מאת: רונית מנדלבליט
התהליך הזה חוזר על עצמו בכל פעם מחדש: בתחילת שנת הלימודים מגיעים הסטודנטים חדורי מוטיבציה ללמוד ולהצליח. הם לא מפספסים אף הרצאה, מסכמים במהלך השיעורים, מכינים עבודות ותרגילים ומשקיעים זמן ומאמץ בלמידה לקראת מבחני סוף הסמסטר.
ואז מגיע הסמסטר השני. נקודת שבר. הסטודנטים חשים לאות לאחר תקופת המבחנים ומתקשים לגייס כוחות מחודשים בלימודים. חלק מהסטודנטים אף חוו אי הצלחות במבחנים, מה שגורע עוד מרמת המוטיבציה להמשך.
כיצד ניתן לחדש את ההנעה ללמידה, ולא פחות חשוב, כיצד ניתן לחוש הנאה מחודשת מהלמידה גם באמצע שנת הלימודים ואף בסופה?
הנאה שיוצרת הנעה
הנעה והנאה הם שני מושגים השזורים זה בזה: כאשר סטודנט נהנה מהלמידה, הדבר מניע אותו להצלחה. ההצלחה יוצרת בתורה הנאה חדשה והגלגל ממשיך.
הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על גחלת ההנאה מהלמידה, המניעה ללמוד ולהצליח:
- זכרו מנין באתם ולאם אתם הולכים: אף אחד לא הכריח אתכם ללמוד את התחום שבו בחרתם. זו בחירה שלכם והיא נעשתה לאחר מחשבה שהתחום מעניין אתכם או שתרצו לעסוק ולהתפתח בו. אם תשננו לעצמכם את היעד: “מה הביא אותי לבחירת המקצוע ומה אני רוצה לעשות בעתיד?” הדבר יסייע לכם להביט אל מעבר לקושי הרגעי, אל היעד הסופי, ו”להצית” מחדש את הרצון ללמוד.
- ללמוד ביחד: סביבת חברים לומדת מניעה גם היא את חדוות הלמידה. גבשו קבוצת חברים האוהבים ללמוד ורוצים להצליח או הצטרפו אל קבוצה קיימת. מהר מאוד תגלו שהאווירה מידבקת ותמצאו עצמכם נהנים ללמוד בצוותא.
- שמירה על מסגרת לימודים רציפה: היו מודעים לכך שהתעייפתם בסמסטר הראשון ושכתוצאה מכך יש בכם נטייה טבעית לדחיינות ולהימנעות מביצוע משימות. לכן, הקפידו להגיע לכל ההרצאות ולבצע את כל המטלות. משמעת עצמית מסייעת בהגברת המוטיבציה ללמידה.
- לא להיבהל מהישגים מאכזבים: אל תיתנו להישגים מאכזבים בסמסטר הראשון לשבור אתכם. אמצו לכם דיבור פנימי חיובי שיזכיר לכם שאתם מסוגלים להצליח במבחנים הבאים. אל תשכחו שבניגוד למבחני הסמסטר הראשון, במבחני הסמסטר הבא אתם כבר למודי ניסיון של חוויית המבחנים, אתם יכולים להבין יותר במה טעיתם ואילו אסטרטגיות למידה כדאי לאמץ כדי להצליח טוב יותר.
- לא להתלהב מדי מהישגים מעולים: סטודנטים שהישגיהם נמצאו גבוהים במהלך הסמסטר הראשון עלולים ליפול לשאננות שעלולה להזיק להם. הם נוטים לחשוב שהישגיהם הטובים יחזרו על עצמם ושאין צורך להמשיך ולהשקיע. זוהי טעות נפוצה שעלולה להפיל אתכם בסמסטר ב’.
- חזרו על החומר הנלמד לאחר כל שיעור: מומלץ לחזור על החומר הנלמד לאחר כל הרצאה ולסמן את הנקודות שנותרו לא מובנות או לא ברורות. פנו למרצים לבירור הנושאים הלא מובנים ואל תחכו עם חוסר בהירות עד סוף הסמסטר. השאיפה להבין והדבקות במשימה ייצרו הרגלים נכונים.
- התבוננות עצמית: התבוננות עצמית היא חשובה כדי לעשות חשבון נפש במה היינו טובים ובמה עלינו להשתפר לקראת בחינות סוף השנה. האם נוח לי ללמוד לבד או עם חברים? האם לסכם בהרצאות או להשקיע בהקשבה? האם טוב לי ללמוד בבית או בספרייה? מה אני יכול לעשות כדי להפחית לחץ לפני מבחן?
לסיום, זכרו: תקופת הלימודים אינה חוזרת אך תמיד תזכרו אותה. נסו ליהנות מתקופה זו, להפיק למידה, להתקדם ולהתפתח בתחום האישי והמקצועי.
הכותבת הנה מאבחנת דידקטית מוסמכת ורכזת הנגשה אקדמית במרכז רעו”ת, המרכז האקדמי פרס.