תואר ראשון במדעי ההתנהגות הוא נקודת פתיחה מצוינת למגוון גדול של מסלולי קריירה.
אפשר לנתב את הקריירה למספר כיוונים: בתחום הטיפולי – תוכלו לבחור בין עבודה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, עבודה במערכת החינוך, או ייעוץ וטיפול נפשי. בתחום העסקי, תוכלו לעסוק במקצועות כמו אבחון, גיוס, השמה ועוד. כמובן, לצד כל אלה אפשר גם להמשיך במחקר ההתנהגות, החברה או נפש האדם במוסדות אקדמיים או במוסדות מחקר עצמאיים.
כדי לעשות סדר ולסייע לכם “לפתוח את הראש” לכיוונים שונים, יצרנו מונחון למסלולי הקריירה השונים הפתוחים בפני בוגרי התואר – מסלולים שחלקם דורשים לימודי המשך או התמחות, שאת חלקם תוכלו להמשיך מייד בסיום התואר ואפילו במקביל ללימודים.
1. פסיכולוג/ית
פסיכולוג הוא איש מקצוע המומחה באבחון ובהבנה של תהליכים נפשיים והתנהגותיים. על מנת לעסוק בפסיכולוגיה נדרש תואר שני בפסיכולוגיה ממוסד אקדמי מוכר, כאשר התואר הראשון יכול להיות בפסיכולוגיה או במדעי ההתנהגות – שתנאי הקבלה אליו מעט פחות נוקשים, והוא מהווה קרש קפיצה נוח יותר לקריירה בתחום.
2. יועצ/ת ארגוני
לבוגרי התואר ישנה אפשרות לעבוד גם כיועצות ויועצים ארגוניים. תפקידו של היועץ הארגוני הוא לבחון את אופן פעולתו של הארגון על מנת לשפר את התהליכים שקורים בתוכו, או בינו לבין סביבתו. אפשר לעבוד בתחום כשכירים בארגונים ובחברות, עבור חברות ייעוץ חיצוניות או כעצמאים. תהליך הייעוץ נמשך זמן מוגדר, שבמהלכו פוגש היועץ נושאי משרה שונים בתוך הארגון ובוחן את תהליכי העבודה, כדי לאתר כשלים ובעיות. יועצים ארגוניים משתמשים לעיתים קרובות במתודות של הנחיית קבוצות וניצול חוכמת ההמונים על מנת לגבש מסקנות שיעזרו לארגון וישפרו את התפקוד שלו.
3. יועצ/ת השמה
יועצי השמה “משדכים” בין עובדים לבין מקומות עבודה. לרוב, הם יעבדו עבור חברות השמה או חברות כוח אדם, שמעניקים שירות הן למחפשי עבודה והן לחברות שזקוקות לעובדים. יועץ השמה מאבחן את מחפשי העבודה, עורך הכוונה מקצועית, ועוזר למחפשי עבודה למצוא משרה המתאימה לכישוריהם וגם לצרכים של החברה. עזרה זו עשויה לכלול פעולות כמו סיוע בכתיבת קורות חיים, הכנה לראיונות ומרכזי הערכה ועוד. עבור חברות שזקוקות לעובדים, יועצי השמה עורכים ימי מיון וראיונות עבודה, מסננים קורות חיים וכותבים חוות דעת על מועמדים פוטנציאליים לעבודה.
4. יועצ/ת חינוכי/ת
ייעוץ חינוכי הוא מסלול המשך לתואר ראשון במדעי ההתנהגות. כדאי לדעת כי תפקיד היועץ החינוכי מורכב ומגוון, ומשתנה לפי אופי המוסד החינוכי שבו עובד היועץ. בישראל, יועצים חינוכיים בגני ילדים עוסקים בהדרכת הצוותים החינוכיים במגוון סוגיות חינוכיות, כמו הצבת גבולות והתמודדות עם קשיים נקודתיים בעבודה השוטפת. בחינוך היסודי והעל-יסודי, תפקיד היועץ, לרוב, הוא טיפול בקשיים נקודתיים של התלמידים, הנחיה והדרכת מורים והורים. לטיפול זה פנים רבות והוא עשוי לכלול גם פן מנהלתי – למשל עבודה מול מערכות ממשלתיות לצורך השגת אישורים להקלות במבחנים ותגבור פרטני, או פן חברתי – למשל בהתייחסות לבעיות הרגשיות, החברתיות או המשפחתיות של התלמידים.
5. מאבחנ/ת
מאבחנות ומאבחנים עוסקים בבחינת ההתנהגות של מועמדים בתהליכי גיוס. כדי לעשות זאת, הם מוסמכים לתחקר, להעביר שאלונים ולערוך מבדקים שונים. כך, למשל, המאבחנים בחברות השמה הם אנשי השטח האחראים על התשאול והצפייה במועמדים לעבודה. יועצי ההשמה (ע”ע) משתמשים בתוצאות התצפיות והמבחנים הללו על מנת לגבש את מסקנותיהם בנוגע למועמדים השונים. תפקידי אבחון נוספים עוסקים באבחון דידקטי, המאתר בעיקר את המקור לקשיים לימודיים, ובאבחון פסיכודידקטי, המתמקד באיתור קשיים קוגניטיביים ורגשיים של תלמידים. מאבחנים בתחומים האלה עוברים הכשרה ייעודית.
6. מדריכ/ה טיפולי/ת
מקצוע ההדרכה הטיפולית נועד לאנשים שרוצים לעבוד עם אוכלוסיות הזקוקות לעזרה מיוחדת. מדריכים טיפוליים עובדים עם קבוצות של ילדים, נוער וקשישים שחווים קשיים ומגבלות רגשיים, חברתיים, נפשיים או קוגניטיביים. העבודה מתבצעת במוסדות שונים: פנימיות, מרכזי יום, מועדונים, בתי אבות ועוד. המדריך הטיפולי מגיש סוגים שונים של עזרה בהתאם למוסד שבו הוא עובד: תמיכה חברתית ורגשית, טיפול באומנות, טיפול בבעלי חיים ועוד. כמה מן התפקידים של המדריכים הטיפוליים דורשים הכשרה נוספת. במקומות רבים, מלוּוה המדריך הטיפולי בצוות מקצועי שמדריך אותו בעבודה עם החניכים. מדובר בתפקיד מצוין עבור מי שרוצה “לטעום” מן הידע בתחומי הטיפול המקצועיים השונים.
7. מנהל/ת משאבי אנוש
בעבר, מנהלות ומנהלי משאבי אנוש היו אחראים על ניהול העסקת העובדים משלב קבלתם לעבודה ועד לסיום ההעסקה. כיום, קיימת תפיסה רחבה יותר של התפקיד ככזה האמון על רווחת העובדים מעבר לעניינים הטכניים. במקומות עבודה רבים קיימת הבנה כי רווחת העובד חשובה לתפקודו התקין של הארגון, ולכן, מחלקת משאבי האנוש, תחת פיקוחו של מנהל משאבי האנוש, הפכה לכתובת לפניות בנוגע למוגנות במקום העבודה, והיא אחראית על השתלמויות, פעילויות העשרה, גיבוש ופנאי, ובחלק מן הארגונים גם על שירותים מיוחדים, כמו מעונות יום וקייטנות לילדי העובדים. ידע במדעי ההתנהגות מסייע להבנת העובד וצרכיו.
8. מנחה קבוצות
מנחה קבוצות מסייע לקבוצות ולצוותים לממש את היעדים והמטרות שהציבו לעצמם באמצעות ניהול הדינמיקה הקבוצתית, יצירת שיח פורה, יצירת שייכות קבוצתית ועוד. מנחה הקבוצות מחזיק בידע תיאורטי ויישומי במגוון כלים שנועדו לנווט את הקבוצה ברגישות, תוך טיפול בקונפליקטים ובחילוקי דעות. במסגרת תוכנית “תואר פלוס” הייחודית למרכז האקדמי פרס, תוכלו ללמוד קורס ממוקד בהנחיית קבוצות במקביל ללימודי התואר במדעי ההתנהגות, ולקבל תעודה מקצועית נוספת.
9. מראיינ/ת
משרת מראיין היא בדרך כלל משרת כניסה לקריירה מתקדמת יותר בתחום המחקר או האבחון. תפקיד המראיין כולל, לרוב, ביצוע ראיונות טלפוניים או פרונטליים, על פי שאלות שהוגדרו מראש על ידי מבצעי המחקר או הארגון המעסיק. מראיינים עובדים בחברות השמה, במחקר המדעי במוסדות אקדמיים, בחברות סקרים ובמחלקות הביקורת הפנימית ומשאבי האנוש בארגונים שונים.
10. סוציולוג/ית
סוציולוג חוקר את ההתנהגות האנושית בהקשר חברתי. בישראל, על מנת לעסוק בסוציולוגיה נדרש תואר שני ממוסד אקדמי מוכר, וגם כאן – תואר ראשון במדעי ההתנהגות מהווה קרש קפיצה נוח לקראת קריירה כסוציולוג/ית. המחקר הסוציולוגי עוסק בהתנהגות האנושית בהקשרים של חינוך, בריאות, שוק העבודה, תקשורת, הגירה ועוד. סוציולוגים מועסקים, לרוב, במוסדות מחקר אקדמיים, ציבוריים או פרטיים.
11. מאמנ/ת אישי/ת (קואצ’ר/ית)
קואצ’ר או מאמן מסייע לאנשים ליצור שינוי בחייהם בעזרת הדרכה וטיפול ממוקדים וקצובים בזמן. הקואצ’ר מטפל בעיקר באמצעות שיטות התנהגותיות. תהליך האימון הוא תהליך קצר ומוכוון תוצאות. ברוב תהליכי האימון לא ניתן מענה עמוק לבעיות נפשיות או ניתוח מקיף שלהן, ואלו נעשים רק במידה הנדרשת ליצירת השינוי המבוקש.
12. אנתרופולוג/ית
אנתרופולוג הוא, בתרגום חופשי, “חוקר אנושות”. אנתרופולוגים חוקרים כמה תחומים מרכזיים, ביניהם תרבויות ועמים, שפות ותפקידן החברתי, התפתחות המין האנושי והתנהגות בתוך קבוצות אוכלוסייה מובחנות. אנתרופולוגים מנהלים מחקרים בתוך מוסדות אקדמיים ומוסדות מחקר אחרים, פרטיים וציבוריים. בישראל, על מנת לעסוק באנתרופולוגיה נדרש תואר שני ממוסד אקדמי מוכר, ובוגרי התואר הראשון במדעי ההתנהגות הם מועמדים טבעיים ללימודי תואר שני באנתרופולוגיה.
13. רכז/ת גיוס
רכזי גיוס עובדים במחלקות משאבי האנוש של ארגונים וחברות ואחראים על גיוס עובדים מתאימים לחברה. לצורך כך, רכזי הגיוס מפרסמים מודעות “דרושים”, יוצרים קשר עם מכוני גיוס והשמה חיצוניים, ממיינים קורות חיים ומראיינים – טלפונית או פרונטלית. הכשרה במדעי ההתנהגות מהווה יתרון בקבלה למשרת רכז/ת גיוס, כיוון שהיא מסייעת בהבנת הפונים למשרות השונות ובהתאמת האדם הנכון לתפקיד הנכון.
לסיכום, תואר במדעי ההתנהגות יכול לנתב אתכם למגוון רחב של מסלולי קריירה, כיוון שהוא מעניק בסיס רחב הקשור להתנהגות האנושית, ומקנה ידע וכלים המתאימים למגוון תחומים ומשרות בשוק העבודה.
המרכז האקדמי פרס איתכם גם אחרי התואר!
המרכז האקדמי פרס השיק את פלטפורמת אינפיניטי, ספריית קורסים מקוונת חינמית לסטודנטים ולבוגרים של המרכז האקדמי פרס עם התכנים החדשניים ביותר. הסטודנטים לא רק מקבלים תואר אקדמי, אלא גם ערך מוסף של למידה מתמשכת שמבטיחה שתמיד תהיו צעד אחד קדימה. אינפיניטי מבטיחה שההשכלה שלכם לא תסתיים עם סיום התואר, אלא תמשיך להתפתח ולצמוח יחד איתכם לכל אורך הקריירה.
בין הקורסים השונים תוכלו למצוא קורס ניהול זמן ופרודקטיביות, שיווק דיגיטלי, ניהול קריירה בעולם החדש ועוד!
להרשמה לאינפיניטי לחצו כאן>>