בשנים האחרונות זוכה עולם הייעוץ והפיתוח הארגוני לצמיחה מהירה. שורשי המקצוע נעוצים בתחילת עידן התיעוש, כאשר מפעלים וארגונים גדולים נזקקו לפיתוח שיטות עבודה סדורות ולניהול יעיל של אלפי עובדים, אך תרומתם של היועצים הארגוניים התעצמה לאין ערוך בעשורים האחרונים, ונחוצה הרבה יותר בימים אלה, של שינויים דרמטיים בארגונים.
ד”ר ליעד ברקת-בוימל, המחזיקה בתואר שלישי בפסיכולוגיה חברתית היא ראש החוג לייעוץ ופיתוח ארגוני במרכז האקדמי פרס. מאחוריה עומד ניסיון של יותר מ-12 שנים בתחום משאבי האנוש והייעוץ הארגוני בענקית הטכנולוגיה אינטל, כמו גם כיועצת ארגונית לחברות מובילות במשק הישראלי
מדוע זינק הביקוש ליועצים ארגוניים וכיצד ישפיע על הביקוש משבר הקורונה? שוחחנו עם ד”ר ליעד ברקת בוימל כדי לקבל את התשובות.
ליעד, למה לי ללמוד תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני?
התכנית לתואר שני במרכז האקדמי פרס היא אחת התכניות המתקדמות ביותר שאפשר למצוא כיום באקדמיה. כראיה, בוגרי התכנית שלנו נמצאים כיום בעמדות מפתח בחברות המובילות בישראל: מניהול משאבי האנוש בתאגיד השידור “כאן” ועד ענקיות כמו “אלקטרה” וחברת הייעוץ “אנטרופי”.
הלימודים לתואר נחלקים בין שלושה תחומים: לימודי ליבה- כמו שינוי ארגוני וניהול עסקי. קורסים מתקדמים- כמו עולם העבודה העתידי, וקורסים המקנים כלים מעשיים- כמו הנחיית קבוצות וייעוץ אישי למנהלים. התוכנית כוללת גם התמחות מעשית משמעותית, פרקטיקום, שבמסגרתה חווים הסטודנטים תהליך ייעוץ בארגונים גדולים, עם הנחיה של סגל המרצים שלנו, בחברות המובילות במשק הישראלי: קבוצת פוקס של הראל ויזל, חברת הבנייה אזורים, חברת האופנה עדיקה ועוד
נשמע מרשים. את יכולה לתת דוגמה לניסיון שרוכשים בתכנית ההכשרה?
כמובן, אתן לך דוגמה: סטודנטים שביצעו את הפרקטיקום שלהם בארגון טכנולוגי גדול, המירו שירות פנים ארגוני, שהיה מנוהל עד אז באופן פרונטלי, לניהול בפורמט וירטואלי. כך הם חסכו ללקוחות הפנים-ארגוניים זמן יקר וגם כסף רב לארגון עצמו. כשפרצה הקורונה, חשיבותו של המהלך הזה רק התעצמה והוא היווה יתרון גדול לארגון. סטודנטים שעוברים תהליך כזה, על כל שלביו, יוצאים עם ניסיון ובטחון רב יותר לשוק העבודה
אילו עוד כלים מעשיים אתם מספקים לסטודנטים?
בשנה שעברה השקנו תכנית מיוחדת שנקראת MentorHR. זוהי תכנית שבה מלווים בכירים בעולם הגיוס ומשאבי האנוש בחברות המובילות במשק את הסטודנטים שלנו ומדריכים אותם להתפתחות מקצועית בתחום, ממש מלמדים את רזי המקצוע.
המטרה של התכנית כפולה: ראשית, כמו שכבר הזכרתי, לתת לסטודנטים שלנו כלים להצלחה בעולם התעסוקה ושנית, ולא פחות חשוב, לתת לסטודנטים השראה. כשסמנכ”ל משאבי האנוש של שטראוס או סודה-סטרים מספר לך בשיחה אינטימית כיצד היא הגיעה לתפקידה הרם אתה מגיע מוכוון יותר למקום שאתה רוצה לתפוס בשוק העבודה
ומה עם ההייטק? זה לא המקום שאליו כולם רוצים להגיע?
נכון, המון סטודנטים באים מוכוונים לעבודה בהייטק ואכן עולם הגיוס בהייטק הוא רחב וגם מתגמל. אך יש גם מי את מי שאינו רוצה לעסוק בגיוס אבל עדיין רוצה הייטק. לכן, בנינו קורס ייחודי יחד עם חברת ג’ולט (Jolt) שמכשיר את הסטודנטים בשני תחומים מאד מבוקשים: ניהול מיומנויות בהייטק- שמכין את הסטודנטים לעולם התעסוקה החדש. לדוגמה: פתרון בעיות מורכבות בשיטות החשיבה העיצובית, טכניקות לניהול אנשים מרחוק, ניתוח דאטה בעולם ההייטק ועוד. והקורס השני נקרא ניהול גיוס טכנולוגי בהייטק- והוא קורס מקיף שמכשיר את הסטודנטים לקראת קריירה כמנהלי גיוס בהייטק. הקורס הזה מועבר ע”י בכירי קבוצת משאבי האנוש בתעשיית ההייטק הישראלית
בואי נדבר על “תואר פלוס” המדובר. מה זה בדיוק?
מסלול “תואר פלוס” הוא מסלול ייחודי למרכז האקדמי פרס, שבמסגרתו יכולים הסטודנטים לרכוש מיומנויות פרקטיות בנוסף על לימודי התואר, ולקבל תעודה מקצועית נפרדת, שנותנת להם יתרון משמעותי בשוק העבודה. הלימודים במסגרת “תואר פלוס” מתקיימים במקביל ללימודי התואר
יש מספר קורסים ומיומנויות שאפשר לרכוש: תעודה בניהול למידה דיגיטלית בארגונים, תעודת בהנחיית קבוצות, תעודת ניהול משאבי אנוש בשיתוף עם העמותה לניהול משאבי אנוש בישראל, וכן תעודה בייעוץ אישי למנהלים. כל הקורסים מאוד פרקטיים, ומעניקים ערך מוסף ליועצים ארגוניים ואפשרויות תעסוקה לבוגרי התואר
לקראת סיום: למי היית ממליצה ללמוד תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני?
לבוגרי תואר ראשון שמעוניינים לעסוק בייעוץ ופיתוח ארגוני, לעובדים בתפקידי הובלה בארגונים שרוצים לרכוש כלים פרקטיים להנעת אנשים ותהליכים בארגון, ולבוגרי תואר ראשון שרוצים למצב את עצמם טוב יותר בעולם התעסוקה. מאחר שהלימודים עוסקים גם בתחום הרחב של משאבי אנוש, המסלול שלנו מוכר ע”י העמותה לניהול משאבי אנוש בישראל, מה שמעניק יתרון נוסף לבוגרים שלנו על פני בוגרי מסלולים מקבילים
שאלה לסיכום: מה החלק הכי טוב במקצוע?
מלבד הסיפוק שיש בלתכנן וללוות שינוי מהותי בארגונים, אני אוהבת את זה שאפשר לקחת את הייעוץ הארגוני להמון כיוונים. יש סל מלא אפשרויות וכל אחד יכול לפתח את החוזקות והיכולות שלו במקצוע. אפשר לעסוק בייעוץ ברמת המאקרו – ייעוץ אסטרטגי ושינוי תהליכים כלל ארגוניים, וברמת המיקרו – ייעוץ אחד על אחד למנהלים, בסדנאות ובהנחיית קבוצות בארגון ועוד. מה שהכי חשוב כדי להצליח, ואת זה למדתי מהסטודנטים שלי, זה נחישות. מי שאומר “אני עושה את זה”, לומד, רוכש את הכלים המתאימים והולך עם זה עד הסוף – מצליח בגדול. ראיתי את זה אצל בוגרים שלנו שהשתלבו בהצלחה יתרה במקצוע, ואני באמת מאמינה שזהו המפתח העיקרי להגשמה