת שבעזרת הסגל הנכון, אימונים מעשיים והרכב קורסים ייחודי – נמצאה הנוסחה המתאימה
מקצוע הייעוץ הארגוני זוכה לעדנה רבה בשנים האחרונות, כאשר עוד ועוד חברות וארגונים שוכרים שירותי ייעוץ ארגוני וכאשר ארגונים גדולים אף מעסיקים יועץ פנים ארגוני קבוע. יחד עם זאת, לא כולם מבינים לעומק מה עומד מאחורי צמד המילים “ייעוץ ארגוני” או “פיתוח ארגוני”: האם מדובר באנליסט המעריך את ביצועי החברה? איש כספים שחוקר רווחים והפסדים? מנטור קבוצתי או אישי? פסיכולוג ארגוני?
לפי נתונים שפרסם האיגוד הישראלי לפיתוח ארגוני, אכן מדובר במקצוע רב תחומי שקשה להגדירו. הנתונים שפורסמו, והנוגעים לשאלה מה היה תחום הלימוד העיקרי של יועצים ארגוניים, מלמדים את הבאות: 15% מהיועצים למדו פסיכולוגיה, 14% התנהגות ארגונית, 12% סוציולוגיה ו-10% מנהל עסקים, ובאחוזים נמוכים יותר: ניהול משאבי אנוש, עבודה סוציאלית ועוד.
המנעד הרחב של חוגי היסוד של יועצים ארגוניים יוצר בפועל יועצים ארגוניים מסוגים שונים, עם תחומי ידע מסוימים מאוד. יועץ ארגוני שהגיע מתחום הפסיכולוגיה יתקשה לקרוא דוחות כספיים, ויועץ ארגוני שהוא אנליסט באופיו יתקשה לייעץ בנושאי תרבות ארגונית. העניין הוא שיועץ ארגוני טוב הוא כזה שיודע להתמודד עם שלל בעיות של חברה. כדי להיות יועץ ארגוני שכזה, חייבים תשתית רחבה מאוד של ידע, פרקטיקה וניסיון מעשי.
“המרצים שלנו הם גם מנטורים”
לאחרונה נפתחה במרכז האקדמי פרס, ובאישור המועצה להשכלה גבוהה, תכנית חדשה וייחודית לתואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני שמטרתה להכשיר את “היועץ האולטימטיבי” שיֵדע לשלב בין ידע כלכלי, ניסיון ניהולי, הבנה פסיכולוגית והתנהגות ארגונית.
ראש התכנית, ד”ר גלית מייזלר, היא דוגמה אישית מצוינת לשילוב בין יחסי אנוש, לימודי אקדמיה ועולם העסקים. היא מגיעה מרקע של ניהול, ואת הדוקטורט שלה, שנבחר כעבודת הדוקטורט המצטיינת, כתבה בנושא “אינטליגנציה רגשית בעבודה“. נפגשנו עם ד”ר מייזלר כדי להבין מה מיוחד כל כך בתכנית החדשה אשר נבנתה מתוך עמל רב והרבה מחשבה.
ד”ר מייזלר, למה הייתם צריכים להשקיע מאמץ גדול כל כך בבניית התכנית?
“המטרה המוצהרת של התכנית היא יומרנית: להכשיר אנשים למשרות הבכירות ביותר בתחום הייעוץ הארגוני. כדי להיות יועץ ארגוני מוביל או כדי להגיע לעמדות גבוהות בתוך ארגון, כמו סמנכ”ל או תפקיד בכיר במשאבי אנוש, לא מספיק ללמוד כמה קורסים בהתנהגות ארגונית או בקואצ’ינג. נדרשת הכשרה רחבה ורצינית יותר – ועליה עמלנו הרבה מאוד. אגב, ההכשרה הזו לא רק בונה קריירה, אלא גם מעניקה מתנות לחיים”.
“מתנות לחיים”? לא הגזמת קצת?
“בכלל לא. התואר השני בייעוץ ארגוני מקנה ללומדים בו כלים שאפשר להשתמש בהם גם בזוגיות, עם הילדים, ולמעשה בכל מערכת יחסים או אינטראקציה חברתית. מי שיודע להתנהל נכון, יֵדע לפתור קונפליקטים ולהגיע להישגים”.
במה שונה התכנית שלכם משאר התכניות המוצעות כיום בשוק?
“קודם כול, המרצים. בחרנו אותם בפינצטה. המרצים שלנו הם בעלי ניסיון גם באקדמיה וגם בפרקטיקה של הייעוץ הארגוני. שנית, התכנית שלנו שמה דגש על עולם העבודה העתידי. העולם העסקי משתנה בקצב מהיר, ואנחנו מלמדים לא רק תאוריות ארגוניות מהעבר אלא גם איך להתמודד עם מה שהולך לקרות בעתיד. בנוסף, התכנית שלנו מאד יישומית. הרבה תרגילים בשטח ממש, בתוך ארגונים. החומר מקיף ומעמיק יותר ממקומות אחרים. אבל אני בעיקר גאה במרצים. סגל מובחר”.
ומה אופי הקשר של “סגל האליפות” הזה עם הסטודנטים?
“זו תכנית של המרכז האקדמי פרס, שהלוגו שלו הוא חיבוק, והמוטו שלו הוא “אחד על אחד עד התואר“. אבל אני יכולה גם לומר שמעבר לכך, התכנית הספציפית הזו היא לא עם שעות קבלה קשוחות ומרצים בלתי נגישים. בדיוק להפך. המרצים שלנו הם גם מנטורים. במקרים רבים סטודנטים פונים להתייעץ אתם בכל נושא. אם זה על הלימודים ואם זה על הקריירה או החיים האישיים”.
“בהחלט אפשר לפתח מיומנויות מקצועיות ובינאישיות”
ועכשיו שאלה חפרנית: אפשר בכלל ללמוד ייעוץ ארגוני?
“אפשר וצריך ללמוד. כדי להיות יועץ ארגוני טוב חייבים קודם כול ידע, להכיר את התחום היטב. יש המון קורסים בשוק, ומי שרוצה להתבלט ולהצליח צריך לבחור תואר שיקנה לו ידע עמוק ורלוונטי עם הרבה פרקטיקה. צריכים גם לרכוש מיומנויות מקצועיות, ואולי הכי חשוב: מיומנויות בינאישיות”.
נו, זה מה ששאלתי – הרי אי אפשר לפתח מיומנויות בינאישיות.
“בהחלט אפשר, ואנחנו שמים דגש מיוחד על הפן הזה בתכנית. משקיעים הרבה במשחקי תפקידים, צפייה מודרכת בסרטים וניתוח אירועים, הבנת העולם הרגשי, עמידה מול קהל. אני מגיעה מתחום האינטליגנציה הרגשית, ויודעת שבשורה התחתונה, הצלחה בקריירה קשורה במיומנויות בינאישיות”.
את יכולה לתת לי דוגמה לסיפוק שמעניק ייעוץ ארגוני?
“דוגמה שזכורה לי כרגע היא רשת קמעונאית ידועה, שמכרה מוצרים מקסימים בחנויות מעוצבות היטב, והיה לה פוטנציאל מאד גבוה. אבל הייתה לה בעיה אחת שלא נתנה לה להמריא: בעיית שירות. אחרי אבחון הבעיה, הובלתי שם שינוי ארגוני בתחום התרבות הארגונית ובתודעת השירות. העובדים קיבלו הדרכות, למדו מה היה בעייתי ואיך לתקן, והפעלנו בדיקה שמטרתה לוודא אם השינוי באמת מיושם. התוצאה: הרשת עברה להצלחה עסקית גבוהה ביותר”.
ואיך גילית את שורש הבעיה?
“יש כלים שבאמצעותם אפשר לאתר בעיות, ויש כלים להתמודד איתן. אנחנו מלמדים את הכלים האלה, ונותנים לסטודנטים להתנסות בהם תוך כדי הלימודים במסגרת פרקטיקום רחב ומקיף. ההתנסות בפרקטיקום נעשית בהנחיה צמודה, ממש יד ביד, של מנחה בעל ניסיון מעשי רב בפרקטיקה של הייעוץ הארגוני”.
לסיום, מה ההמלצה שלך לסטודנטים שמתחילים ללמוד בתכנית?
“לבוא עם אנרגיה חיובית. צריך שני דברים בסיסיים כדי להצליח בלימודים: יכולת ומוטיבציה. בהמשך, כשהבוגרים שלנו יֵצאו לשוק העבודה, יהיה להם שילוב של ידע ומיומנויות מקצועיות ובינאישיות ברמה הגבוהה ביותר שאפשר. סטודנט שיגיע עם גישה חיובית ורצון ללמוד, יקבל מאתנו את כל היתר”.
ייעוץ ארגוני: בסיס לקריירה ומתנות לחיים
לסיכום, אם מקננת בכם השאיפה לדעת איך להיכנס לקרביים של עסק או של ארגון כדי לסייע לו להפוך לטוב יותר, רווחי יותר או יעיל יותר – ייעוץ ארגוני הוא מקצוע שנועד בדיוק לכם. התכנית החדשה לתואר שני בייעוץ ארגוני של המרכז האקדמי פרס תיקח אתכם הכי רחוק שאתם יכולים, תשפר את המיומנויות הרבות הנדרשות לייעוץ ופיתוח ארגוני, וגם – תיתן לכם מתנות לחיים.
למידע על אודות תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני אנא השאירו פרטים בטופס ⇓