סטודנטים רבים חשים שאינם מצליחים תמיד להתרכז במהלך ההרצאות, בלמידה לקראת מבחנים ובמהלך המבחנים עצמם. חלק מהם מתארים תחושה של בלבול, חרדה ותסכול על אף שהם שקדו על החומר הלימודי והתכוננו כיאות לבחינה. כיצד ניתן לדעת אם מדובר בחשד להפרעת קשב וריכוז שאותה יש לאבחן ובה יש לטפל או שמדובר במתח, עייפות וחרדה זמניים?
סימנים לזיהוי הפרעת קשב וריכוז
הינה כמה סימנים במאפייני התנהגות סטודנטים המרמזים על חשד להפרעת קשב וריכוז. באם אתם חשים חלק מתסמינים אלה, מומלץ לפנות לאבחון נוירולוג או פסיכיאטר מומחה בתחום:
- קושי בתשומת לב לפרטים, לדוגמה: אי התייחסות לסימנים חשבוניים בתוך משוואה או נוסחה.
- קושי בביצוע משימה מתחילתה עד סופה ברצף.
- קושי בהבנת שאלות או הוראות במבחן.
- קושי בשמירה על קשב מתמשך במהלך ההרצאות.
- נטייה להשתעמם בקלות.
- נטייה להתרכז בתחום עניין אחד בלבד, או נטייה לפרפקציוניזם.
- קושי להתרכז במהלך קריאה, כתיבה או שיחה.
- נטייה למוסחות ובריחה לגירויים חיצוניים בקלות או מחשבות פנימיות שאינן נושא השיחה או העניין.
- נטייה לשכוח משימות חשובות כגון הגשת עבודה, מועדי מבחנים, זמני הגעה לשיעורים וכדומה.
- נטייה לדחיינות וקושי בניהול זמן.
- נטייה לשכחת חפצים חשובים כמו מפתחות, משקפיים, מחשבון.
- חוסר מנוחה או תנועה מתמדת.
- אימפולסיביות: נטייה לענות על שאלות מהר מבלי להשקיע מחשבה או בדיקה חוזרת.
- התפרצות לדברי המרצה מבלי לקבל פנייה.
- נטייה לדברנות יתר.
- קושי ברכישת שפות זרות.
- קושי בחשיבה מתמטית.
- קושי בקבלת החלטות.
- קושי בדחיית סיפוקים.
אבחון קשב ממוחשב – moxo
במסגרת מרכז רעו"ת הפועל במרכז האקדמי פרס, מתבצע אבחון קשב ממוחשב (moxo) הבודק ארבעה מדדים היכולים להעיד על הפרעת קשב וריכוז:
מדד הקשב attention)): משקף ריכוז או מאמץ לאיתור גירוי ולתגובה אליו כנדרש. זהו היבט חשוב על תהליך עיבוד המידע החושי.
מדד התזמון (timing): משקף את היכולת לבצע את המשימה ולהגיב כנדרש, במסגרת זמן מוגדר.
מדד האימפולסיביות (impulsiveness): פעולה ללא מחשבה תחילה. מדד זה משקף את היכולת לווסת את הדחפים ולמנוע תגובה בזמן הופעת אלמנט שלילי.
מדד ההיפראקטיביות (hyperactivity): פעלתנות יתר או חוסר שקט תנועתי המעידים על הימנעות או פעילות יתר לא רצויה.
במידה שאחד מהמדדים חורג מהנורמה ניתן לקבוע שישנם סימנים המעידים על הפרעת קשב וריכוז והסטודנט מופנה לאבחון מעמיק של נוירולוג או פסיכיאטר ולטיפול על פי ההמלצות.
אובחנתי כסטודנט בעל הפרעת קשב וריכוז: מה עכשיו?
ניתן לשפר תפקודי קשב וריכוז באמצעות אימון קוגניטיבי התנהגותי המכיל הקניית מיומנויות בניהול עצמי והתמודדות עם חרדת מבחנים.
סטודנטים אשר פנו למרכז רעו"ת לאבחון ראשוני ולקבלת סיוע מעידים כי המודעות להפרעת הקשב והטיפול בה העלו את ההתמדה ביכולת הלימודית ואף את הישגיהם.
רונית מנדלבליט, מאבחנת דידקטית ורכזת הנגשה אקדמית במרכז האקדמי פרס