בשנים האחרונות זוכה עולם הייעוץ והפיתוח הארגוני לצמיחה מהירה. שורשי המקצוע נעוצים בתחילת עידן התיעוש, כאשר מפעלים וארגונים גדולים נזקקו לפיתוח שיטות עבודה סדורות ולניהול יעיל של אלפי עובדים, אך תרומתם של היועצים הארגוניים התעצמה לאין ערוך בעשורים האחרונים, ונחוצה הרבה יותר בימים אלה, של שינויים דרמטיים בארגונים.
פרופ’ ליעד ברקת-בוימל, היא ראש החוג לייעוץ ופיתוח ארגוני במרכז האקדמי פרס. מאחוריה עומד ניסיון רב בתחום משאבי האנוש והייעוץ הארגוני, כמו גם כיועצת ארגונית לחברות מובילות במשק הישראלי
מדוע זינק הביקוש ליועצים ארגוניים בתקופה של שינויים ומשברים? שוחחנו עם פרופ’ ליעד ברקת בוימל כדי לקבל את התשובות.
ליעד, למה לי ללמוד תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני?
התכנית לתואר שני במרכז האקדמי פרס היא אחת התכניות המתקדמות ביותר שאפשר למצוא כיום באקדמיה. כראיה, בוגרי התכנית שלנו נמצאים כיום בעמדות מפתח בחברות המובילות בישראל:מחברות ייעוץ, דרך ניהול משאבי אנוש בארגונים מסקטורים שונים, ועד לתפקידי מפתח שונים כיועצים עצמאיים, יועצים פנים ארגוניים ובעלי תפקידים שונים בפיתוח ההון האנושי.
הלימודים לתואר נחלקים בין שלושה תחומים: לימודי ליבה- כמו שינוי ארגוני וניהול עסקי. קורסים מתקדמים- כמו עולם העבודה העתידי, וקורסים המקנים כלים מעשיים- כמו הנחיית קבוצות וייעוץ אישי למנהלים. התוכנית כוללת גם התמחות מעשית משמעותית, פרקטיקום, שבמסגרתה חווים הסטודנטים תהליך ייעוץ בארגונים גדולים, עם הנחיה של סגל המרצים שלנו, בחברות המובילות במשק הישראלי: קבוצת פוקס של הראל ויזל, חברת הבנייה אזורים, חברת האופנה עדיקה ועוד.
נשמע מרשים. את יכולה לתת דוגמה לניסיון שרוכשים בתכנית ההכשרה?
כמובן, סטודנטים שמבצעים את הפרקטיקום עוסקים בסוגיות כגון עבודה היברידית – כיצד להגדיר ולנהל את מדיניות העבודה ההיברידית בארגון בצורה הטובה ביותר, או לדוגמא פרוייקטים של סטודנטים בנושא של בניית תהליך ה-Onboarding, השתלבות של עובדים חדשים בארגון ועוד הרבה פרוייקטים משמעותיים שסטודנטים מבצעים בארגונים בפועל. סטודנטים שעוברים תהליך כזה, על כל שלביו, יוצאים עם ניסיון ובטחון רב יותר לשוק העבודה .
אילו עוד כלים מעשיים אתם מספקים לסטודנטים?
השקנו תכנית מיוחדת שנקראת MentorHR. זוהי תכנית שבה מלווים בכירים בעולם הגיוס ומשאבי האנוש בחברות המובילות במשק את הסטודנטים שלנו ומדריכים אותם להתפתחות מקצועית בתחום, ממש מלמדים את רזי המקצוע.
המטרה של התכנית כפולה: ראשית, כמו שכבר הזכרתי, לתת לסטודנטים שלנו כלים להצלחה בעולם התעסוקה ושנית, ולא פחות חשוב, לתת לסטודנטים השראה. כשסמנכ”ל משאבי האנוש של שטראוס או סודה-סטרים מספר לך בשיחה אתה מגיע מוכוון יותר למקום שאתה רוצה לתפוס בשוק העבודה.
קורס נוסף שאנחנו מציעים השנה הוא “קולות מהשטח” בשיתוף עם חברת הייעוץ הגלובלית דלויט, בו יועצים בכירים מהחברה מגיעים אלינו ומשתפים את הסטודנטים במקרים ובתהליכים מתקדמים בתחום הייעוץ בנושאים מגוונים ועדכניים, עם דגש על שילוב של טכנולוגיות מתקדמות בארגונים לצד הגורם האנושי בארגון.
ומה עם ההייטק? זה לא המקום שאליו כולם רוצים להגיע?
נכון, המון סטודנטים באים מוכוונים לעבודה בהייטק ואכן בהיי טק מונהגות פרקטיקות משאבי אנוש וייעוץ- ארגוני מתקדמות ביותר. לכן, בנינו קורס ייחודי יחד עם העמותה למשאבי אנוש שמכשיר את הסטודנטים בשני תחומים מאד מבוקשים: מיומנויות ניהול משאבי אנוש בהייטק- שמכין את הסטודנטים לעולם התעסוקה החדש. לדוגמה: פתרון בעיות מורכבות בשיטות החשיבה העיצובית, ניהול היברידי וניהול מרחוק, ניתוח דאטה בעולם ההייטק ועוד. והקורס השני נקרא ניהול גיוס טכנולוגי בהייטק- והוא קורס מקיף שמכשיר את הסטודנטים לקראת קריירה כמנהלי גיוס בהייטק.
בואי נדבר על “תואר פלוס” המדובר. מה זה בדיוק?
מסלול “תואר פלוס” הוא מסלול ייחודי למרכז האקדמי פרס, שבמסגרתו יכולים הסטודנטים לרכוש מיומנויות פרקטיות בנוסף על לימודי התואר, ולקבל תעודה מקצועית נפרדת, שנותנת להם יתרון משמעותי בשוק העבודה. הלימודים במסגרת “תואר פלוס” מתקיימים במקביל ללימודי התואר
יש מספר קורסים ומיומנויות שאפשר לרכוש: תעודה בניהול למידה דיגיטלית בארגונים, תעודת בהנחיית קבוצות, תעודת ניהול משאבי אנוש בשיתוף עם העמותה לניהול משאבי אנוש בישראל, תעודה בייעוץ אישי למנהלים, תעודה בייעוץ אסטרטגי, וכן תעודה בניהול צוותים בארגון ובשטח. כל הקורסים מאוד פרקטיים, ומעניקים ערך מוסף ליועצים ארגוניים ואפשרויות תעסוקה לבוגרי התואר.
לקראת סיום: למי היית ממליצה ללמוד תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני?
לבוגרי תואר ראשון שמעוניינים לעסוק בייעוץ ופיתוח ארגוני, לעובדים בתפקידי הובלה בארגונים שרוצים לרכוש כלים פרקטיים להנעת אנשים ותהליכים בארגון, ולבוגרי תואר ראשון שרוצים למצב את עצמם טוב יותר בעולם התעסוקה. מאחר שהלימודים עוסקים גם בתחום הרחב של משאבי אנוש, המסלול שלנו מוכר ע”י העמותה לניהול משאבי אנוש בישראל, מה שמעניק יתרון נוסף לבוגרים שלנו על פני בוגרי מסלולים מקבילים.
שאלה לסיכום: מה החלק הכי טוב במקצוע?
מלבד הסיפוק שיש בלתכנן וללוות שינוי מהותי בארגונים, אני אוהבת את זה שאפשר לקחת את הייעוץ הארגוני להמון כיוונים. יש סל מלא אפשרויות וכל אחד יכול לפתח את החוזקות והיכולות שלו במקצוע. אפשר לעסוק בייעוץ ברמת המאקרו – ייעוץ אסטרטגי ושינוי תהליכים כלל ארגוניים, וברמת המיקרו – ייעוץ אחד על אחד למנהלים, בסדנאות ובהנחיית קבוצות בארגון ועוד. מה שהכי חשוב כדי להצליח, ואת זה למדתי מהסטודנטים שלי, זה נחישות. מי שאומר “אני עושה את זה”, לומד, רוכש את הכלים המתאימים והולך עם זה עד הסוף – מצליח. ראיתי את זה אצל בוגרים שלנו שהשתלבו בהצלחה יתרה במקצוע, ואני באמת מאמינה שזהו המפתח העיקרי להגשמה.