בשנים האחרונות יש ביקוש גדול לתארים שמעניקים השכלה רחבה עם התמחות ספציפית. כך, רבים מגיעים ללימודי תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות בשיווק בגלל התדמית היוקרתית של התחום, אך כאשר מגיעים לרגע האמת – לא יודעים בדיוק באיזו דלת מקצועית להיכנס, דווקא בשל ההיצע המגוון העומד לפניהם.
עבודה בעולמות השיווק והפרסום דורשת יצירתיות, מקוריות וחשיבה מאומצת. מהפכת המידע הובילה לכך שחלק גדול ממשאבי השיווק והפרסום עברו לעולם הדיגיטלי – לאתרי האינטרנט ולרשתות החברתיות, וכך, נוסף על שלל התפקידים שכבר היו בתחום, נוצרו עוד כמה תפקידים ייחודיים. אם אתם לפני, במהלך או אחרי תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות בשיווק אך מתקשים להבין מי נגד מי, הגעתם למקום הנכון: הכנו עבורכם מילון מונחים תמציתי למסלולי הקריירה השונים בעולמות השיווק והפרסום.
רגע לפני שנתחיל – מה בין שיווק לפרסום?
מדובר בתחומים חופפים, אך לא זהים במשמעותם. שיווק הוא התחום שבו עוסקים בין השאר בחשיבה כיצד לקדם מכירות באמצעים שונים, כמו ניתוח ומחקרי שוק, כך שהמוצרים/השירותים יגיעו לידי קהל היעד – הצרכנים. בתחום השיווק עוסקים בחשיבה על אסטרטגיה כללית, על תדמית של חברות או ארגונים ועל המיתוג שלהם. עולם הפרסום הוא רק נגזרת אפשרית אחת של תחום השיווק, ובו עוסקים בתיווך מוצרים/שירותים לקהל היעד באמצעות כלים ומדיומים שונים. אם נדמה את תחום השיווק לעץ, אזי פרסום יהיה אחד מהענפים שלו, ולצידו יהיו ענפים נוספים שבאמצעותם אפשר לשווק את המוצר/השירות לצרכן.
שיווק ופרסום – תפקידים ומסלולי קריירה מרכזיים
אנליסט/ית (פרסום ושיווק)
אנליסט שיווקי הוא חלק ממחלקת השיווק של ארגון או חברה, ותפקידו לשפר ולייעל את המהלכים השיווקיים והפרסומיים של הארגון שמעסיק אותו. אנליסט השיווק מבצע מחקרים ומנתח מידע שמתקבל ממקורות שונים, במטרה לחלץ ממנו תובנות והמלצות שיווקיות לארגון. נוסף על כך, הוא גם מנטר את מאמצי השיווק והפרסום שכבר נעשים בארגון או בחברה, במטרה לייעל אותם.
ניהול וכתיבת תוכן (שיווק)
כותב תוכן בהקשר של עולם השיווק והפרסום הוא אדם שמתמחה בכתיבה. מטבע הדברים, הכתיבה תהיה לרוב בעלת אופי שיווקי, עיתונאי או מגזיני ופחות סיפורי/אומנותי. כותב התוכן עוסק בכתיבת תכנים המשרתים את הארגון שעבורו הוא פועל, כחלק מתוכנית השיווק. לרוב, הכתיבה תדרוש גם יכולת מחקר וארגון ידע לצורך יצירת התכנים. כותבי תוכן יכולים לעבוד כעצמאים או כשכירים בחברות המספקות שירותי תוכן או עוסקות בפרסום וביחסי ציבור.
מנהל/ת מדיה חברתית (פרסום ושיווק)
מנהל מדיה חברתית (מנהל סושיאל) הוא תפקיד מפתח במחלקות אינטרנט ושיווק דיגיטלי בחברות ובארגונים. תפקידו בארגון הוא להיות אחראי על תפעול וניהול שוטף של ערוצי התקשורת של הארגון ברשתות החברתיות – למשל, דף הפייסבוק או עמוד האינסטגרם, וחשבון הטיקטוק, היוטיוב והלינקדאין הרשמיים של הארגון. למעשה, הוא אחראי על הנוכחות של החברה/הארגון במדיה החברתית.
מנהל מותג (פרסום ושיווק)
מנהל מותג אחראי על שיווק קבוצת מוצרים או מוצר בודד של חברה שנמצאים תחת אותו מותג, תוך מחשבה על התחרות מול מותגים מתחרים אחרים באותה קטגוריה. תפקידו לתכנן אסטרטגיה שיווקית הכוללת את נראות המותג, עולם התוכן המלווה אותו, עריכת מחקרי שוק, בניית תוכניות עבודה שנתיות הכוללות בין השאר עבודה מול משרדי פרסום, אנשי קידום מכירות או מפיקי אירועים, ביסוס התדמית וניהול המסרים, וכן יצירת קמפיינים פרסומיים, השקות ומבצעים. התפקיד כולל גם מעקב אחר רווחי המותג ודו”חות מכירות, וכן ניהול מאגרי נתונים שמהם יופקו לקחים בנוגע לפעילות השיווקית סביב המותג. ניהול מותג דורש הבנה של צורכי השוק באמצעות מחקר שוק ובניית אסטרטגיה, והוא בדרך כלל נמצא בתחום האחריות של מחלקת השיווק בחברה.
מנהל/ת קמפיינים (פרסום ושיווק)
מנהל קמפיינים ממומנים (Pay Per Click Manager) הוא אדם המופקד על ניתוח יעילות קמפיין פרסומי באינטרנט ומדידת הביצועים שלו, באמצעות ניתוח דפוסי ההתנהגות של הגולשים. PPC – Pay per click הוא מודל הפרסום הממומן החשוב והנפוץ ביותר באינטרנט. במודל זה עובדות מערכות הפרסום של גוגל, פייסבוק וחברות מובילות אחרות. מדובר במודל תמחור עבור קמפיין ממומן שאמור לייעל את תוצאות הקמפיין. התשלום על הקמפיין ידוע מראש, והלקוח משלם רק עבור ה”הקלקות” שאמורות למשוך את קהל היעד הרלוונטי.
מנהל/ת שיווק (שיווק)
מנהל השיווק אחראי מבחינה מקצועית על פיתוח הפעילות השיווקית של החברה בקשר למוצר או קבוצת מוצרים. תפקידיו כוללים מחקר, בחירת מוצר, הערכת פוטנציאל המכירות שלו, פילוח השוק וניתוח שוק המטרה (קהל היעד; הסביבה העסקית המיועדת למימוש הפעילות העסקית). לאחר שנקבע שוק המטרה, מנהל השיווק אחראי לקביעת אסטרטגיות השיווק ובקרת התוצאות.
מקדם/ת אתרים (פרסום ושיווק)
מקדם אתרים (SEO – Search Engine Optimization) הוא איש מקצוע שתפקידו לסייע לאתרים להתקדם במעלה התוצאות האורגניות במנועי החיפוש באינטרנט (בדרך כלל גוגל). עבודתו כוללת בדרך כלל תיקון תקלות ושגיאות של בוני האתר בנוגע למבנה שלו, וכן שימת דגשים על חלוקה נכונה של קטגוריות ותתי־קטגוריות של דפים, ושיבוץ מילות מפתח רלוונטיות בתוכן, כך שדפי האתר יקודמו בתוצאות החיפוש.
פלנר/ית (פרסום ושיווק)
פלנר במשרד פרסום הוא אדם שתפקידו לבנות מותגים באמצעות הבנה ואפיון של קהל היעד ופילוח השוק, ניתוח מחקרים איכותניים וכמותניים וזיהוי טרנדים. הפלנר מסתכל על הנתונים מנקודת מבטו של הצרכן, לוקח את כלל הנתונים והתובנות שהתקבלו מתוך המחקרים והמגמות שזיהה, והופך אותם לאסטרטגיה פרסומית שמתווה את עבודת הקריאייטיב על התוצר הפרסומי.
רעיונאי/ת | קופירייטר/ית (פרסום ושיווק)
רעיונאי (קופירייטר) הוא אדם שתפקידו לספק רעיונות יצירתיים עבור המאמץ הפרסומי, ולהמציא עבור הארגון/החברה מסרים קליטים ושנונים המותאמים לקהל היעד שאליו מעוניינים לפנות. עבודת הקופירייטר דורשת יצירתיות, ולא פעם גם חשיבה אומנותית. תמהיל התפקיד של קופירייטר ישתנה ממקום עבודה אחד למשנהו, אך לרוב תכלול העבודה גם כתיבה של טקסטים שונים, כמו תסריטים לפרסומות ולתשדירים וטקסטים פרסומיים אחרים. ישנם תחומי עשייה החופפים לתפקידו של כותב התוכן, אך הדגש אצל קופירייטר הוא הקריאייטיב.
תקציבאי/ת (פרסום ושיווק)
בעולם הפרסום, תקציבאי הוא מי שאחראי לטפל ביחסים בין משרד הפרסום ללקוחות. תפקידו הוא להעביר רעיונות ובקשות של הלקוח לנוגעים בדבר במשרד, ולהציג את תוצאת עבודת משרד הפרסום ללקוח. בין השאר, הוא יכול להמליץ על עזרים שיווקיים במסגרת הקשר עם הלקוח. התפקיד של תקציבאי הוא בעצם כפול – מצד אחד הוא צריך לדאוג ללקוח עצמו ולנהל את התקציב שלו במשרד הפרסום, ומצד שני – לדאוג לתועלת של המשרד, ולוודא שהלקוחות יהיו מרוצים לאורך זמן וימשיכו להפקיד את תקציב הפרסום שלהם בידי המשרד.
לסיכום
תחומי השיווק והפרסום הם תחומים ענֵפים ומרתקים. הם מכילים מגוון תפקידים ומשרות בעלות אופי ייחודי ושונה, וקריירה בתחומים הללו תאפשר לכם ללמוד לא מעט על מאחורי הקלעים של התעשיות הגדולות בעולם. במסלול לתואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות בשיווק דיגיטלי – אצלנו, במרכז האקדמי פרס – תרכשו ידע מעשי ותעודה מקצועית שיאפשרו לכם השתלבות בטוחה בתעשייה.
*הכתבה כתובה בלשון זכר אך מתייחסת לשני המינים.