מסלול החברות במרכז האקדמי פרס מכניס אל תוך האקדמיה את החברות המובילות במשק במגוון תחומים, ומאפשר להן להעביר קורס אקדמי שלם שנבנה ומועבר על ידן. בין החברות המשתתפות השנה במסלול הייחודי: שירותי בריאות כללית, לאומית שירותי בריאות, המרכז הרפואי קפלן, UMD Digital, רן רהב תקשורת ויח”צ ואיילון בית השקעות.
רני רהב, הבעלים והיו”ר של משרד היח”צ הנודע בישראל, ישב איתנו לשיחה על החיבור המעניין הזה בין אקדמיה לעולם הקריירה. רני רהב הוא בעלים ויו”ר של חברת “רן רהב תקשורת ויח”צ”. משרדו של רהב מייצג כ-170 חברות מהמובילות במשק (ביניהם: אל על, שופרסל, שטראוס, סלקום, תדיראן, ישראכרט, מלונות דן, ויסוצקי, קרן מנדל, גינדי, יפאורה תבורי ועוד.)
מטרת הקורס “ניהול יחסי ציבור ומשברים” של מסלול החברות, היא לאפשר לסטודנטים להכיר מקרוב את עולם יחסי הציבור. התכנים בקורס יועברו על ידי אנשי יחסי הציבור והמדיה הבכירים של חברת רהב תקשורת וחברת הבת רהב מדיה, משלל תחומים – שוק ההון, אופנה, שיווק-צרכנות, חינוך-אקדמיה, תיירות ותעופה ועוד.
“כבר בגיל 13 ידעתי שזה מה שמעניין אותי לעשות כשאהיה גדול”
“יום אחד ברהב תקשורת הוא כמו שנה במשרדים אחרים. ביום ממוצע אנחנו יכולים לעבור בקלות חמש מסיבות עיתונאים או השקות”
את המשרד הקים רהב בגיל 27, לאחר שמילא שני תפקידים ברשת מלונות דן, ועם השנים הפך המשרד לאחד ממשרדי היח”צ הגדולים והמובילים בישראל. אבל אנחנו רצינו לפתוח את הריאיון דווקא ברגע אחר.
רני, מה היה הרגע שבו הבנת שתקשורת ויחסי ציבור הם התחום שלך?
כבר בגיל 13, כשהגעתי לגיל בר המצווה, ידעתי שזה מה שמעניין אותי לעשות “כשאהיה גדול”. יש לי המזל לעבוד בתחום שבחרתי, שאני אוהב ושאני מרגיש בו מסופק.
כיום, אחרי יותר מ-25 שנים מאז שפתחת את המשרד, אתה מגיע לעבודה עם אותן אנרגיות?
בדיוק אותו דבר, ואף עוד יותר מהיום הראשון.
מה בקריירה הזו גורם לך להישאר עם האנרגיות האלה?
אני אוהב שבכל יום קורה משהו חדש. נושא חדש עולה על סדר היום, צומחת בעיה חדשה להתמודדות, יש עולם חדש לגלות, דרך חדשה לבחון, ושיום אחד ברהב תקשורת הוא כמו שנה במשרדים אחרים, כאשר ביום ממוצע אנחנו יכולים לעבור בקלות חמש מסיבות עיתונאים או השקות. כל יום עובר כל כך מהר, ולא משנה עד כמה הוא אינטנסיבי ומורכב – תמיד הצוות שלי ואני מוצאים יחד את הדרך, ולמחרת – הכול מתחיל מחדש. אני תמיד אומר לעובדים שלי – לא לעולם חוסן. קל יותר להגיע לפסגה מלהישאר בה, ואנחנו עובדים קשה מאוד ובאופן יצירתי בכדי לשמור על הגחלת ולהמציא את עצמנו בכל יום מחדש.
“אנחנו מנווטים בזהירות מול התקשורת המסורתית והרשתות החברתיות”
אין כיום תואר ראשון ב”יח”צ”. אז איך בעצם נכנסים לתחום? איך, למשל, אתם מקבלים עובדים לעבודה אצלכם במשרד?
תואר ראשון ושלוש שנים עבודה ביח”צ בחברה מתחרה הם כרטיס הכניסה ההתחלתי לרהב תקשורת. לאחר מכן עוברים תקופת חפיפה, לרוב מול כמה מנהלים בחברה, בכדי לחוש את השטח מכמה זוויות וסגנונות ניהול והתמודדות, ואז מקבלים את המושכות לנהל מחלקה מגוונת, משלל תחומים: צרכנות, תיירות, תעופה, אופנה, שוק הון, טכנולוגיה, חינוך, קוסמטיקה ועוד, בליווי צמוד שלי ושל הילה רהב, מנכ”ל החברה.
“קל לי מאוד להבחין מתי נושא מסוים טופל לעילא ע”י משרד יח”צ, או התנהל מעצמו. בעולם המהיר והמתוחכם של היום, אני חושב שתקשורת נכונה מתנהלת בתיווך מקצועי שכזה”
כיצד תחום היח”צ השתנה בעקבות מהפכת הרשתות החברתיות ומה האתגרים שיש כיום בפני משרדי יח”צ?
עולם היח”צ השתנה מאוד והתאים את עצמו למצב הקיים. יתרה מכך, יש אפילו ממשקים רבים וסינרגיה בין התחומים. פוסטים הופכים במהרה למשבר תקשורתי, מנגד, משבר תקשורתי מתלקח בשניות ברשת. אנחנו מנווטים בזהירות מול התקשורת המסורתית והרשתות החברתיות. בעולם שכזה חייבים ניטור מהיר, תגובה בזמן אפס וסנכרון מקסימלי מול כל המערכות.
בעבר התייחסת לכך שמשרד יחסי ציבור צריך לשרת שני “מסלולים”: לא רק ליחצ”ן החוצה, אלא להיות גם זה שעומד מול הלקוח, ומסביר לו את התהליכים והלכי הרוחות בציבור. תוכל להסביר?
שני המסלולים הללו משיקים ומשלימים יחד זה את זה. לעיתים, קורים דברים בהלך הרוח הציבורי שהלקוח לא מבין עד הסוף, כשהוא עסוק בניהול החברה, ואולי פחות מחובר לשטח. לנו יש את היכולת לראות את כל הצדדים המעורבים – הצרכן, הלקוח, העיתונאי – ולייצר שיח נכון, מדויק ומותאם בין כולם.
“הסטודנטים יוכלו לטעום מהחיים ברהב תקשורת באמצעות כמה ממנהליי הבכירים והוותיקים ביותר, כאלה שלאורך השנים התנסו בהשקות בשלל תחומים, במשברים ובהשקות מהחשובות בארץ ובעולם”
בראיונות קודמים אתך התייחסת לכך שבעידן המידע הזמין פשוט אסור לשקר. איך זה בא לידי ביטוי ביח”צ?
אני אכן סבור שלעולם אסור לשקר. מעבר למחויבות המוסרית שלנו לכך, אני באמת ובתמים מאמין שלציבור, לעיתונאי, ללקוח, לכל אחד מהמעורבים בשרשרת, מגיע לקבל את האמת. “גדולה אמת שאפילו מתוך השקר האמת ניכרת”. עגנון אמר את זה הרבה לפניי.
אם המידע זמין לכולם – מדוע בעצם עיתונאים זקוקים לתיווך של משרדי יח”צ?
כדי לתווך באופן נוח ונכון יותר בינם לבין כל חלקי הפאזל. ולמען המקצוענות. להשיג מידע באופן מהיר, מהימן, מקצועי ושקוף. קל לי מאוד להבחין מתי נושא מסוים טופל לעילא ע”י משרד יח”צ, או התנהל מעצמו. בעולם המהיר והמתוחכם של היום, אני חושב שתקשורת נכונה מתנהלת בתיווך מקצועי שכזה.
“ללמוד, לקלוט, לעבוד קשה ולהיות בתנועה מתמדת”
מה הכי חשוב לכם להעביר לסטודנטים בקורס שלכם ב”מסלול החברות”?
שעבודת יח”צ היא אחת העבודות הקשות, אך המספקות והמעניינות ביותר. אני לא מבטיח לאף אחד שחייו יהיו סוגים בשושנים. יהיו הרבה קוצים ודרדרים בדרך. אבל אני מבטיח פרחים מכל סוג, צבע וריח להתבשם בהם ולהרחיב את עולמם. כל פרויקט שאנחנו מטפלים בו, מלידתו ועד להצלחה המיוחלת, הוא כמו תינוק שנולד. וזה מרגש בכל פעם מחדש.
איזו תוכנית לימודים רקחתם אל תוך הקורס?
הקורס נבנה כך שהסטודנטים יוכלו לטעום מהחיים ברהב תקשורת ורהב מדיה באמצעות כמה ממנהליי הבכירים והוותיקים ביותר, כאלה שלאורך השנים התנסו בהשקות בשלל תחומים, במשברים ובהשקות מהחשובות בארץ ובעולם, תוך הצגת המחשבות, הכלים, הדילמות והאפשרויות העומדים בבסיס העבודה בעולם יחסי הציבור, הן מול הלקוח והן מול מערכות המדיה, ובחינת דרכי העבודה, התוצרים וההשלכות, כולל פאנל שאלות-תשובות בהשתתפותי וכן סיור מקיף במשרדנו בת”א.
אם אני סטודנט למנהל עסקים, למשל, ומעוניין להשתלב בתחום היח”צ, איזה טיפ תיתן לי כדי להיכנס לתחום לאחר סיום התואר?
להתחיל כתקציבאי בכל משרד יח”צ, קטן כגדול, או להיקלט במחלקת יח”צ באחד מגופי הממשלה. העיקר ללמוד, לקלוט, לעבוד קשה ולהיות בתנועה מתמדת. הסבלנות, העקביות וההתמדה – תמיד משתלמות.
מה תלמדו בקורס המיוחד של רן רהב תקשורת ויח”צ?
את הקורס עצמו מעבירים לכם בכירים במשרדו של רהב. ביניהם: רני רהב, עדי הס משנה למנכ”ל, איתן אטיאס סמנכ”ל החברה, רז שכניק, שרון בן פורט, כוכבת הרשת מורן טרסוב ועוד.
בקורס תזכו לשמוע בצורה מקיפה על עולם היחס מהמבוא והתיאוריה ועד מפת התקשורת הישראלית והפרקטיקה הדרושה במשרדי יח”צ בימינו. בקורס תלמדו גם שיעורים מעשיים של בניית מותג ושיווקו, רשתות חברתיות, מיתוג אישי ועוד.
בסוף הקורס תציגו עבודת גמר שעונה על צרכי החברה.
אם אתם מתכננים ללמוד מנהל עסקים, מתעניינים בעולם יח”צ, ורוצים גם ללמוד מהמומחים הטובים ביותר בתחומים שונים, מסלול החברות יכול להתאים לכם בול. והקורס שבנה לכם רני רהב הוא מעשיר ומרתק במיוחד.