
ב-31.8.1997 פרסם גורו השיווק האמריקאי טום פיטרס מאמר שנקרא "המותג שנקרא אתה". במאמר מתח פיטרס קווים המחברים בין האופן שבו נבנים מותגים לבין האופן שבו נבנית תדמית של אנשים, והטמיע את המונח "מיתוג אישי". עשרים ושתיים שנים לאחר פרסום המאמר, המונח מיתוג אישי הפך לבאזוורד בעולם פיתוח הקריירה, ואפילו נכנס אל בין כותלי האקדמיה, במסגרת קורס ייחודי של המרכז האקדמי פרס.
"לכל אחד יש מיתוג אישי, השאלה היא אם אתם שולטים בו"
נושא המיתוג האישי נלמד במסגרת הקורס "מודלים ניהוליים מתקדמים", אותו מעבירה ד"ר טלי תאני הררי, ראש החוג לתואר שני במנהל עסקים MBA. שוחחנו עם ד"ר טלי תאני הררי על מיתוג אישי, על ההבדל בינו לבין מיתוג כללי ועל הקשר בין מיתוג אישי לאותנטיות.
טלי, ספרי לנו על הקורס – מהם "מודלים ניהוליים מתקדמים"?
"אנחנו רואים את הקורס כצינור המחבר בין הידע התיאורטי הנרכש בקורסים אחרים במסגרת התואר לבין הפרקטיקה, החיים שאחרי האקדמיה ובניית הקריירה. הקורס עוסק, בין היתר, בניתוח טרנדים, יכולת זיהוי מגמות והתכוננות לעתיד להתרחש, חשיבה מקדמת הישג, מודלים שעוסקים בשכנוע, מודל האנרגיות הניהוליות שמדבר על חלוקת אנרגיה נכונה אצל מנהלים, וכמובן – עיסוק נרחב בנושא של מיתוג אישי. כל המודלים שנלמדים בקורס מציידים את הסטודנט בכלים חדשים ופרקטיים ונותנים ערך מוסף שיוכל להביא לתפקידי ניהול".
האם כל אחד חייב שיהיה לו "מיתוג אישי"?
"חשוב להבין שלכל אחד, בטח מישהו העוסק בתחום הניהולי או שואף להיות מנהל, כבר יש מיתוג אישי. השאלה היא אם הוא מודע אליו ושולט בו או לא. מיתוג אישי יכול לסייע לקריירה ולמנף אותה ויכול לעשות דווקא את ההפך. מה שאנחנו לומדים בקורס הוא חשיבות השליטה במיתוג האישי ואיך ניתן לכוון אותו באופן שיסייע לנו, בין אם בלינקדאין או בפייסבוק ובין אם בדרכים מסורתיות כמו כרטיס ביקור".
כרטיס ביקור? עדיין יש כאלה?
"הרבה פחות, אבל עדיין יש. ביקרתי עכשיו בסין בהקשר של קורס העוסק בניהול עסקים בסין. שמתי לב כי עם זרים נוהגים הסינים להחליף כרטיסי ביקור, זאת בניגוד להתנהלות שלהם מול סינים אחרים הכוללת בעיקר אינטראקציה דרך רשת חברתית מקומית. כך שכן, יש מקום גם לכרטיס ביקור. עם זאת, ברור שהפרופיל האישי בלינקדאין או ברשת חברתית מקצועית אחרת, מהווה כרטיס ביקור מרכזי, ויש לדאוג לכך שהצגת הנתונים בפרופיל תעלה בקנה אחד עם התדמית או המיתוג שרוצים ליצור".
"ההסתכלות של המעסיקים היום אחרת"
האם הצורך במיתוג אישי עלה בעקבות הדינמיות והשינויים שאדם עושה במהלך הקריירה?
"בהחלט. היום אנשים מחליפים עבודה מדי כמה שנים, וכאשר מדובר על תפקידים בכירים וניהוליים הגיוס לא נעשה דווקא דרך פנייה למודעה ושליחת קורות חיים; חברות רבות פונות באופן יזום לאדם שהן מצאו כבעל פוטנציאל להתאים לתפקיד, וזאת על סמך המיתוג האישי שלו, ולא רק על סמך תפקידים שביצע ויופיעו בקורות החיים שלו. ההסתכלות היום היא קצת אחרת – למשל: תכנים יצירתיים יכולים להעיד על מקוריות, וזוהי תכונה משמעותית למשרות ניהוליות כיום".
האם כל אחד יכול למתג את עצמו כפי שהיה רוצה?
"כל אחד יכול לשלוט במיתוג האישי שלו. כל אחד יכול ואפילו צריך לכוון את המיתוג האישי לפי מה שמתאים לו ולפי הדרך שבה הוא רוצה להציג את עצמו. לפעמים יש בלבול מסוים בין מיתוג אישי לבין מוחצנות יתר או יהירות. הדבר ממש לא חייב להיות כך ואפילו רצוי שלא יהיה. מיתוג אישי נכון צריך להיות נעים ואמיתי".
"מיתוג אישי קשה הרבה יותר לשינוי בהשוואה למיתוג מוצרים"
במה שונה לדעתך מיתוג אישי ממיתוג רגיל של מוצרים?
"מיתוג אישי הוא קשה הרבה יותר לשינוי ולכן ככל שנהיה מודעים אליו בגיל צעיר יותר, כך המיתוג האישי ייעשה בצורה שתיטיב איתנו גם לטווח ארוך. אם למוצר אפשר לשנות אריזה, גודל, סלוגן או צבעים, אדם בסופו של דבר הוא אותו אדם ושינוי המיתוג האישי באופן דרסטי הוא קשה מאוד" .
אז תני לנו טיפ על קצה המזלג – למה כדאי לשים לב?
"במיתוג אישי יש חשיבות רבה לאותנטיות. חשוב לבנות את המיתוג האישי באופן כן ולגבות בנתונים, תמונות ותכנים רלוונטיים. אפשר להציג מומחיות בתחום מסוים, תחביבים ופרטים אחרים. את ההחלטות השונות לגבי התמהיל והתכנים יש לקבל על בסיס מיצוב מוגדר וברור העומד בבסיסו של המיתוג האישי".
תוכלי לתת דוגמאות של סוגי מיתוג אישי?
"מותגים אישיים יכולים להיות ממגוון רב של סוגים, החל ממיתוג פוליטיקאים, דרך מיתוג אנשי עסקים ועד מיתוג אנשי מקצוע בתחום ספציפי כמו זמרים, שחקנים וספורטאים. דוגמה מעניינת ועדכנית היא מיתוג אישי של יזמים. יזמים נעים מתחום לתחום ולעיתים משלבים פעילות יזמית בכמה תחומים מקבילים. לכן, יזמים בדרך כלל צריכים להדגיש את נושא היזמות, החדשנות, המקוריות וההתנסות בדברים חדשים כחלק מההווי שלהם ולאו דווקא להדגיש מומחיות בתחום ספציפי. כך המיתוג האישי יהיה מתאים לטווח הארוך, גם כשהיזם יעסוק ביזמות בתחום אחר".
"אנחנו מעניקים לסטודנטים כמה שיותר כלים לפיתוח קריירה"
מה עוד, חוץ ממיתוג אישי, מסייע לסטודנטים שלכם בפיתוח קריירה?
"אנחנו פועלים במגוון דרכים כדי להעניק לסטודנטים שלנו כמה שיותר כלים לפיתוח קריירה. אנחנו מביאים מרצים אורחים שהם בעלי תפקידי מפתח בשוק כדי להרצות וגם מציעים את "מסלול החברות" שבו חברות מובילות במשק הישראלי מעבירות קורסים מעשיים לסטודנטים. הקשרים שנוצרים בקורסים האלה מסייעים לסטודנטים לגשש את דרכם בשוק התעסוקתי כבר בתוך תקופת הלימודים. נוסף על כך, יש לנו מרכז פעיל להכוונה תעסוקתית ומועדון בוגרים שבמסגרתו מתקיימות הרצאות על ניהול ופיתוח קריירה".
את חושבת שהקורס על מודלים ניהוליים מתקדמים ומיתוג אישי מסייע לסטודנטים בפועל?
"אני מאמינה שהקורס החדש מסייע לסטודנטים בכמה דרכים. הכלים העדכניים שמקבלים הסטודנטים בקורס זה ישרתו אותם בתפקידי הניהול השונים שבהם הם עוסקים כיום ויאפשרו להם להיות אפקטיביים יותר. נוסף על כך, במסגרת הקורס בונים הסטודנטים אסטרטגיה למותג האישי שלהם. זהו תהליך משמעותי הטומן בחובו חשיבה רבה לגבי הקריירה ופיתוחה. אני מאמינה ומקווה כי אסטרטגיית המיתוג האישי שגיבשו תלווה אותם עוד שנים רבות ותסייע להם להתפתח ולהגיע לכל פסגה שהציבו לעצמם. מבחינתי אין חוויה מספקת ומעצימה יותר מסטודנט שחוזר כדי לספר שבאמת עזרנו לו. אלה הרגעים שבהם אני יודעת שעשיתי את שלי".
גלית אולמן, מנהלת כספים בחברת ההייטק משתפת בטיפים לתחילת הקריירה