הינה סיפור שימחיש לכם מהם פערי תרבות עסקיים: סטארט אפ ישראלי שפיתח מוצר רפואי הגיע נלהב להציג בתערוכה גדולה בתחום, וזאת בהזמנת גורם ממשל סיני שחיזר אחריו בהתמדה. על אף הקשרים הטובים שנרקמו בין הצדדים, ועל אף ההזמנה הממשלתית, גילו הישראלים שבתוך חודשים ספורים המוצר שלהם הועתק ושווק בסין תחת מותג אחר, אם כי לא בהצלחה יתרה.
למרות הפגיעה הקשה ולאחר ניתוח השתלשלות העניינים בדיעבד, החליטו הישראלים לחזור ולנסות בכל זאת לפעול בשוק הסיני בשל הפוטנציאל העצום הגלום בו. הפעם הם החליטו לעשות זאת בצורה חכמה יותר, תוך היעזרות בגורמים מקצועיים שילוו וידריכו אותם בנבכי התרבות והבירוקרטיה הסינית.
הסטארט אפ הזה הוא רק דוגמה אחת לסימפטום מערכתי: אנשי עסקים ויזמים ישראלים רבים אינם מעריכים נכון את האתגר שבעשיית עסקים בסין. האתגר הזה משקף התנגשות בלתי נמנעת בין תרבות החדשנות הישראלית, היצירתית והדינמית, שחותרת לקיצורי דרך, לזו של התרבות הסינית הבירוקרטית, ההיררכית והחותרת לקונצנזוס בצעדים קטנטנים כדי למנוע זעזוע של המערכת הענקית.
עסקים בסין: "גם מסע של אלף מילין מתחיל בצעד אחד"

הפוטנציאל העצום הגלום בשוק הסיני הענק, המייצג גם הזדמנות לחדירה לשווקים של שאר מדינות מזרח אסיה, לא מאפשר עוד לאף עסק להתעלם ממנו. יחד עם זאת, עסקים שלא השכילו לייצר גשרים תרבותיים עם הענק הסיני וניסו לכבוש את השוק בסערה האופיינית לשווקי המערב נכשלו כישלון חרוץ, ובמקרים רבים אף גורשו מהמדינה בבושת פנים או נוצחו ניצחון מוחץ על ידי תאגידים מקומיים. אפילו מארק צוקרברג עדיין מנסה לסלול חזרה את דרכה של פייסבוק לסין, לאחר עשור שבו נאסרה פעילותה במדינה.
ממשלת ישראל הפנימה גם היא את החשיבות העצומה של סין בכלכלה העולמית ובשנים האחרונות נעשים יותר ויותר צעדים לקידום שיתופי פעולה ממשלתיים שנועדו לסלול את הדרך לשותפויות עסקיות בין חברות ישראליות וסיניות. למעשה, בסין פרושות חמש נציגויות של מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה – יותר מבכל מדינה אחרת בעולם.
מדינה קומוניסטית, עם טוויסט
סין היא מדינה מבלבלת. אנחנו תופסים אותה כמדינה קומוניסטית ריכוזית, למרות שהמציאות מורכבת יותר. בעוד הממשלה אכן ריכוזית להפליא ושולטת ביד רמה גם בבעלי ההון ובעסקים הפרטיים הפועלים במדינה, סין כבר מזמן לא מדינה קומוניסטית כפי שאנחנו מדמיינים מתוך הסיפורים של יוצאי ברית המועצות לשעבר.

רפורמות כלכליות נרחבות שבוצעו בסין החל מסוף שנות ה-70 של המאה שעברה על ידי מנהיגים נחושים, הביאו לפיתוח משק תוסס ולשיעורי צמיחה חסרי תקדים. מכלכלה חקלאית הפכה סין במהרה לבירת הייצור העולמית וכיום שואפת להיות מעצמה טכנולוגית מובילה.
על אף שמתחוללות רפורמות ותמורות נרחבות בסין, הן נעשות תוך שמירה על עקרונות תרבותיים ומסורתיים שליוו את סין אלפי שנים. הקשרים האישיים – ״גואנשי״ בסינית – והמעמד המשפחתי והחברתי בתוך ההיררכיה החברתית-כלכלית-פוליטית ממשיכים להיות גורם מרכזי ביכולת לקדם עסקים. המשא ומתן כתהליך המאפשר הגעה להסכמות ולאו דווקא הגעה להישגים הוא חלק חשוב וכמעט טקסי בתרבות ובכלכלה הסינית.
מה צריכים לעשות כדי להבין ניהול עסקים עם סין?
ראשית יש להבין שאין קיצורי דרך. אי אפשר ללמוד ניהול עסקים בסין מבלי שיש לכם תשתית רחבה על ההיסטוריה של המדינה, הפוליטיקה והממשל בה, התרבות הכללית והתרבות העסקית. רק אחרי שיש לכם תשתית כזו, אפשר להתחיל להעמיק ולהבין כיצד מכלול נושאים זה משפיע על הכלכלה והעסקים הצומחים בסין.
על בסיס הידע הנרחב שנצבר, אפשר להתחיל ללמוד על התהליכים והמאפיינים של הקמת וניהול עסקים בסין, משא ומתן עם שותפים סינים והיבטים תפעוליים של פעילות עסקית בסין.
במרכז האקדמי פרס ישבו על המדוכה ויצרו תוכנית ללימוד ניהול עסקים בסין שבנויה בדיוק לפי תשתית זו. התוכנית מורכבת מקורס מקיף ומסיור לימודי בסין. בקורס נלמדים נושאי היסוד של התרבות, ההיסטוריה, הפוליטיקה, הממשל והכלכלה בסין, ולאחר מכן היבטים פרקטיים של ניהול עסקים בסין, שיסייעו לסטודנטים להבין מה מניע עסקים ולקוחות סיניים, כיצד פועלים בתוך הבירוקרטיה הסינית ותחת המגבלות השונות שמציב הממשל וממה צריך להיזהר כשעושים עסקים בסין. זוכרים את הסטארט אפ?
סיור לימודי בסין: מפגש בלתי אמצעי עם עסקים ומשקיעים בסין

הסטודנטים הלומדים בתוכנית ניהול עסקים בסין יֵצאו לסיור ייחודי בסין, המהווה את גולת הכותרת של התוכנית. במהלך הסיור ייחשפו הסטודנטים להרצאות של מומחים בתחומי ניהול העסקים בסין, יבקרו במפעלים ובחברות ויכירו אתרים תרבותיים בעלי משמעות לניהול העסקים בסין.
הסיור יאפשר לסטודנטים לפגוש יזמים ומשקיעים ולשמוע מיד ראשונה על תהליכי העבודה בסין ועל לקחים שנלמדו בעבודה קשה, כמו גם להיחשף להזדמנויות עסקיות לשיתופי פעולה אפשריים במדינה. הסיור, שנבנה על בסיס הידע שלומדים הסטודנטים בקורס, מאפשר להם לחוות ולהפנים באופן עמוק את הידע באמצעות ביקור בשטח ולראות איך התיאוריה מתורגמת למציאות.
מעוניינים ללמוד תואר שני במנהל עסקים? אל תוותרו על התוכנית הייחודית
גם אם כבר התנסיתם בעבודה מול השוק הסיני ונכוויתם בנושאי מכס, קניין רוחני או חוזה עסקי לא ברור, וגם אם עדיין לא ניסיתם לפרוץ אל השוק הגדול בעולם אך הוא קורץ לכם, אתם חייבים לגבש בסיס מוצק של ידע על סין ועל ניהול עסקים בה.
התוכנית ללימודי עסקים בסין, הנלמדת במסגרת תואר שני במנהל עסקים במרכז האקדמי פרס, תעניק לכם גם ידע נרחב וגם כלים מעשיים שיעזרו לכם להכיר את השוק הסיני, לבקר בו, ולצמצם את הטעויות בעבודה מולו. ככה זה בעבודה עם עסקים בסין – אין קיצורי דרך.