שנת הלימודים כבר כאן והקורונה מסרבת לעזוב אותנו. מה עושים? מסתגלים: ממשיכים את החיים ומתאימים את עצמנו למצב הזמני הזה, גם אם הוא נמשך קצת יותר ממה שחשבנו. אבל איך עושים את זה? איך לומדים בלי כיתה פיזית ובלי לפגוש את המרצים? הינה עשרה טיפים מעולים שכתבה רונית מנדלבליט, פסיכותרפיסטית, מאבחנת דידקטית ומומחית באסטרטגיות למידה, כדי לסייע לכם לעבור את שנת הלימודים הקרובה.
טיפ ראשון: תכננו את הזמן
הכינו לעצמכם מערכת שעות קרובה ככל האפשר למערכת המקורית שלכם, הדפיסו ותלו אותה במקום בולט. תכננו זמן לכל שיעור ואל תשכחו להקדיש זמן להפסקות (הפסקות לא מתוכננות גוזלות הרבה יותר זמן). שימו לב באילו קורסים יתקיימו שיעורים סינכרוניים והתארגנו בהתאם. הוסיפו עשר דקות להתחברות לפני השיעור והכינו כל מה שאתם זקוקים לו לידכם. מומלץ לבצע פעילות גופנית מעוררת לפני השיעור, זה ממריץ ומעלה את רמת הריכוז.
טיפ 2: כדאי ללמוד יחד
למידה בשניים נעימה יותר ומונעת דחיינות (דחיית המטלות למועד מאוחר יותר). צרו הרגל קבוע של למידה בשניים או יותר, ואם זה לא מתאפשר – צרו קשר עם חבר בצ’אט/וואטסאפ וכדומה, ונסו לתאם זמני למידה: התחילו וסיימו ללמוד יחד כדי להרגיש מחויבים.
טיפ 3: היכנסו לאווירת למידה
התמקדו בלמידה. סגרו כל חלון במחשב שאינו קשור לשיעור ובמיוחד רשתות חברתיות. אומנם לא רואים אתכם בזמן השיעור אבל כשאתם עסוקים במשימות אחרות הריכוז שלכם נפגע והחומר שתחמיצו כתוצאה מכך יחסר לכם בסיום הסמסטר. זה פשוט לא כדאי, אחרי כל המאמץ. דבר נוסף שמומלץ לעשות הוא לסדר את החומרים סביבכם: הכינו כלי כתיבה, דפים, את מצגת השיעור, מים, קפה ונשנוש קטן (אבל לא ארוחה ממש), והכי חשוב – אל תגיעו לשיעור עייפים או רעבים.
טיפ 4: היו פעילים
למידה פעילה היא למידה יעילה:
לפני השיעור: אם יש מטלות קריאה – קראו אותן מראש, כדי שלא תלכו לאיבוד במהלך השיעור.
במהלך השיעור: הקלטת השיעור היא כלי עזר, לא תחליף ללמידה. חשוב להשתתף בדיון ולכתוב לעצמכם הערות מדי פעם. כאשר הידע החדש עובר עיבוד במוח, תבינו ותזכרו אותו טוב יותר. שאלו שאלות, כתבו לעצמכם הערות והסבירו את החומר לחברים. ניסוח שאלות דורש חשיבה מורכבת ויצירתית, ומסייע להבהיר נקודות חשובות וגם לזכור אותן. במהלך השיעור לא מומלץ לסכם כל מילה שהמרצה אומר, אלא להתמקד בשמיעה ולכתוב רעיונות מרכזיים. נוסף על כך, בדקו איך החומר החדש מתקשר למה שאתם כבר יודעים. זכרו כי צפייה במצגת והורדתה לא מספיקות – צריך לעבד את החומר במילים שלכם.
לאחר השיעור: בדקו את עצמכם. עברו על החומר החדש וודאו שהבנתם את הכול. היעזרו בהקלטות השיעור ופנו למרצה אם יש לכם שאלות. סכמו לעצמכם את החומר כך שיהיה זמין בהמשך.
טיפ 5: היעזרו במרצים
הם שם בשבילכם, הם ישמחו לעזור והם יודעים היטב את החומר. השתמשו בפורומים, בדואר אלקטרוני, בדואר הפנימי ובכל דרך התקשרות שנקבעה ע”י המרצה כדי לפנות אליו ולבקש הכוונה. הפנייה שלכם תסייע לא רק לכם אלא גם למרצה – היא עוזרת לו לדעת מה דורש הבהרה והיכן צריך לפרט יותר.
טיפ 6: צאו מהפיג’מה
זה אומנם מפתה כשלומדים מרחוק, אבל חשוב מאוד להיכנס ללמידה כאשר אתם לבושים כמו לקראת יום לימודים בקמפוס.
טיפ 7: בדקו שהמערכת פועלת
כדי למנוע תקלות בזמן השיעור, בדקו מבעוד מועד שהרשת האלחוטית והמיקרופון/האוזניות מחוברים ושהמרצה שיתף את המצגת.
טיפ 8: הכינו את המצגת וכלי הכתיבה
מצגת שמודפסת לפני השיעור מאפשרת קריאה מטרימה של חומרי הלמידה וכן סימון הערות חשובות בזמן הלמידה. אם יש לכם אפשרות – הדפיסו מראש את המצגת, קראו את החומר והניחו אותה מולכם בזמן השיעור למקרה שתרצו לעבור בין השקפים ולהיזכר או לחדד דברים.
טיפ 9: ללמוד בישיבה
לסטודנטים רבים קשה להתרכז בצפייה מהבית. מומלץ להשתתף בשיעור כשהמצלמה פתוחה, מאחר שכשרואים אותנו אנו מחויבים יותר). כמו כן רצוי להרחיק את הטלפון הנייד מהשולחן ואפילו מהחדר שבו אתם לומדים, לשים את השיעור על מסך מלא כדי למנוע הסחות על המרקע, ולבעלי הפרעת קשב – להעסיק את הידיים במשימה אוטומטית שאינה דורשת ריכוז כמו צביעת מנדלה, כדור לחיצה, גומיות ועוד.
טיפ 10: להילחם בדחיינות
קל יותר ללמוד בזמן, קשה להשלים בבת אחת כמות גדולה של חומר שהצטבר. אומנם חומר הלמידה זמין באתר ונדמה שאפשר לדחות את הלמידה, אבל זכרו שבשבוע הבא יהיו חומר נוסף ומטלות חדשות – הלמידה במכללה ממשיכה להתנהל בשיעורים שבועיים, ומדי שבוע עולים חומרים חדשים לאתר. קראו את הטקסטים, צפו במצגות ובסרטונים והשתתפו בפעילויות השונות.
למידה מרחוק היא אכן מאתגרת עבור חלקנו, אבל אפשרית לחלוטין ויש בה גם יתרונות רבים, כמו חיסכון בזמן והאפשרות לבחור את סביבת הלמידה שלנו. קחו אחריות על הלמידה, היעזרו בטיפים שנתנו לכם ואם יש לכם ספקות או קשיים נוספים – זכרו שבמרכז האקדמי פרס יש מערך שלם של אנשים שישמחו לסייע לכם לעבור את התקופה הזאת בצורה קלה יותר.
רונית מנדלבליט, פסיכותרפיסטית, מאבחנת דידקטית ומומחית באסטרטגיות למידה.